سلامت

چگونه در دوران شیمی درمانی از کاهش وزن جلوگیری کرده و وزن اضافه کنیم؟

شیمی درمانی نوعی درمان برای بیماران سرطانی است. این درمان جهت مقابله با سرطان بوده تا توده ی سرطانی را کوچک کرده یا از بین ببرد. همچنین از پخش شدن و بزرگ شدن آن جلوگیری کرده و علائم بیماری را کاهش می دهد. متاسفانه این نوع درمان موجب کاهش اشتها، اسهال، استفراغ و کاهش وزن می شود. ما در این مقاله جلوگیری از کاهش وزن و چگونگی داشتن وزنی سالم در این دوران را بررسی می کنیم. پس با فن تریکس همراه باشید…


می توانید برای اطلاع از “نحوه درمان زخم های موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان زخم های موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی <<<


برای جلوگیری از کاهش وزن در دوران شیمی درمانی:

1- در دوران شیمی درمانی ، پیگیر تغییرات وزنتان باشید.

از آنجایی که در دوران شیمی درمانی جلوگیری از کاهش وزن بسیار آسان تر از افزایش وزن است، همیشه چشمتان به وزنتان باشد. حداقل سه بار در هفته خودتان را وزن کنید. اگر تغییرات وزنی شما نرمال نباشد، حتماً باید در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

– برای افرادی که شاخص توده بدنی آن ها نرمال است و وزن مناسبی دارند، 1 تا 2% کاهش وزن در هفته یا 5% در طول ماه نگران کننده است. یعنی اگر فردی در دوران شیمی درمانی با وزن 75 کیلوگرم، 1.5 کیلوگرم در هفته و 3.75 تا 4 کیلوگرم در ماه وزنش را از دست بدهد، نگران کننده است.

– نگران نباشید. کاهش وزن در ابتدای شیمی درمانی کاملاً طبیعی است. فقط مقدار و مدت زمان آن را حتماً در نظر گرفته و این اطلاعات را در اختیار پزشک بگذارید.

2- داروهای ضد استفراغ مصرف کنید.

اکثر پزشکان این داروها را تجویز می کنند، اما بهتر است تجویز این دارو را به پزشکتان یادآوری کنید. تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی باید کنترل شود تا کاهش وزن بیش از حد را به دنبال نداشته باشد.

3- بهداشت را رعایت کنید.

از آنجایی که شیمی درمانی مغز استخوان و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، خطر ابتلا به عفونت افزایش می یابد. تب و عفونت، اشتها را کاهش داده، درنتیجه حفظ وزنی سالم سخت می شود.

همیشه دست هایتان را بشویید. اگر فرد مریضی اطرافتنان است از او دوری کرده تا بیماری او به شما منتقل نشود.

4- ورزش هوازی برای مقابله با استرس در بیماران سرطانی بسیار مفید است.

به دلیل اینکه استراحت بیش از حد باعث ضعف، از دست دادن عضلات و ماهیچه ها و کاهش میزان حرکت می شود، ورزش می تواند:

– توانایی فیزیکی را بهبود بخشد.
– تعادل را بهبود بخشیده و خطر افتادن و شکستن استخوان ها را کاهش دهد.
– از کار افتادگی عضلات را کاهش می دهد.
– خطر بیماری قلبی و پوکی استخوان را کاهش می دهد.
– باعث بهبود عزت نفس شود.
– باعث کاهش تهوع و اضطراب و افسردگی گردد.
– کیفیت زندگی را بهبود بخشد.
– اشتها را بهبود بخشد.

بنابراین برای کاهش وزن ، با مشورت پزشک و در محیط تمیز و پاکیزه ای که خطر ابتلا به عفونت وجود نداشته باشد، ورزش کنید. از پزشک بخواهید با توجه به شرایطتان نوع ورزش را برایتان مشخص کند. به یاد داشته باشید که اگر هر کدام از علائم از جمله تنگی نفس، حالت ناخوشایند، تهوع و استفراغ، ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه، درد پا، درد استخوان یا خستگی شدید را تجربه کردید، ورزش را متوقف کنید.

1 متعادل کردن وزن در دوران شیمی درمانی

5- الکل مصرف نکنید. در صورت وجود زخم هایی در دهانتان، از دهانشویه و خمیر دندان هایی که حاوی الکل است استفاده نکنید. زیرا زخم را بدتر کرده و مانع غذا خوردن می شود.

برای افزایش وزن در دوران شیمی درمانی:

1- همیشه میان وعده و غذاهایی را برای خوردن آماده داشته باشید.

قبل از شیمی درمانی مقداری غذا پخته و در فریزر نگهداری کنید؛ تا زمانی که حالتان خوب نیست حتماً غذایی برای خوردن داشته باشید. خرید و تهیه ی مواد غذایی به عنوان میان وعده را فراموش نکنید. در طول شیمی درمانی نباید اجازه دهید که خورد و خوراکتان کم شود. از خانواده و دوستانتان نیز برای این امر کمک بگیرید.

2 متعادل کردن وزن در دوران شیمی درمانی

2- شیوه ی تغذیه ای را تغییر دهید.

در طول روز از خوردن وعده های غذایی بزرگ خودداری کنید. زیرا این وعده ای غذایی می تواند حس ناخوشایندی را در شما به وجود آورد. به جای این کار، هر زمان که گرسنه بودید غذا بخورید. البته خوردن میان وعده در طول روز حتی اگر بدون احساس گرسنگی هم باشد، لازم است.

اگر نمی توانید غذای کامل بخورید، با خوردن آجیل و شیک های پروتئینی، کالری را به شکل های مختلف دریافت کنید.

به جای اینکه مایعات را به همراه غذا و میان وعده ها بخورید، در فاصله بین آن ها مصرف کنید. مایعات معده را پر کرده و گویی کاملاً سیر هستید. اما در واقع هیچ کالری به بدن نرسیده است.

3- غذاهای مایع را جایگزین غذاهای جامد کنید.

اگر خوردن غذاهای جامد برایتان دشوار و ناخوشایند است، با سوپ و اسموتی کالری مورد نیازتان را دریافت کنید.

3 متعادل کردن وزن در دوران شیمی درمانی

برای مثال:

– برای یک اسموتی پروتئینی: ⅓ پیمانه ماست ساده یا پنیر خانگی، ½ پیمانه بستنی وانیلی، ¼ پیمانه ژلاتین با طعم میوه و ¼ پیمانه شیر کم چرب را با هم مخلوط کرده و بلافاصله بنوشید.

– برای تهیه ی سوپ: مطمئن شوید که در سوپ خود حتماً لوبیا، گوشت و مقدار زیادی سبزیجات را می گنجانید. سوپ بوقلمونِ سرشار از سبزیجات یا سوپ مرغ به همراه لوبیا سفید گزینه های خوبی هستند.

4- میزان مصرف کالری و پروتئینتان را افزایش دهید.

سعی کنید برای تقویت بدن خود روزانه کالری اضافی دریافت کنید. یعنی روزانه چند لیوان شیر، کره ی بادام زمینی، کراکِر، آجیل و بستنی بخورید. همچنین پروتئین برای ساخت عضلات و سلول ها لازم است. پس مواد پروتئینی مثل گوشت و غلات را فراموش نکنید.

5- مکمل روغن ماهی مصرف کنید.

تحقیقات نشان داده است که مکمل های ماهی و روغن ماهی می تواند به جلوگیری از کاهش وزن، از بین بردن عضلات و همچنین سوء تغذیه کمک کنند. روغن ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 بالاست که باعث حفظ یا افزایش توده عضلانی می شود.

با مطالعه مقالات “درمان سرطان رحم به کمک اسپرم ران ها“، “جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات” و “تشخیص سرطان با میکروسکوپ AR گوگل” در وب سایت فن تریکس اطلاعات بیشتری در رابطه با سرطان به دست آورید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا