سلامت

چگونه از نارسایی قلبی بعد از سکته قلبی جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از نارسایی قلبی بعد از سکته قلبی

اگر تاکنون سکته قلبی داشته اید، در ادامه آن آسیب زیادی به ماهیچه های قلبتان وارد شده است. اگر درصد آسیب بالا باشد، ممکن است در معرض ابتلا به نارسایی قلبی باشید. سنجش مقدار آسیب وارد شده به قلب پس از سکته قلبی یکی از جنبه های مهم جلوگیری از نارسایی قلبی است.

1 جلوگیری از نارسایی قلب بعد از سکته قلبی

در کسانی که سکته قلبی شدیدی را تجربه کرده اند، احتمال نارسایی قلبی هم زیاد است. در این بیماران نارسایی قلبی دقیقاً بعد از چند ساعت و یا چند روز بعد از سکته قلبی شروع می شود.

اما حتی اگر سکته قلبی شدت آنچنانی هم نداشته باشد، هنوز هم احتمال نارسایی قلبی وجود دارد. مصرف دارو و تغییر سبک زندگی می تواند زمان نارسایی قلبی را به تاخیر انداخته و یا به طور کل از وقوع آن پیشگیری کند.

تغییر شکل یا ریمادلینگ (remodeling) قلبی چیست؟

خواسته یا ناخواسته نارسایی قلبی بعد از سکته قلبی رخ خواهد داد. این اتفاق به میزان پاسخگویی ماهیچه های آسیب ندیده قلب ارتباط دارد. بعد از سکته ماهیچه های سالم قلبی تحت فشار قرار گرفته و منبسط می شوند تا کار ماهیچه های آسیب دیده را انجام دهند. این انبساط باعث بزرگ شدن قلب می شود که این پروسه “ریمادلینگ قلبی” نام دارد.

کشش و انبساط، به منقبض شدن بیشتر ماهیچه های آسیب ندیده قلب کمک می کند. می توان گفت که ماهیچه ها مثل یک کش عمل می کنند. هر چه کش را بیشتر بکشیم، شدت “ضربه” آن بیشتر خواهد بود. اما اگر کش را بیش از حد بکشید و یا به کشیدن دائم آن برای مدت طولانی ادامه دهید، در نهایت کش قدرت “ضربه” اش را از دست خواهد داد و سست و شل خواهد شد.

متاسفانه ماهیچه های قلبی هم همین کار را انجام می دهند. در اثر کشش سخت ماهیچه های قلبی ضعیف شده و ممکن است نارسایی قلبی رخ دهد. در نتیجه ممکن است ریمادلینگ قلبی در کوتاه مدت باعث عملکرد خوب قلب شود، اما در طولانی مدت، تاثیر بدی خواهد داشت. اگر ریمادلینگ محدود و یا متوقف شود، ریسک ابتلا به نارسایی قلبی کاهش پیدا خواهد کرد.

ریمادلینگ قلبی چگونه اندازه گیری می شود؟

یکی از قسمت های مهم بررسی سلامت قلب بعد از سکته قلبی، اندازه گیری و تخمین مقدار ریمادلینگ ماهیچه های قلب است. این اطلاعات را می توان با انجام اسکن موگا و یا اکوکاردیوگرافی (پژواک نگاری قلب)، (دو روش غیر تعارضی مصور سازی بطن چپ) به دست آورد.

یک راه خوب برای تخمین مقدار ماهیچه های آسیب دیده بعد از سکته قلبی و مقدار ماهیچه هایی که در ریمادلینگ نقش دارند، سنجش مقدار بیرون رانی خون بطن چپ است (LVEF .(LVEF مقدار خونی است که توسط بطن چپ در هر ضربان از قلب خارج می شود. با بزرگ شدن قلب (که همان ریمادلینگ قلب است)، مقدار بیرون رانی خون کاهش پیدا خواهد کرد. اگر مقدار بیرون رانی خون بطن چپ کمتر از 40 درصد باشد (مقدار طبیعی 55 درصد یا بیشتر است)، پس ماهیچه های مهم و اصلی آسیب دیده اند. هر چه LVEF پایین تر باشد مقدار آسیب بیشتر است؛ هر چه مقدار آسیب بیشتر باشد ریمادلینگ بیشتر و در نتیجه خطر ابتلا به نارسایی قلبی بیشتر خواهد بود.

جلوگیری از ریمادلینگ قلبی بعد از نارسایی و سکته قلبی

چندین تحقیق بالینی نشان داده اند که دو دسته از دارو ها می توانند به طور چشمگیری میزان ریمادلینگ قلب را پس از سکته قلبی کاهش داده و باعث نجات بیمارانی شوند که خطر نارسایی قلبی آن ها را تهدید می کند. این داروها بلوک کننده بتا (Beta blockers/ مسدود کننده گیرنده آدرنرژیک بتا) و بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE inhibitors) نام دارند.

مسدود کننده های بتا با مسدود کردن راه آدرنالین بر قلب، تاثیر مهمی روی انواع بیماری های قلبی دارند. مسدود کننده های بتا ریسک ابتلا به آنژین قلبی که در اثر بیماری شریان کرونری (بیماری سرخرگ تاجی/CAD) به وجود می آید را کاهش داده، بقای بیمار نارسایی قلبی را بهبود می بخشند، خطر مرگ ناگهانی بیمار پس از سکته قلبی را کاهش داده و باعث تاخیر، جلوگیری و حتی معکوس کردن جزئی ریمادلینگ قلبی پس از سکته قلبی می شوند.

در نهایت جدا از اینکه توصیه های جدی برای استفاده نکردن از مسدود کننده های بتا وجود دارد. (به خصوص که استفاده این دارو برای کسانی که دچار آسم یا سایر بیماری های ریوی هستند کار آسانی نیست) اما استفاده از آن برای هر کس که از سکته قلبی جان سالم به در برده لازم است. بیشترین و معمول ترین مسدود کننده های بتا که بعد از سکته قلبی تجویز می شوند، عبارتند از آتنولول و متوپرولول.

بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین تاثیر مهمی در مدت زمان زنده ماندن بیمار پس از سکته قلبی دارند. علاوه بر این ریسک ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش می دهند (ظاهراً با جلوگیری و تاخیر بازسازی قلب). این دارو ها ریسک سکته های بازگشتی، سکته مغزی و مرگ ناگهانی را هم کاهش می دهند.

این دارو های بازدارنده، مثل مسدود کننده های بتا برای کسانی که سکته قلبی داشته اند به شدت توصیه می شود. آنالاپریل و کاپتوپریل داروهای بازدارنده ای هستند که معمولاً پس از سکته قلبی استفاده می شوند.

حفظ سلامت قلب

جدا از درمان های مخصوصی که برای جلوگیری از نارسایی بعد از سکته قلبی تعیین شده اند، شما به درمان های دیگری هم برای حفظ سلامت قلب خود نیاز دارید. این روش های درمانی را می توانید با یک پزشک بررسی کرده و گزینه هایی برای کاهش یا توقف سرعت وخیم تر شدن بیماری و در نهایت آسیب های قلبی که ممکن است در آینده رخ بدهند را مد نظر داشته باشید. این گزینه ها شامل بهبود رژیم غذایی و کنترل میزان کلسترول بدن، میزان فعالیت بدنی و بهینه سازی فشار خون و وزنتان می باشد.

برای اطلاع از روش های مقابله با حمله قلبی و تاثیر خواب باکیفیت شب بر سلامت قلب مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> روش های آمادگی و مقابله با حمله قلبی <<<

>>> تاثیر خواب باکیفیت شب بر سلامت قلب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا