سلامت

چگونه هنگام حالت تهوع از استفراغ جلوگیری کنیم؟ | قسمت اول

تهوع نوعی واکنش معده نسبت به وجود یک مرض در آن است که حسی ناخوشایند ایجاد می‌کند و معمولاً هم باعث استفراغ می‌شود. حالت تهوع اغلب به دلایلی از جمله اضطراب، استرس، دریازدگی و یا در زمان بارداری اتفاق می‌افتد. تهوع همچنین می‌تواند علامت یک بیماری جدی مانند مسمومیت غذایی یا آنفولانزای معده باشد. بنابراین اگر بعد از ۴۸ ساعت حالت تهوع شما بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید. اما اگر دلیلی نه چندان جدی دارد و مثلاً ناشی از اضطراب‌ها و استرس‌های معمولی است با چند روش ساده می‌توانید از شر این اتفاق ناخوشایند خلاص شوید.

پس، زمانی که احساس تهوع دارید این اقدامات را انجام دهید:

از ماساژور یا کش استفاده کنید.

۱- با انگشت، دستتان را ماساژ دهید.

ماساژ یک روش بسیار مؤثر چینی است که با استفاده از انگشتان فشاری روی قسمت‌های مختلف بدن اعمال می‌شود و باعث تغییر پیام‌های دردی که عصب‌ها به مغز می‌فرستند می‌شود.

پس:

• به کمک انگشتان وسطی و انگشت اشاره، شیار بین دو تاندون بزرگ مچ دست خود را به شکل حرف C  انگلیسی با ملایمت فشار داده و ماساژ دهید.

• این کار را برای ۳۰ ثانیه انجام دهید. بعد از ۳۰ ثانیه و پایان کار، باید احساس کنید که حالت تهوع کمتر شده است.

1 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ

۲- از دستبند ماساژ استفاده کنید.

دستبندهایی مخصوص این کار وجود دارند که با یک دکمه به طور مداوم روی مچ دستتان فشار و ماساژ ایجاد کرده و تأثیرگذار هستند. می توانید زحمت ماساژ دادن را به این دستبندها بسپارید.

2 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ

۳- ورزش یوگا انجام داده تا عضلات پشت و گردنتان کش بیایند.

گاهی حالت تهوع بر اثر گرفتگی عضلات پشت و گردن، صورت می‌گیرد. یک کشش ملایم شما را از درد پشت و گردن خلاص کرده و به فروکش شدن حالت تهوع کمک می‌کند.

• جهت کشش عضلات پشت، ابتدا جلوی یک صندلی ایستاده، سپس به گونه ای خم شوید که کف دست‌ها روی زمین در مقابل پایه‌های صندلی قرار گیرد وفرم بدن شبیه یک پل شود. برای چند دقیقه این حالت را حفظ کنید. سپس خیلی آرام ساق دست‌ها را بالا آورده و روی صندلی قرار دهید. اگر انعطاف بدنی بالایی دارید سرتان را به سمت پایین کشیده، تا کشیدگی را درعضلات پشت حس کنید.

• جهت کشش عضلات گردن، بر روی صندلی نشسته، شانه‌ها را شل کنید و دست‌هایتان را روی ران ها بگذارید. سرتان را به سمت یکی از شانه‌ها بچرخانید و ۱۵ الی ۳۰ ثانیه نگهدارید. سپس با شانه‌ی دیگر به سمت پایین رفته نفس عمیقی بکشید و برگردید. این کار را ۲ تا ۴ بار برای هر کدام از شانه‌ها انجام دهید.

• ورزش دیگری که در کاهش استرس مؤثر است و به کمتر شدن حالت تهوع کمک می‌کند، قرار دادن پاها روی دیوار است. روی فرشی نرم در مقابل دیوار دراز کشیده و پاها را بالا برده به طوری که استخوان لگن (باسن) کاملاً مماس با دیوار باشد و پاها به دیواربچسبد. ۵ دقیقه این حالت را حفظ کرده و ۴۰ تا ۵۰ بار نفس عمیق بکشید. این کار می‌تواند حالت تهوع را آرام کرده و از هرگونه استرس و تنش در بدن شما بکاهد.

3 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ

درمان های حرفه ای

۱- از داروهای بدون نسخه که برای تهوع تجویز می‌شود استفاده کنید.

• بیسموت سابسالی سیلات (Bismuth subsalicylate) یک داروی محبوب بدون نسخه است که برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی از جمله حالت تهوع استفاده می‌شود. این دارو بسیار فوری اثر می‌کند.

• anti-nausea liquid معمولاً در همه‌ی داروخانه‌ها موجود است. این دارو ترکیبات دکستروز،  فروکتوز و اسید فسفریک بیشتری دارد.

4 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ

۲- در زمان تهوع از خوردن داروی دیگر بپرهیزید.

بعضی داروها مانند بعضی قرص‌های سردرد یا قرص‌های ضد بارداری می‌‍‌‌توانند حالت تهوع را تشدید و بدتر کنند.

• راهی سریع و آسان برای تشخیص اینکه آیا یک دارو می تواند حالت تهوع شما را بدتر کند یا خیر، بررسی عوارض جانبی آن است. اگر “حالت تهوع” به عنوان عوارض جانبی احتمالی ذکر شده باشد، این دارو ممکن است موجب تهوع شود.

• نمونه‌هایی از داروهای مسکن که باعث تهوع می‌شوند عبارت اند از: ناپروکسن، ایبوپروفن، آسپرین و استامینیوفن کدئین.

درمان های پزشکی

۱- اگر سه بار یا بیشتر در یک روز استفراغ کردید و یا حالت تهوعتان بیشتر از ۴۸ ساعت طول کشید و هیچ آب و غذایی در معده بند نمی‌شد یا حتی اگر احساس ضعف، تب، درد معده دارید و نمی‌توانید برای ۸ ساعت یا بیشتر ادرار کنید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

• همچنین اگر خون یا تکه‌های قرمز یا قهوه ای روشن در استفراغ دیدید و با درد شدید سر و گردن و شکم مواجه شدید، مراجعه به پزشک امری ضروریست.

۲- در مورد کودکان جدی‌تر عمل کنید.

اگر استفراغ کودک بیش از چند ساعت طول بکشد، یا تب داشته باشد، و یا اگر در۶ ساعت ادرار نکرده است، این کودک دارای علائم کم آبی بدن است که حتماً باید او را به پزشک برسانید.

۳- از دکتر تقاضای تجویز داروهای ضد تهوع کنید.

داروهای تجویزی وجود دارند که برای کاهش و رفع تهوع مفید هستند.

• پرومتازین دارویی است که به صورت قرص، شربت، تزریق و شیاف موجود است.

• کلرپرومازین اغلب به صورت شیاف می‌باشد.

• Metoclopramide hydrochloride دارای اشکال دارویی قرص شربت و تزریق می‌باشد. که همگی درمان جدی برای حالت تهوع می‌باشند.

در این قسمت از مقاله اقداماتی که باید هنگام حالت تهوع برای جلوگیری از استفراغ انجام دهید را بیان کردیم برای انجام اقدامات سریع‌تر در این باره در قسمت دوم این مقاله با ما همراه باشید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

سلام خسته نباشید. خیلی ممنون از مطالب مفیدتون منم الان حالت تهوع شدیدی دارم ایشالا که به کارم بیاد

دکمه بازگشت به بالا