تغذیهسلامت

جایگزین های مناسب برای مواد خوراکی حساسیت زا

بهترین جایگزین غذاهای حساسیت زا

آشپزی بدون استفاده از برخی مواد غذایی اساسی و مهم مثل شیر، گندم و تخم مرغ می تواند در ابتدا بسیار سخت باشد. به خصوص اگر برای افرادی که غذا تهیه می کنید، به بیش از یک ماده ی غذایی حساسیت داشته باشند. همین امر باعث می شود که این سوال همیشه در ذهن خانم های خانه باشد که آیا جایگزین مناسب برای آلرژن های غذایی وجود دارد یا خیر؟ یا اینکه باید کلاً غذاهای حساسیت زا را حذف کرد؟

1 جایگزین مناسب مواد غذایی حساسیت زا

در اینجا غذاهای حساسیت زا و جایگزین های مناسب برای آن را معرفی خواهیم کرد تا از این به بعد با خیال راحت آشپزی کنید.

شیر:

شیر گاو و سایر محصولات لبنی حساسیت زا را با همتایان گیاهی شان جایگزین کنید. یعنی بادام، شاهدانه، جو، برنج، نارگیل و شیر بادام هندی. اما قبل از جایگزین کردن، حتماً از علائق فرد نسبت به ماده ی جایگزین با خبر شوید. زیرا هر کدام از جایگزین های گفته شده مزه های متفاوتی دارند که اصلاً شبیه شیر و دیگر مواد لبنی نیست.

کره:

کره ی گیاهی یا مارگارین بهترین جایگزین برای کره های حیوانی حساسیت زا است. سعی کنید مارگارینی انتخاب کنید که آب کمتر و چربی بیشتری داشته باشد. زیرا در پخت غذاهای لذیذ نتایج بهتری داشته و طعم بهتری به غذا خواهد داد.

پنیر:

به جای پنیر سنتی ساده می توان از پنیرهای ریکوتای گیاهی استفاده کرد. ماست سویا، خامه ترش و پنیر خامه ای نیز جایگزین مناسبی برای پنیر سنتی آلرژی زاست.

تخم مرغ و محصولات تخم مرغی:

آیا می دانستید که تخم مرغ تنها ماده ی آلرژی زا است که به راحتی می توان برای آن جایگزینی چون موز و سیب زمینی پیدا کرد؟ سس سیب و موز طعم شیرینی به غذا داده و در غذاهایی که طعمشان شیرین است بهترین جایگزین تخم مرغ می شوند. پوره ی کدو تنبل و کدو سبز نیز طعم خوشمزه ای ایجاد کرده و جایگزین های خوبی هستند.

به جای تخم مرغ آلرژی زا می توانید از تخم کتان و دانه ی چیا نیز استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری تخم کتان (یا چیا) را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. سپس آن را نوشیده یا در غذاهای مختلف بریزید.

گندم و گلوتن:

بهتر است در دستورات پخت غذا ، به جای آرد گندم از آردهای دیگر استفاده کنید؛ تا تاثیر آن را ببینید. فقط حواستان باشد که آردهای دیگر از نظر بافت و غلظت با آرد گندم متفاوت بوده و ممکن است به طور کامل غذایی متفاوت به ارمغان آورند. بنابراین به آزمون و خطای زیادی احتیاج خواهید داشت تا آرد مناسب برای جایگزینی کردن آرد گندم را پیدا کنید.

بهترین جایگزین ها برای یک پیمانه یا یک فنجان آرد گندم:

– 7 الی 8 فنجان آرد برنج یا آرد نخود
– 3 الی 4 فنجان نشاسته ی سیب زمینی
– یک و یک سوم پیمانه آرد جو دو سر

توجه داشته باشید که اگر به گندم و گلوتن حساسیت دارید، از آرد جو و محصولاتی که حاوی گلوتن هستند استفاده نکنید.

سویا:

آلرژی به سویا یکی از رایج ترین حساسیت به غذا است. لوبیا، نخود و سایر حبوبات جایگزین مناسبی برای سویا هستند. گلوتن گندم، بهترین جایگزین برای توفو است. هرچند عطر و طعم مشابهی ندارد.

بادام زمینی و آجیل ها:

این مواد نیز آلرژن های شایعی هستند. بهترین جایگزین برای آن ها حبوبات، دانه های خام یا بو داده، تخم ها مثل تخمه آفتاب گردان و کدو است.

ماهی و سس ماهی:

ساده ترین جایگزین برای ماهی، مرغ و انواع گوشت های سفید است. پروتئین آن را می توان از دیگر مواد پروتئینی به دست آورد. برای سس ماهی که استفاده از آن در غذاهای ایرانی چندان رایج نیست می توان سس سویا، سیر و فلفل را جایگزین کرد.

کرفس:

اگر در برخی دستورهای غذایی کرفس وجود دارد و شما به دلیل آلرژی نمی توانید از آن استفاده کنید، تخم کرفس را جایگزین آن کنید. به نسبت مساوی تخم کرفس پودر شده و نمک را به غذا اضافه کنید. همان طعم و عطر را ایجاد می کند اما آلرژی کرفس را ندارد. کلم نیز در برخی غذاها می تواند جایگزین مناسبی برای کرفس باشد.

کنجد:

تخمه آفتاب گردان، تخم کتان و خشخاش بهترین جایگزین کنجد هستند که از نظر شکل ظاهری نیز بسیار شبیه به کنجد می باشند. روغن بادام زمینی، زیتون، آووکادو، کلزا، پریلا، گردو و کانولا نیز بهترین جایگزین روغن کنجد می باشند.

برای اطلاعات بیشتر در این باره مقالات “دلایل ایجاد آلرژی و حساسیت در شب“، “کاهش تورم ناشی از حساسیت” و “معرفی مواد غذایی مناسب جهت پیشگیری از بیماری در فصل سرما” را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
ehow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا