تغذیهسلامت

چگونه برای میوه و سبزیجات شوینده ارگانیک خانگی بسازیم؟

تهیه شوینده ارگانیک و طبیعی برای شستن میوه، صیفی جات و سبزیجات

همه ی ما تلاش می کنیم تا بهترین میوه و سبزیجاتی که سالم و تازه بوده و به صورت ارگانیک تهیه شده اند را خریداری کنیم. اما بیشتر اوقات موفق به انجام این کار نمی شویم و بسیاری از ما فکر می کنیم میوه ها و سبزیجات بسته بندی شده که به اصطلاح پاک و شسته شده هستند، بهتر از انواع دیگر بوده و سالم، تازه و ارگانیک می باشند. به همین دلیل گاهی وسوسه شده و آن ها را تهیه می کنیم و بسته بندی بودن آن ها باعث می شود در شستن و ضد عفونی کردنشان چندان جدیتی به خرج ندهیم. باید بگوییم که اگر چه بسیاری از این بسته بندی ها و مخصوصاً آن هایی که به صورت صنعتی و توسط کارخانه ها عرضه می شوند، کاملاً بهداشتی بوده و تحت نظارت وزارت بهداشت می باشد. اما دلیلی نمی شود که آن ها را ارگانیک و کاملاً بهداشتی دانسته و دقتی در ضدعفونی کردن آن ها نکنیم. چرا که ممکن است در فرآیند تهیه ی این بسته بندی ها از مواد شیمیایی استفاده شده باشد که بسیار مضر است.

1 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

از آنجایی که میوه ها و سبزیجات چه بسته بندی و پاک شده و چه پاک نشده ها از زمان برداشت تا زمانی که به دست ما برسند در حجم بالایی دست به دست شده و از مکان های مختلفی عبور می کنند، گاهی ممکن است حامل آلودگی ها، بیماری ها و انگل هایی باشند. بنابراین لازم است در شستن و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات، حتی انواع بسته بندی شده دقت بسیار بالایی داشت. به خصوص امروزه که استفاده از مواد شیمیایی و کودها و آفت کش های شیمیایی بسیار افزایش یافته، ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات با مواد ضدعفونی کننده ی طبیعی و ارگانیک بسیار ضروری است.

توصیه می کنیم این شوینده های طبیعی را خودتان تهیه کنید تا از نظر سلامت و ارگانیک بودن و همچنین قدرت از بین بردن آلودگی ها، آفت کش ها و باکتری هایی که ممکن است در فرآیند عرضه، آن ها را در بر گرفته باشد، مطمئن باشید.

اکثر مردم برای شستن و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات از سرکه خالص به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می کنند. باید بگوییم سرکه به عنوان ضد عفونی کننده ی رسمی ثبت نشده و باکتری های خطرناکی مثل استافیلوکوک ها را از بین نمی برد. اما اسیدی است که بهترین خاصیت پاک کنندگی و تمیز کنندگی را دارد.
در ادامه دو دستور تهیه ی شوینده های طبیعی را آموزش می دهیم که یکی از آن ها برای میوه ها و صیفی جات و دیگری برای سبزیجات برگ دار می باشد.

چگونه شوینده ای طبیعی و ارگانیک برای شستن میوه و صیفی جات تهیه کنیم؟

برای شستن میوه ها و صیفی جات به مواد زیر نیاز دارید:

– بطری اسپری
– قاشق و پیمانه ی اندازه گیری
– آبکش
– سرکه ی سفید
– آب
– آبلیمو
– فرچه
– دستمال کاغذی حوله ای

1- محلول را بسازید.

برای شستشوی بیشتر میوه ها و صیفی جات، 1 پیمانه سرکه را با 4 پیمانه آب، در بطری اسپری مخلوط کنید. سپس یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و بطری را خوب تکان دهید تا مخلوط شوند.

2 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

2- محلول را اسپری کنید.

میوه ها و صیفی جات را در آبکشی ریخته و آن را در ظرفشویی بگذارید. محلول را روی تمامی مواد اسپری کنید. اجازه دهید محلول به مدت 2 تا 5 دقیقه روی میوه ها باقی بماند.

3 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

3- آب بکشید.

آبکش را زیر شیر آب سرد گرفته و آب بکشید. میوه ها و صیفی جاتی که تنها با آب کشیدن آلودگی هایشان بر طرف نمی شود را باید حین آبکشی فرچه کشیده و خوب تمیز کنید.

4 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

4- خشک کنید.

با استفاده از دستمال کاغذی حوله ای میوه ها را خشک کنید.

5 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

چگونه شوینده ای طبیعی و ارگانیک برای شستن سبزیجات تهیه کنیم؟

مواد زیر را تهیه کنید:

– یک کاسه ی شیشه ای یا فلزی
– قاشق و پیمانه ی اندازه گیری
– سرکه ی سفید
– آب
– نمک
– آبکش
– دستمال کاغذی حوله ای

1- محلول را بسازید.

همه ی سبزیجاتی که می خواهید بشویید را در یک کاسه ی شیشه ای یا فلزی بریزید. سپس کاسه را با یک پیمانه سرکه و 4 پیمانه آب پر کرده و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید.

6 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

2- سبزی ها را بخیسانید.

اجازه دهید سبزی ها 5 دقیقه در محلول خیس خورده و سپس آن ها را در آورید.

7 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

3- آب بکشید.

سبزی ها را درون آبکش ریخته و با آب سرد آب بکشید.

8 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

4- خشک کنید.

سبزی ها را روی کاغذ حوله ای پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. سپس آن ها را به یخچال منتقل کرده و قبل از این که رطوبتشان گرفته شود به صورت تازه مصرف کنید.

9 شوینده ارگانیک میوه و سبزیجات

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا