سلامت

چگونه pH واژن را برای جلوگیری از عفونت واژن متعادل نگه داریم؟

تعادل pH واژن می تواند به دلایل مختلف از جمله سن، سیکل قاعدگی و یا فعالیت های جنسی متفاوت به هم بخورد. امروزه بر هم ریختن تعادل pH واژن مسئله ای بسیار رایج بوده که با مشکلات عفونتی همراه می باشد. مشکلی که می توان گفت از هر 10 زن تقریباً 7 نفر آن را تجربه می کنند. با این حال به راحتی می توان در منزل با رعایت چند نکته از بروز آن پیشگیری کرده و همیشه در سلامت کامل به سر برد. برای این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود که داخل واژن را خودتان تمیز کنید. زیرا خود واژن با ترشحاتی که انجام می دهد، هر چیزی مانند خون، باکتری و مایع منی که در آن باشد را از واژن خارج می کند. تنها کافیست برای جلوگیری از بر هم خوردن تعادل pH واژن و در صورتی که متوجه تغییرات شدید pH واژن و درگیر عفونت شده اید یا احتمال می دهید که این اتفاق می افتد، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

تغییر سبک زندگی

1- روابط جنسی ایمن

اگر برایتان مهم است که pH واژن متعادل بوده و هیچگاه درگیر مشکلاتی چون عفونت نشوید، در روابط جنسی خود بهداشت را رعایت کرده و از کاندوم به جای هر وسیله و راه پیشگیرانه ی دیگری استفاده کنید. روابط جنسی تا حد زیادی تعادل pH واژن را بر هم زده و موجب عفونت باکتریایی می شوند.

2- شستشو

قسمت خارجی و اطراف واژن و شرمگاه را با صابونی ملایم بشویید. در مواقع لزوم و زمانی که در حمام هستید، قسمت خارجی واژن و اطراف آن را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید. دقت داشته باشید که آب و صابون را به هیچ وجه در داخل واژن نفرستید. به علاوه از استفاده ی صابون های عطر دار و قوی بپرهیزید و صابون های ملایم و ساده را به کار بگیرید.

3- به هیچ وجه از ضد عرق، دئودرانت واژینال و دوش واژینال استفاده نکنید.

دوش واژینال و دئودرانت ها یا همان ضد عرق های واژن، تعادل pH واژن را بر هم زده و خطر بروز عفونت را تا حد زیادی افزایش می دهند. خوابیدن در وان حاوی مواد شوینده به مدت طولانی، روغن های حمام و ماساژ، محصولات شیمیایی مانند موبرها و دئودرانت ها واژن را تحریک کرده و تعادل آن را بر هم می زنند. دوش واژینال نیز اثرات منفی از جمله التهاب باکتریایی واژن، بیماری های التهابی لگن، سرطان دهانه ی رحم و در نهایت ناباروری را به همراه دارد.


برای مطالعه متن کامل درمان سرطان رحم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان سرطان دهانه رحم به وسیله اسپرم ران ها <<<


4- از تامپون و نوار بهداشتی بدون عطر استفاده کنید.

عطر موجود در این نوع محصولات pH واژن را بر هم می ریزد. از محصولات ساده و بدون عطر استفاده کرده و نوار بهداشتی یا تامپون را هر 4 تا 6 ساعت یکبار عوض کنید.

5- لباس زیر صد در صد نخی و سفید بپوشید.

لباس زیر سفید رنگ نسبت به انواع دیگر، pH واژن را کمتر درگیر کرده و از بر هم زدن تعادل آن می کاهد. لباس زیر باید سفید رنگ و گشاد بوده و همیشه تمیز و خشک بماند. در حالت طبیعی روزی دو بار در صبح و عصر تعویض شده و در صورت خیس شدن فوراً تعویض شود. شستشوی لباس زیر باید با دست و صابون بدون بو و ملایم انجام شود.

6- واژن را از جلو به عقب تمیز یا خشک کنید.

از آنجایی که واژن در نزدیکی مقعد قرار دارد، در معرض آلودگی های باکتریایی وجود دارد. برای به حداقل رساندن این ریسک آلودگی، جهت تمیز کردن و خشک کردن ناحیه ی تناسلی، دستمال سفید حوله ای و بدون عطر را از جلو به عقب کشیده تا آلودگی ها از مقعد به واژن نرسند. نحوه ی شستن ناحیه ی واژن هم به همین صورت می باشد.

 علائم و نشانه های عفونت

در صورتی که نشانه های زیر را مشاهده کردید، یعنی تعادل pH واژن بهم ریخته و دچار عفونت شده اید.

1- نشانه های عفونت باکتریایی واژن را بدانید.

در بعضی مواقع هنگامی که تعادل pH واژن به هم می ریزد، یک التهاب باکتریایی یا همان عفونت باکتریایی در واژن به وجود می آید که دارای نشانه هایی چون:

– ترشحات غلیط و فومی شکل مایل به زرد که بوی بدی چون بوی ماهی دارد.

– سوزش ادرار

– خارش و سوزش در واژن

2- عفونت مخمری واژن

نشانه های عفونت مخمری شبیه به عفونت باکتریایی است. این نشانه ها شامل:

– ترشحات غلیظ و سفید مانند پنیر

– خارش و سوزش واژن و لگن

– ادرار دردناک

– مقاربت دردناک

– قرمزی و تورم در ناحیه ی واژن و گاهی درد در زیر شکم

1 تنظیم PH واژن

3- عفونت تریکومونیاز

تریکومونیاز هم نوعی عفونت رایج است که بسیاری از افراد را درگیر کرده، اما در بیشتر افراد نشانه ای ندارد.

از جمله نشانه های این عفونت:

– ترشح خاکستری و سبز رنگ با بویی بسیار ناخوشایند.

– خارش در واژن

– درد در هنگام ادرار

توصیه می شود در صورت مشاهده ی هر کدام از عفونت ها حتما به پزشک مراجعه کنید. اما در کنار درمان پزشکی می توانید درمان های خانگی را هم در نظر داشته و برای بهبودی سریع و جلوگیری از بروز دوباره ی مشکل آن ها را به کار بگیرید.

درمان خانگی بر هم خوردگی تعادل pH واژن

1- برای دریافت پروبیوتیک، ماست مصرف کنید.

باکتری مفیدی که در ماست وجود دارد موجب متعادل ساختن pH واژن می شود. بنابراین هر روز با هر وعده ی غذایی خود ماست بخورید و این باکتری مفید را به بدنتان برسانید.

به یاد داشته باشید که:

– ماست را مستقیماً در واژن نریزید. شاید شنیده باشید که این کار برای تسکین خارش و درد مفید می باشد؛ اما این گونه نیست. زیرا قندهای موجود در ماست باعث بروز مشکلات بیشتری می گردد.

2 تنظیم PH واژن

برای تسکین درد، سوزش و خارش واژن تا زمان مراجعه به پزشک روش زیر را به کار ببرید:

2- از یک کمپرس سرد استفاده کنید.

یک تکه حوله ی نخی تمیز را در آب بسیار سرد خیس کرده، گلوله کنید و در واژن بگذارید. این کار را تا جایی که درد، خارش و سوزش واژن تسکین یابد ادامه دهید.

علاوه بر عفونت های واژن معمولا در مرحله دوم زایمان برش کوچکی در ناحیه واژن ایجاد می شود که به آن اپیزیوتومی گفته می شود. برای اطلاع از نحوه جلوگیری از ایجاد این برش به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> روش های جلوگیری از اپیزیوتومی یا برش در واژن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا