حیوانات و جانورانخانه و کاشانه

چگونه ادرار سگ و گربه را از روی مبل و یا فرش خانه پاک کنیم؟

امروزه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیار محبوب شده اند. اما همان طور که می دانید نگهداری و مراقبت از هر چیزی احتیاج به دانستن اصول خاص خود را دارد. سگ و گربه هم از این قاعده مستثنی نبوده و مسائل مربوط به آن ها همیشه برای مردم سؤال بوده است. یکی از این مسائل که می توان گفت بسیاری از افراد را رنج می دهد، عادت ادرار کردن سگ و گربه بر روی مبل است. خصوصاً اگر حیوان جوان تر باشد و برای ادرار کردن در داخل جعبه اش یا محل مخصوص خود، آموزش های کامل را ندیده باشد. البته اگر سگ یا گربه در محلی نامناسب به طور ناگهانی ادرار کرد این نشانه ی ابتلا به یک بیماریست و احتیاج به درمان دارد. اما به طور کلی نگران نباشید زیرا ادرار را می توان به راحتی پاک کرد و بوی آن را از بین برد.

برای این کار:

از یک پاک کننده ی آنزیمی استفاده کنید

1- محل نجس شده را بیابید.

پاک کردن ادرار حیوان از روی مبلمان دشوار است. خصوصاً اگر عمیق بوده و در بافت مبل بسیار نفوذ کرده باشد. در بیشتر موارد به راحتی می توان نقطه ی نجس شده را یافت. مخصوصاً اگر بوی متفاوت و نامطبوعی مانند بوی آمونیاک داشته باشد. همچنین می توانید از یک چراغ قوه هم برای این کار استفاده کنید. به طوری که چراغ ها را خاموش کرده و روی مبلمان نور چراغ را بیندازید. ادرار حیوان زیر نور چراغ به رنگ سیاه دیده می شود حتی اگر مدت زمان زیادی از آن گذشته باشد. پس دور آن را با گچ خط کشیده یا یک تکه کاغذ بر روی آن بگذارید تا بعد به راحتی بتوانید آن را تمیز کنید.

1 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل

2- از دستمال حوله ای یا روزنامه استفاده کنید

یک تکه روزنامه یا دستمال حوله ای را روی محل ادرار گذاشته تا ادرار را به خود جذب کند و از داخل مبل بیرون بکشد. دستکشی دستتان کرده و تا جایی که می توانید دستمال را روی محل فشار داده و نگه دارید. اگر دستمال به طور کامل خیس شد و قدرت جذبش را از دست داد آن را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که این کار را آنقدر باید تکرار کنید و دستمال را آنقدر عمیق و طولانی بر روی محل فشار دهید تا ادرار به طور کامل از بافت مبل خارج شود.

برای اینکه مجدداً این مشکل پیش نیاید دستمالی نرم و حوله ای که حیوانات دوست دارند روی آن ادرار کنند را در محل مخصوص حیوانات خود بگذارید و به آن ها یاد دهید که برای ادرار بر روی آن بنشیند.

2 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل

3- محل نجس شده را با محلولی آنزیم دار بخیسانید

روی محل نجس شده یک محلول پاک کننده ی آنزیم دار بریزید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند سپس با دستمال حوله ای تا جایی که می توانید محلول را از مبل بیرون کشیده و لکه را از بین ببرید. برای تمیزی کامل، باقی نماندن لکه و جلوگیری از رشد میکروب ها بهتر است چندین بار محل را به روش گفته شده با پاک کننده ی آنزیم دار تمیز کنید. سپس اجازه دهید تا خشک شود.

به یاد داشته باشید که برای از بین بردن مواد شیمیایی موجود در ادرار مانند اوره که هم بوی بدی ایجاد کرده و هم باعث به وجود آمدن باکتری می شود، باید از محلول آنزیم دار استفاده کنید تا آنزیم آن ها را تجزیه کرده و از بین ببرد. همچنین اگر تجزیه شدن ادرار مدت زمان زیادی طول بکشد، بوی بدی تولید می کند.

خوشبختانه بسیاری از مواد موجود در ادرار با آب و مواد شوینده ی معمولی از بین می روند. فقط اسید اوریک موجود در ادرار با آب و شوینده های معمولی تجزیه نشده و احتیاج به آنزیم دارد.

3 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل

4- روی محل را تا زمانی که خشک شود بپوشانید

بعد از اینکه محل را پاکسازی کرده و اجازه دادید که خشک شود، روی آن را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و یا یک سبد لباس را روی آن برگردانید تا هم حیوان مجدداً روی آن ادرار نکرده و هم اعضای خانواده تا خشک شدن کامل روی آن ننشینند.

خشک شدن آن بسته به عمق نجاست و عمق موادی دارد که روی آن ریخته اید و ممکن است مدت ها طول بکشد.

استفاده از فویل آلومینیومی به این دلیل مناسب است که از نشستن حیوان روی آن جلوگیری می کند. حیوان صدای بد و بافت زبر و ناهموار فویل را دوست ندارد. اگر ادرار روی کوسن مبل است بهتر است آن را در زیر نور آفتاب خشک کنید.

4 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل


برای اطلاع از نحوه شستن و تمیز کردن کوسن مبل به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> شستن و تمیز کردن کوسن مبل <<<


استفاده از روش های دیگر

1- فقط تمیز کننده های آنزیمی می توانند بوی بد ادرار را به طور کامل از بین ببرند

اسید اوریک موجود در ادرار را فقط آنزیم می تواند تجزیه کند. متأسفانه موادی مانند جوش شیرین، مایع صابون و سرکه فقط می توانند بو را به صورت موقت از بین ببرند. این مواد برای زمانی مناسب هستند که حیوان ادرار می کند و شما در همان لحظه به پاک کننده ی آنزیمی دسترسی ندارید. اما در نهایت باید از یک پاک کننده ی آنزیم دار استفاده کنید.

حواستان باشد که برای پاک کردن نجاست زود اقدام کنید؛ زیرا حیوان بوی ادرار خود را تشخیص می دهد و آن مکان را محلی مناسب برای ادرار می داند و در دفعات بعدی هم در همان محل ادرار می کند.

5 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل

2- از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید

زمانی که سرکه و جوش شیرین ترکیب می شوند سدیم اسید یا نمک تولید می شود. سدیم اسید به عنوان یک ساینده عمل می کند و نجاست سخت و مقاوم را از بین می برد. جوش شیرین باعث از بین رفتن بوی بد ادرار می شود و سرکه هم محل را بهداشتی کرده و رسوبات را از بین می برد.

به یاد داشته باشید قبل از استفاده از این مواد هم، ادرار را تا جایی که ممکن است از مبل بیرون بکشید.

جوش شیرین را روی محل پاشیده و اجازه دهید مدتی روی آن بماند. جوش شیرین برای از بین بردن لکه مؤثر است.

در یک آب پاش محلول سرکه سفید و آب را مخلوط کرده و آن را روی پودر جوش شیرین اسپری کنید و اجازه دهید مدتی بماند. سپس آن را به روشی که گفته شد با دستمال پاک کنید تا خشک شود.

6 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل

3- آب اکسیژنه، مایع ظرفشویی و جوش شیرین را مخلوط کنید

آب اکسیژنه می تواند با کمک اکسیژن بعضی از مواد شیمیایی موجود در ادرار را از بین ببرد.

برای استفاده از این روش:

• قبل از استفاده از این روش، ادرار را تا جایی که ممکن است از مبل بیرون بکشید.

• جوش شیرین را روی آن پاشیده و اجازه دهید 5 دقیقه روی آن بماند. جوش شیرین بوی بد آن را از بین می برد.

• نصف فنجان آب اکسیژنه را با یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی در ظرفی مخلوط کنید.

• این محلول را روی حوله ای ریخته و بر روی محل بکشید.

7 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل

4- روی محل یک خوش بو کننده بزنید

برای از بین بردن کامل بو از روی مبل می توانید مقداری ماده ی خوش بو کننده روی آن بزنید اما یادتان باشد بعد از پاکسازی کامل محل از خوش بو کننده استفاده کنید. زیرا به تنهایی نجاست را پاک نمی کند. اگر هم قبل از پاک شدن نجاست استفاده شود نتیجه ی عکس خواهد داشت.

8 پاک کردن ادرار حیوانات از مبل

در پایان می توانید برای از بین بردن بوی حیوانات خانگی از خانه مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> از بین بردن بوی حیوانات خانگی از خانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

سرکه و جوش شیرین به بافت مبل آسیب نمیزنه؟

کاربر ناشناس

لطفا مطالب بیشتر در رابطه با حیوانات خانگی بگذارید ممنون

دکمه بازگشت به بالا