سلامت

تقویت سیستم ایمنی و آماده کردن بدن قبل از عمل جراحی

آماده سازی بدن برای عمل جراحی به بهبودی بدن بعد از آن بسیار کمک می کند. توانایی بدن برای بهبودی بعد از عمل جراحی به عوامل بسیاری از جمله تغذیه، ورزش، استرس، کیفیت و کمیت خواب، عدم استفاده از الکل، سیگار، قلیان و مواد مخدر بستگی دارد. اگر چه تغییرات شیوه ی زندگی و داشتن سبک زندگی سالم قبل از جراحی باعث حصول بهترین نتیجه از عمل خواهد شد، اما عمل به توصیه های پزشک نیز به هیچ وجه نباید فراموش شود.


برای اطلاع از آمادگی و اقدامات لازم قبل از عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> آمادگی و اقدامات لازم قبل از عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی <<<


قبل از عمل جراحی موارد زیر را در نظر داشته و بدنتان را آماده تر کنید.

نکات مهم قبل از عمل جراحی

1- رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید.

البته داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل باید بخشی از زندگی همه ی افراد باشد اما اگر به دنبال بهبودی سریع تر و راحت تر بعد از عمل جراحی هستید، توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد.

– تمرکزتان روی خوردن میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های ناب باشد.

– مصرف غذاهای سرخ شده، فرآوری شده و شیرینی را کاهش دهید. هله هوله، فست فود، چیپس و پفک نیز ممنوع است.

– آب فراوان (8 لیوان در روز) نوشیده و آبمیوه های صنعتی و نوشابه ها را کنار بگذارید.

– با پزشکتان در مورد رژیم غذایی تان صحبت کرده و از او راهنمایی بخواهید.

2- خوراکی هایی که سرشار از ویتامین A هستند را فراوان بخورید.

ویتامین A می تواند ایمنی بدن را افزایش دهد. در حالی که خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. برخی از این غذاها عبارت اند از هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، کدو سبز، جگر گاو و لوبیا.

3- میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C بخورید.

ویتامین C نیز از دیگر ویتامین های مهم برای ایمنی بدن است که می توان به راحتی با رژیم غذایی آن را دریافت کرد. مرکبات مثل پرتقال و لیمو، اسنفاج، فلفل دلمه ای، جوانه های کلم بروکسل سرشار از ویتامین سی می باشند.

4- مصرف ویتامین D را افزایش دهید.

برخی از عمل های جراحی مثل عمل قلب یا جراحی چاقی ممکن است با کمبود ویتامین D در ارتباط باشد. افزایش مصرف ویتامین دی قبل از عمل، به کاهش عوارض جانبی عمل کمک می کند. می توانید این میزان ویتامین را یا با مصرف مکمل های آن به دست آورید و یا غذاهایی که غنی از ویتامین دی هستند مثل محصولات لبنی غنی شده، غلات غنی شده و ماهی های پرچرب مثل ماهی آزاد و تن مصرف کنید.

5- میزان آهن خونتان را افزایش دهید.

آهن به خون در حمل اکسیژن کمک کرده و به همین دلیل بسیار ضروری است. مصرف قرص آهن قبل از جراحی می تواند ریسک دریافت خون بعد از جراحی را کاهش دهد. می توانید یک تا دوبار در روز قبل از عمل قرص آهن خورده یا غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ، لوبیا، شیر، عدس، اسفناج و کره ی بادام زمینی مصرف کنید.

6- حداقل 1500 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنید.

مصرف کلسیم قبل از جراحی بسیار مهم است، مخصوصاً اگر عمل جراحی استخوان باشد. محصولات لبنی، سویا، بادام و کلم بروکلی سرشار از کلسیم می باشند.

بدنتان را به آرامش برسانید.

1- راه هایی برای از بین بردن استرس بیابید.

استرس بیش از حد ممکن است بدن را به شکل های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. مثلا بهبود بدن بعد از جراحی را سخت تر می کند. بنابراین یافتن راه هایی برای کنترل استرس روزانه قبل از جراحی و البته انجام آن ها بعد ازعمل، به عنوان بخش مهمی از آماده سازی بدن برای عمل جراحی است. راه های بسیار زیادی برای کنترل استرس وجود دارد. از جمله حمام، بودن در کنار افرادی که دوستشان دارید، یوگا، تای چی یا مراقبه، تمرینات تنفس عمیق یا آرامش عضلانی پیشرفته و غیره.

– از مصرف الکل، نیکوتین یا هر گونه دارو و مواد مخدر برای مقابله با استرس اجتناب کنید. زیرا تاثیر منفی بر توانایی بدن در بهبودی بعد از عمل خواهد داشت.

1 تقویت سیستم ایمنی بدن قبل از عمل جراحی

2- موسیقی گوش دهید.

موسیقی می تواند استرس را از بدن دور کرده و انسان را به آرامش برساند. هر دو در بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار مهم و حیاتی هستند. انجام این کار قبل از عمل به بهبودی سریع و راحت بعد از آن کمک می کند.

3- طب سوزنی را امتحان کنید.

بیمارانی که یک سری درمان های طب سوزنی را قبل از عمل جراحی دریافت می کنند، بعد از جراحی سریع تر و با درد کمتری بهود می یابند. این به این دلیل است که طب سوزنی باعث افزایش فعالیت سلول های سفید خون می شود.

2 تقویت سیستم ایمنی بدن قبل از عمل جراحی

4- بیشتر بخوابید.

خواب یکی از راه های بدن برای جوان سازی، پر نشاط و سرزنده کردن خود است. در هفته های پیش از عمل حداقل 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشید تا مطمئن شوید که برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان خواب کافی داشته اید.

5- به طور منظم ورزش کنید.

ورزش تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. همچنین می تواند رشد باکتری ها و استرس را نیز کاهش دهد. اگر کلاً ورزش نمی کنید، باید هر دو تا سه روز یکبار برنامه تمرینی متوسطی را شروع کنید. اگر هم به طور مرتب ورزش می کنید، اصلاً لازم نیست قبل از عمل جراحی برنامه ورزشی خود را تغییر دهید.

3 تقویت سیستم ایمنی بدن قبل از عمل جراحی

نمونه های خوبی از ورزش های متوسط عبارت اند از:

– دوچرخه سواری
– بیست تا سی دقیقه پیاده روی
– دویدن روی تردمیل
– یوگا

6- یک هفته قبل از جراحی سیگار را به طور کامل ترک کنید.

سیگار با تاخیر در بهبودی زخم شانس عفونت را افزایش می دهد.

نکات مهم جهت کاهش خطرات در هفته آخر قبل از عمل جراحی

1- حتماً با پزشکتان در مورد مراقبت ها، احتیاط ها، خوراک و کارهایی که لازم است در این هفته انجام شود صحبت کنید.

2- اگر قرص و مکمل هایی مثل آهن، ویتامین و کلسیم مصرف می کنید، از مصرف آن ها یک هفته قبل از عمل خودداری کنید؛ مگر پزشک مصرف آن هار را تجویز کند. پس در این مورد نیز حتماً با پزشک مشورت کنید.

3- شب قبل از عمل حمام کنید.

4- دو ساعت قبل از عمل مایعات بنوشید. این رژیم غذایی مایع قبل از عمل جراحی انرژی بدن را فراهم کرده و آن را تغذیه می کند.

همچنین می توانید سیستم ایمنی بدن خود را با انجام حرکات یوگا و فعال کردن سیستم لنفاوی تقویت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا