سلامتورزش

تقویت سیستم ایمنی بدن با انجام حرکات یوگا

سیستم ایمنی شبکه ای گسترده و سازمان یافته از سلول ها، بافت ها و اندام هایی است که بدن را از میکروب، ویروس و میکرو ارگانیسم ها محافظت می کند و نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن انسان از طریق جلوگیری از عفونت دارد. سیستم ایمنی ابتدا عامل دشمن در بدن را یافته و به آن پاسخ می دهد، سپس از طریق مجموعه ای از اقدامات سیستماتیک با آن مبارزه می کند. گاهی عواملی مانند استرس، عادات بد غذایی و سبک زندگی بر روی فعالیت این سیستم اثر گذاشته و باعث می شود به اشتباه عمل کند و یا ضعیف شده و مقاومت خود را از دست می دهد؛ که این عملکردِ اشتباه نشانه های خوبی نخواهد داشت. به طور مثال باعث می شود بدن انسان مکرراً سرما خورده و تب کند یا فرد فعال را به فردی کسل و تنبل تبدیل کند و فعالیت های روزانه و معمول را به تعویق بیندازد. به طوری که فرد تمایل دارد هر روز را در رختخواب سپری کند. این حالت زمانی در فرد اتفاق می افتد که هیچ گونه مشکل و بیماری در بدن او وجود ندارد، اما مانند افراد بیمار تمایل به در بستر ماندن دارد. در بعضی مواقع تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین راه درمان و برطرف کردن این مشکلات است. یکی از راه های بسیار مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن، انجام حرکات یوگا می باشد. در این مقاله 7 حرکت بسیار عالی و مؤثر آن را برایتان بیان می کنیم.

چگونه یوگا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

یوگا نقش بسیار مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اما به یاد داشته باشید که برای بهتر انجام شدن هر کاری و گرفتن نتیجه ی مثبت از آن، تعادل و ثبات بسیار مهم است. سیستم ایمنی هم از این قاعده مستثنی نبوده و عدم تعادل در تقویت آن موجب تحت تأثیر قرار گرفتن عملکرد آن می شود. همان طور که قبلاً هم گفته شد استرس یکی از عوامل بسیار مهم در بر هم خوردن تعادل و عملکرد سیستم ایمنی می باشد که تمرینات یوگا با از بین بردن آن، سیستم ایمنی را تقویت می کند.

چند حرکت یوگا به طور مؤثر و مستقیماً روی سیستم ایمنی تأثیر گذاشته و آن را تقویت و حمایت می کنند. مجدداً یادآور می شویم اگر این حرکات به طور منظم انجام شود، بدن را در مقابل بیماری ها حفظ خواهد کرد.

همچنین باید بدانید که حرکات و تمرینات یوگا را چه زمانی و با چه شرایطی باید انجام داد.

1- حرکت تاداسانا Tadasana (کوه)

تاداسانا که به آن حرکت کوه نیز گفته می شود، یک حرکت پایه ای است که تمام حرکات یوگا از آن نشأت می گیرند و به حرکت مادر یوگا معروف است. این حرکت را می توان در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکانی انجام داد. در این حرکت هر بار باید حداقل به مدت 10 تا 20 ثانیه حالت خود را حفظ کنید. فقط به یاد داشته باشید که اگر می خواهید این حرکت را با چند حرکت دیگر انجام دهید، باید شکمتان کاملاً خالی باشد.

فواید: تاداسانا سیستم گوارش را متعادل و تنظیم می کند. سطح آگاهی ذهنی را افزایش و تنش را کاهش می دهد. گردش خون را افزایش داده، کسالت را از بدن خارج می کند و انسان را شاداب و با نشاط می سازد. انرژی را افزایش داده و بین ذهن و بدن هارمونی ایجاد می کند. همچنین این حرکت موجب تقویت تنفس فرد نیز می شود.

1 تقویت سیستم ایمنی بدن

2- وریکشاسانا Vrikshasana (آسانای تعادلی درخت)

وریکشاسانا که حرکت درخت نیز نامیده می شود؛ زیرا وضعیت پایدار و متعادل درخت را نشان می دهد. در این حرکت برخلاف دیگر حرکت های یوگا باید چشمانتان کاملاً باز باشد. وریکشاسانا اولین و ابتدایی ترین حرکت هاتا (یکی از حرکات یوگا) می باشد که بهتر است در اوایل صبح با ذهنی با نشاط و معده ی خالی انجام شود.

سعی کنید این حرکت را روی هر دو پا انجام داده و تعادلتان را روی پاها حفظ کنید.

فواید: وریکشاسانا ستون فقرات و نخاع را تقویت می کند و باعث ایجاد هماهنگی در عضلات و تقویت آن ها می شود. توانایی ذهنی را بالا می برد. در بدن کشش ایجاد می کند و باعث قوی شدن بدن و در نتیجه افزایش استقامت می شود. همچنین قدرت تمرکز انسان را نیز افزایش می دهد. مهم تر از همه اینکه این حرکت باعث افزایش اعتماد به نفس و ریلکس شدن سیستم عصبی می شود.

2 تقویت سیستم ایمنی بدن

3- حرکت پادانگوشت آسانا Padangusthasana

پادانگوشت آسانا یکی از ساده ترین حرکات یوگا می باشد که به کشیدگی عضلات از سر تا انگشتان پا کمک می کند. این حرکت که حرکت پایه ی هاتا می باشد را در صبح و با معده ی خالی و هربار به مدت 30 ثانیه انجام دهید. اگر به هر دلیلی نتوانستید در هنگام صبح این حرکت را انجام دهید، عصرها و بعد از گذشت 4 تا 6 ساعت از خوردن آخرین وعده ی غذایی می توان آن را انجام داد.

فواید: این حرکت باعث آرامش ذهن می شود، زیرا استرس و اضطراب را از بدن دور کرده، سیستم گوارشی را تحریک می کند و هضم غذا را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. با این حرکت کبد و کلیه ها انرژی دریافت می کنند. همچنین بی خوابی را از بین برده و کمک می کند شب ها خواب بسیار آرامی را تجربه کنید.

3 تقویت سیستم ایمنی بدن

4- تری کون آسانا Trikonasana (مثلث ساده)

به دلیل اینکه حرکت تری کون آسانا شبیه به مثلث می باشد، به آن حرکت مثلثی هم گفته می شود. یکی از بهترین حرکات یوگا برای تقویت سیستم ایمنی همین حرکت می باشد. زمانی که این حرکت را انجام می دهید، باید چشمانتان باز باشد تا بتوانید تعادلتان را حفظ کنید. این حرکت که سطح مبتدی حرکت وین یا سای یوگا می باشد را باید هر بار به مدت 30 ثانیه انجام دهید. بهتر است این حرکت را صبح ها انجام دهید که صبحانه و مواد غذایی هضم شده و بسیار پر انرژی هستید.

فواید: تری کون آسانا سوء هاضمه را برطرف می کند. گردش خون در بدن را بهبود می بخشد. فشار خون را کاهش داده و غلظت خون را متعادل می سازد. ذهن را آرام کرده و استرس را دور می کند. همچنین باعث چربی سوزی شده و چاقی را نیز برطرف می کند.

4 تقویت سیستم ایمنی بدن

5- اوتکات آسانا Utkatasana (حرکت صندلی)

اوتکات آسانا حرکت صندلی نیز نامیده می شود. زیرا در این حرکت گویی فرد روی صندلی نشسته باشد. (صندلی فرضی). که همین مسئله باعث ایجاد چالش در بدن و ذهن فرد می شود. (نبود صندلی و نشستن روی صندلی). اوتکات آسانا یک حرکت پایه ی یوگای وینیاسا است که هر بار باید حالت خود را 30 تا 60 ثانیه حفظ کنید. این حرکت باید در اوایل صبح و با معده ی خالی انجام شود.

فواید: اوتکات آسانا باعث افزایش اراده و تعادل بدن می شود. قلب را تحریک کرده و ارگان ها و عضلات شکمی را ماساژ می دهد. انجام منظم این حرکت باعث کاهش وزن نیز می شود. حجم و ظرفیت ریه را افزایش داده و در نتیجه به کل بدن انرژی می دهد.

5 تقویت سیستم ایمنی بدن

6- بهوجانگ آسانا Bhujangasana (مار کبری)

این حرکت به این دلیل کبری نامیده شده است که شبیه به مار کبرایی است که سر خود را بالا آورده باشد. این حرکت، حرکت پایه ی یوگای آشتانگا می باشد. در هنگام انجام این حرکت، هر بار باید حالت خود را 15 تا 30 ثانیه حفظ کنید. حرکت بهوجانگ آسانا باید صبح ها و با معده ی خالی انجام شود. البته انجام این حرکت در عصرها هم مفید است اما باید 4 تا 6 ساعت از خوردن آخرین وعده ی غذایی گذشته باشد.

فواید: بهوجانگ سیستم گوارشی را تحریک کرده و سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند که به کاهش وزن کمک خواهد کرد. همچنین قلب و ریه را باز کرده و استرس را تسکین می بخشد. انعطاف بدنی را افزایش داده و خلق و خو را نیز بهبود می بخشد. به عملکرد کلیه کمک می کند و خستگی و کسالت را ازبین می برد.

6 تقویت سیستم ایمنی بدن

7- ماتسیا سانا Matsyasana (حالت ماهی)

این حرکت نیز حرکت پایه ی یوگای هاتا می باشد که با هر بارانجام شدن باید 30 تا 60 ثانیه حالت خود را حفظ کنید. بهترین زمان انجام این حرکت صبح ها می باشد. زمانی که بدن انسان بعد از یک خواب راحت و یک صبحانه ی مفصل، پرنشاط و پر انرژی خواهد بود.

فواید: ماتسیا سانا باعث می شود بدنتان مواد مغذی را بهتر جذب کند. تنش ها و گرفتگی های عضلات شانه و گردن را از بین می برد. تنفس فرد بهتر و راحت تر انجام شده و اکسیژن بیشتری به خون می رسد. غدد پاراتیروئید را نیز تقویت می کند. عضلات شکم را ماساژ داده و یبوست را از بین می برد. همچنین در از بین بردن خستگی، کسالت، اضطراب و استرس نیز بسیار مؤثر است.

7 تقویت سیستم ایمنی بدن

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با انواع تمرینات یوگا برای ورزشکاران و درمان موهای سفید آشنا شوید.

>>> انواع تمرینات یوگا برای ورزشکاران و دوچرخه سواران <<<

>>> انواع تمرینات یوگا برای درمان موهای سفید <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا