سلامت

چگونه با فرد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع برخورد کنیم؟ | قسمت دوم

در قسمت اول این مقاله با ویژگی ها و نشانه های افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع پرداختیم و اینک نحوه برخورد و تعامل با این نوع افراد را مورد بررسی قرار می دهیم. با فن تریکس همراه باشید.

در برابر فرد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع، واکنش درستی نشان دهید.

1- خودتان را ثابت کنید.

شما باید از مهارت های خود در برابر شخص کنترل گر استفاده کنید، به گونه ای که بداند شما در برابر خواسته های او کوتاه نیامده و او نمی تواند خواسته هایش را به شما تحمیل کند. در غیر این صورت، هر چه بیشتر خواسته هایش را بپذیرید و عملی کنید، او بیشتر به حقوق شما تعرض خواهد کرد.

• شما می توانید با فرد کنترل گر یک جلسه یا گفتگوی دوستانه ترتیب دهید و برای او از علاقه خود و نگرانی هایی که در مورد او دارید صحبت کنید. البته بهتر است پای بحث های عمومی را به این گفتگو باز نکنید.

• مکالمه را روی این موضوع متمرکز کنید که چگونه رفتارهای کنترل گر او، شما را تحت تأثیر قرار می دهد. حتماً حواستان باشد به او توهین نکنید یا او را ریاست طلب خطاب نکنید. برای نمونه، ممکن است رئیس شما مرتباً وظایفتان را به شما گوشزد کند و از آن ها انتقاد نماید. اما اصلاً مهارت های شما را تأیید یا تصدیق نکند. در این صورت شما می توانید این گونه با او حرف بزنید: «من ظرف مدت 5 سالی که در اینجا کار کرده ام واقعاً کارمند خوبی بوده ام. با این حال وقتی نتایج کار را به شما می دهم، شما یا دوباره آن ها را انجام می دهید یا اینکه مجدداً ارزیابی می کنید. من احساس می کنم نتایج من هیچ ارزشی ندارند. در واقع احساس می کنم هیچ حس اعتمادی به من ندارید و من از پس کارهایی که بخاطرشان آموزش دیده ام بر نمی آیم. من دوست دارم با احترام با من صحبت و رفتار شود.»

2- آرامش خودتان را حفظ کنید.

این خیلی مهم است که در برخورد با یک فرد مبتلا به وسواس کنترل اوضاع، با آرامش و صبوری رفتار کنید؛ حتی اگر احساس کنید در معرض انفجار هستید. چون عصبانیت مؤثر نخواهد بود و کار را بدتر خواهد کرد. خصوصاً در شرایطی که فردِ کنترل گر خسته، مضطرب، پر استرس و پریشان است. زیرا ممکن است اوضاع بدتر شده و موجب نزاع شود. در این صورت عصبانیت شما رفتارهای کنترل گر فرد را تشدید خواهد کرد. بنابراین با یک نفس عمیق، از درگیری لفظی با شخص کنترل گر بپرهیزید و تن صدای خود را آرام و پایین نگه دارید.

• اگر عصبانی یا خشمگین به نظر برسید، فرد کنترل گر به هدف خود نزدیک تر می شود و رفتارش تشدید و تجدید می گردد.

• با عصانیت شما، فرد کنترل گر در می یابد که شما ضعیف هستید و به راحتی می تواند روی شما تأثیر بگذارد و در نتیجه شما را خیلی راحت تر کنترل می کند. شما به هیچ وجه نباید این احساس را به او بدهید.

3- تا حدی که می توانید از چنین فردی دوری کنید.

گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید در چنین شرایطی انجام دهید این است که از فرد کنترل گر دوری کنید. اگر چه در بسیاری از موارد صحبت کردن با فرد کنترل گر در مورد رفتارهای غلطش و اینکه این رفتارها چه حسی در شما به وجود می آورند، می تواند مفید واقع شود و فرد را به سمت اصلاح رفتارها و بهبود سوق دهد، اما در برخی موارد هم تنها راه حل شما در مواجه شدن با چنین فردی، بیرون کشیدن خود از موقعیت است. البته این موضوع بستگی به فردی دارد که شما می خواهید از او دوری کنید.

در هر حال، این نکات را در ذهن داشته باشید:

• اگر شخص کنترل گر از افراد خانواده شماست، بهتر است خیلی خود را در کارهایش درگیر نکرده و خودتان را مشغول کنید. چرا که در برخی موارد، فرد کنترل گر فقط خواهش و درخواست ندارد، بلکه مدام انتقاد می کند و شما را مورد سرزنش قرار می دهد. راضی نگه داشتن چنین فردی کار دشواری است. چنین فردی می تواند شما را خشمگین کرده و به احساسات شما لطمه بزند. بدترین کار در مقابل چنین فرد، درگیری و بحث است؛ چرا که فقط وقتتان را تلف می کند. آن ها نمی خواهند و نمی توانند بدون کمک، تغییر کنند. پس به خودتان یادآور شوید که رفتار کنترل گر آن ها، یک مکانیسم دفاعی و تقابلی است و شما نمی توانید آن را بدون کمک خودِ فرد کاهش داده یا از بین ببرید.

• اگر در مواجه با فرد کنترل گر مورد سوء استفاده یا توهین قرار گرفتید بهتر است از رابطه بیرون بیایید و شخص را ترک کنید. به او بگویید بهتر است برای مدتی از هم دور شوید و فاصله بگیرید. افرادی که در بحث ها و انتقادات به خشونت و توهین متوسل می شوند، حتماً باید تحت درمان های طولانی قرار بگیرند.

• اگر در خانواده خود با چنین فردی مواجه هستید و نمی توانید جدا از او زندگی کنید، سعی کنید بیشتر وقت خود را مشغول باشید یا خود را بیرون از خانه با ورزش، پیاده روی، درس خواندن و فعالیت های مشابه سرگرم کنید؛ به ویژه با افرادی که به شما حس خوبی می دهند. به فرد کنترل گر بگویید که دوست دارید با او حرف بزنید و وقتتان را با او بگذرانید، اما حالا واقعاً فرصتش را ندارید و سرتان حسابی شلوغ است. اهداف بلند و واقع بینانه ای را برای خود برگزینید و برای رسیدن به آن ها تلاش کنید.

1 سندرم وسواس کنترل اوضاع 2

4- بر سطوح اضطراب شخص کنترل گر نظارت کنید.

شخص کنترل گر در زمان هایی که دچار تنش و استرس می شود، هیچ مهارتی برای کنترل خود نداشته و این دقیقاً زمانی است که افراد دیگر را بیشتر کنترل می کند. پس بهتر است بدانید چنین فردی در چه موقعیت هایی دچار تنش و اضطراب شده و حالت هایش تغییر پیدا می کند. شما با آگاهی از این شرایط، بهتر می توانید به فرد کنترل گر کمک کنید.

2 سندرم وسواس کنترل اوضاع 2

5- به دنبال نقاط مثبت فرد کنترل گر باشید.

این کار کمی غیر ممکن به نظر می رسد، اما برای زمان هایی که شما هر روز با یک فرد کنترل گر در ارتباط هستید و واقعاً نمی توانید از او فاصله بگیرید راهکار خوبی است. مثلاً ممکن است با خود فکر کنید “رئیس من خیلی کنترل گر و خودخواه است، اما از طرفی واقعاً جذاب بوده و با رفتارهایش سبب جلب مشتری و پیشرفت کار می شود. او همچنین توانایی بسیار بالایی در انجام فلان کار را دارد، به شرط اینکه از یکسری موقعیت های خاص و تنش زا دور باشد”. بنابراین شما با پیدا کردن نقاط مثبت فرد کنترل گر و کمک به تقویت آن ها و از طرفی دور کردن وی از موقعیت هایی که سبب بروز جنبه های منفی او می شود، می توانید به بهبود روابط تان کمک کنید. اما ممکن است در این راه به کمی خلاقیت هم احتیاج داشته باشید.

3 سندرم وسواس کنترل اوضاع 2

6- در زمان های لازم فرد کنترل گر را ستایش کرده و از او تعریف و تمجید کنید.

در مواقعی که فرد کنترل کننده به شما احترام گذاشته یا اعتماد کرده و مسئولیتی حتی در حد خیلی کوچک به شما واگذار می کند، حتماً از او قدردانی و تشکر کنید. با تصدیق و تمجید از فرد کنترل گر، او این احساس را در خود بیدار می کند که بهتر است در برخی موارد کمی نرمی و ملایمت به خرج داده و خوب باشد.

7- اگر یک فرد خلاق و ایده آل هستید بدانید که کار با یک شخص کنترل گر می تواند شما را نیز تضعیف کند.

اگر شما مدام ایده های جالب و راه حل های مناسب ارائه می دهید و از طرفی عواقب کارهای اشتباه را به فرد کنترل گر گوشزد می کنید، اما او تمام راه حل ها، ایده ها و تذکرات شما را نادیده می گیرد، می تواند در تضعیف روحیه و پشتکار شما تأثیر بسزایی داشته باشد. این شرایط زمانی وخیم تر و بدتر می شود که شما ببینید فرد کنترل گر نظر یا ایده شما را مدتی بعد، به نام خودش ارائه یا منتشر کرده است.

اگر ممکن است برای شما هم چنین اتفاقی بیفتد بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

• بهتر است از ایده یا راه حلی که ارائه می دهید و نادیده گرفته می شود، دفاع کنید.

• اگر شخص کنترل کننده، ایده را به اسم خود ارائه یا ثبت کرد، حتماً با او صحبت کنید. یا اگر در دسترس نیست با او تماس بگیرید. البته این کار کمی ریسک پذیر است و بسته به فرد کنترل کننده، موقعیت شما و شرکت یا محیط کار شما دارد. در هر صورت اگر ارزش کارتان واقعاً بالا بود، حتماً با فرد مورد نظر برخورد کنید.

• برای دفاع از ایده خود و اثبات اینکه طرح اولیه این ایده از شما بوده است، باید اسناد معتبر داشته باشید.

• اگر صحبت های شما رد شده یا اینکه ایده هایتان مدام نادیده گرفته می شود، از طرح ایده های جدید خودداری کنید.

4 سندرم وسواس کنترل اوضاع 2

در قسمت سوم این مقاله به بررسی رفتار و گرایش های خود در برابر افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع خواهیم پرداخت.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا