جوانانروانشناسیسلامت

چگونه اعتیاد به جویدن تنباکو را ترک کنیم؟

راهکارهایی برای ترک اعتیاد به تنباکوهای جویدنی

تنباکو های جویدنی هم مانند دیگر تنباکو ها خطرناک هستند. به گونه ای که مصرف این نوع دخانیات مشکلات بسیاری از جمله فشار خون بالا، بیماری های قلبی، افزایش ریسک سکته، لوکوپلاکی و سرطان را به همراه دارد.

ترک اعتیاد به تنباکو دشوار است، اما مزایای انجام این کار به تحمل رنج آن می ارزد.

1 ترک اعتیاد به تنباکو جویدنی

ابتدا یک برنامه بچینید.

1- یک تاریخ به عنوان روز ترک انتخاب کنید.

این کار باعث می شود که شما از نظر جسمی و روحی برای روزی که در پیش دارید آماده شوید. تاریخی را انتخاب کنید که یک ماه با آن فاصله داشته باشید. زیرا بیشتر از یک ماه باعث می شود از تصمیمتان منصرف شوید و کمتر از آن نیز آمادگی لازم را به وجود نمی آورد. افرادی که با برنامه به ترک تنباکو می پردازند، بسیار موفق ترند و راحت تر می توانند آن را ترک کنند.

2- یک جدول طراحی کنید تا بر اساس آن میزان مصرف کنونی را مشخص کرده و رفته رفته از این مصرف بکاهید.

بهتر است از یک تقویم استفاده کنید. روز ترک را در تقویم مشخص کرده و در مدت زمانی که به روز ترک مانده، دفعات مصرف را کم کم کاهش دهید تا در روز ترک به صفر برسد. اجازه دهید به مصرف کم عادت کنید.

– مثلاً اگر روزی یک قوطی تنباکو مصرف می کنید، در هفته ی اول دفعات مصرف را به هر 2 روز یک قوطی کاهش دهید و در هفته ی بعدی آن را به هر 4 روز یک قوطی برسانید. همین روند را ادامه دهید تا مصرف به طور قابل توجهی کاهش یابد.

3- دلایل ترک مصرف تنباکو را برای خودتان یادداشت کنید.

آن را در جایی که مدام جلوی چشمتان باشد گذاشته تا هر زمان که وسوسه شدید پروسه ی ترک را رها کرده و دوباره به مصرف آن روی آورید، با یادآوری دلایل به تصمیم ترک تنباکو مصمم تر شوید.

4- از لحظه ای که تصمیم به ترک می گیرید، مقدار تنباکویی که هربار می جویدید را کاهش دهید.

این کاهش مقدار را تا روز ترک ادامه دهید. هر چه در روز ترک نیکوتین کمتری در بدنتان باشد، بهتر است. زیرا به مصرف مقدار کم عادت کرده اید و اکنون حذف کامل آن و مقابله کردن با هوس مصرف آن راحت تر خواهد بود.

– هر زمان بدنتان تنباکوی زیادی را می طلبد، تا جایی که می توانید صبر کنید. ترک دخانیات بدون دود، به اندازه ی دیگر دخانیات سخت بوده و برای موفقیت فقط باید صبر و تلاش کرد.

5- در برخی مکان های خاص مثل محل کار، منزل اقوام، مکان های عمومی و … قانون ممنوعیت جویدن تنباکو بگذارید.

به همه بگویید که جویدن تنباکو را ترک کرده اید؛ تا مجبور نباشید در کنار آن ها تنباکو مصرف کنید. این امر شما را در پروسه ی ترک بسیار یاری خواهد کرد.

6- موارد دیگری را جایگزین تنباکوی جویدنی کنید.

مثلاً آدامس، قرص های جویدنی، پاستیل، استیک های جویدنی، کندر و موارد این چنینی را تهیه کنید؛ تا هر زمان که هوس جویدن تنباکو را می کنید، یکی از این موارد را جایگزین کنید. این کار نیز پروسه ی ترک را راحت تر می کند.

7- در صورت تمایل و نیاز با پزشکی در این باره مشورت کنید.

پزشک داروهایی که مناسب ترک اعتیاد هستند، مثل وارنیکلین و بوپروپیون را برایتان تجویز کرده و شما را در امر ترک یاری می کند.

رعایت نکات مهم در روز ترک اعتیاد به تنباکو

1- عزم خود را جزم کرده و به هیچ وجه در این روز تنباکو نجوید و خودتان را مجبور به ترک کنید.

این کار ممکن است بسیار سخت باشد، اما به یاد آورید که رسیدن به هدفتان به تلاش و صبر زیادی نیاز دارد. در مواقعی که بسیار اذیت می شوید، از جویدنی های جایگزین استفاده کنید. همچنین نوشته های خود را خوانده و با خود مرور کنید که تصمیمتان و نتیجه ی آن چقدر به تحمل سختی آن می ارزد.

2- توتون و تنباکویی که در منزلتان بوده و ممکن است شما را وسوسه کند دور ریخته و آن ها را به طور کامل از بین ببرید.

3- فعالیت هایی که تنباکو را به همراه آن می جویدید برای مدتی ترک کرده یا تغییر دهید.

مثلاً اگر در کنار تماشای تلوزیون و یا رانندگی در مسیر محل کار، عاشق جویدن تنباکو هستید، برای مدتی در تماشای تلوزیون تغییری ایجاد کنید و برای رفتن به سر کار نیز از روش های دیگر مثل دوچرخه استفاده کنید.

4- هر زمان که نیاز بود با خودتان خلوت کنید.

ترک تنباکو مخصوصاً در هفته اول ترک، می تواند شما را کم صبر و بدخلق کند. بنابراین برای آسیب کمتر به دوستان، خانواده و آشنایان، هر زمان که نمی توانید خود را کنترل کنید و از کوره در می روید، زمان هایی را با خودتان خلوت کرده و تنها باشید.

فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه بازیابی تنباکو و توتون خشک شده” و “جایگزین های مناسب خوراکی های مضر و اعتیاد آور” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا