روانشناسی

چگونه مطالب بلند را در مدت زمانی کوتاه به حافظه بسپاریم؟

بی شک شما هم تا کنون در بسیاری از موارد مجبور بوده اید یک متن بلند را در مدتی کوتاه حفظ کنید. مثلا برای یک امتحان که زمان کمی برای مطالعه آن در طول ترم داشته اید و یا دیالوگ اجرای یک نمایش، سرود برای مسابقه، متن یک سخنرانی مهم و یا حتی نوشتن خلاصه ای از یک مطلب و امثال این ها. حتما هم هر بار با چالش هایی دراین زمینه مواجه شده اید، که یا موفق شده و توانسته اید متن را کامل حفظ کنید و یا کلافه شده، نمی دانستید در چنین شرایطی چه باید بکنید و به احتمال زیاد آنقدر دچار استرس شده اید که هم ذهنتان را بیش از حد درگیر کرده و هم ناامید شدید. کارایی ذهنتان پایین آمده و احتمالا در حفظ مطالب موفق نبوده اید و شکست خورده و نتوانستید متن را حفظ کنید. اما نگران نباشید ما در این جا نکاتی را به شما خواهیم آموخت که از این بعد در حفظ مطالب بلند هیچ مشکلی نداشته باشید.

برای حفظ متن های بلند از روی متن با صدایی بلند بخوانید

1- خطوطی از مطلب (کتاب، مجله، دیالوگ یا هر منبعی) که مهم هستند و حتما باید حفظ کنید. مخصوصا اگر در ذهنتان هیچ پیش زمینه ای از آن مطالب نداشته و از قبل آن ها را نمی دانستید، آن ها را روی برگه ای یادداشت کنید و فقط روی حفظ کردن و یادگیری همان مطالب تمرکز کنید.

1 به ذهن سپردن مطالب بلند در زمان کوتاه

2- سعی کنید مطالبی که قرار است روی برگه بنویسید را به قسمت های مختلف تقسیم کنید و همه ی مطالب پشت سر هم و در یک برگه نباشند. چرا که مطالب جزء به جزء راحت تر در ذهن می مانند. بهتر است هر قسمت یک یا دو خط باشد.

3- حال سعی کنید مطالب را بفهمید (مفهومی بخوانید): اگر مطالب را درست درک کنید، یعنی این که بتوانید آن را در ذهنتان تجزیه و تحلیل کرده و بفهمید که جملات چه چیزی را می خواهند به شما بگویند و قصد یاد دادن چه چیزی را دارند، فوری مطلب در ذهنتان خواهد ماند.

4- کاغذ را روی زمین گذاشته و بالای سر آن بایستید: حال می توانید تمام مطالب روی برگه را با یک نگاه به راحتی بخوانید. البته سعی کنید از روی ذهنتان بخوانید نه از روی برگه. برگه فقط برایتان حکم یک یاد یار را داشته و فقط کمک می کند با یک نگاه انداختن، مطالب یاد آوری شود.

5- حال شروع کنید مطالب روی برگه را قسمت به قسمت و بلند بلند برای خود بخوانید: آنقدر این کار را تکرار کنید تا بتوانید مثلا قسمت اول را بدون نگاه کردن روی برگه و به راحتی از حفظ بازگو کنید. ابتدا باید قسمت اول را به طور کامل حفظ کنید و سپس به سراغ قسمت های بعدی بروید.

6- همین کار را برای قسمت های دیگر هم تکرار کنید تا مطالب تمام شوند.

2 به ذهن سپردن مطالب بلند در زمان کوتاه

7- حال نوبت بازگو کردن مطالب حفظ شده است: سعی کنید قسمت اول مطالب را بلند بلند برای خود بازگو کنید. سپس به سراغ قسمت های بعدی رفته و مطالب را یکی پس از دیگری بازگو کنید. اگر همه ی قسمت ها به درستی بیان شد و مشکلی نداشتید، در حفظ مطالب موفق بوده اید ولی اگر هنوز هم نمی توانید همه ی مطالب را بدون نگاه کردن روی برگه بازگو کنید، مراحل را تکرار کرده تا قسمت اول را کامل حفظ شوید.

3 به ذهن سپردن مطالب بلند در زمان کوتاه

8- بعد باید به سراغ قسمت بعدی بروید و از روی آن بخوانید و سعی کنید آن را به یاد بیاورید. برای همه‌‌ ی قسمت ها آنقدر این مراحل را تکرار کنید تا مطالب کاملا در ذهنتان بماند.

9- از تصویر سازی استفاده کنید: سعی کنید برای برگه ای که در دست دارید داستانی ساخته و تصاویر داستان را در ذهن تداعی کنید. این روش بسیار در حفظ سریع و آسان کمک می کند.

نگارش متن

1- اکنون باید برگه را به طور کامل کنار گذاشته و متنی که روی آن کار کرده اید را از حفظ روی کاغذ بنویسید. به جملات، کلمات و ساختار آن ها، بسیار دقت کنید.

مطالبی که تراوشات و حرف های ذهن خودتان باشد، بیشتر در ذهنتان می ماند.

4 به ذهن سپردن مطالب بلند در زمان کوتاه

2- از روی متنی که نوشته اید چندین بار بلند بخوانید: حتی می توانید کلماتی که فکر می کنید مهم هستند را علامت زده و پر رنگ کنید.

5 به ذهن سپردن مطالب بلند در زمان کوتاه

3- روی مطالب نوشته شده را بپوشانید و سعی کنید دوباره از روی آن بنویسید: در این مرحله هم روی مطالب نوشته شده ی خودتان هم روی مطالب اصلی را بپوشانید و بار دیگر روی یک برگه جدید هرچه را به یاد می آورید بنویسید. اصلا لازم نیست مطالب را از حفظ و خط به خط و کلمه به کلمه به یاد آورده و بنویسید. فقط نکات کلیدی و مهم کافی است.

6 به ذهن سپردن مطالب بلند در زمان کوتاه

4- اشتباهاتتان را بررسی کنید: اکنون دست نوشته ی خود را با مطلب اصلی مقایسه کنید. اگر جایی را اشتباه نوشته اید، حتما آن را اصلاح کرده و سعی کنید روی آن بسیار تمرکز کرده تا اصلاح شده‎ ی آن در ذهنتان بماند.

7 به ذهن سپردن مطالب بلند در زمان کوتاه

5- دوباره مرحله بالا را تکرار کنید: مجددا مطالب را پوشانده و دوباره روی برگه ای جدید آن ها را بنویسید. این بار سعی کنید جملات را به صورت کامل بنویسید. این مراحل را تا جایی تکرار کنید که مطالب به طور کامل در ذهنتان بماند.

در پایان یادآور می شویم که موارد گفته شده بسیار گسترده است .زیرا ما سعی داشته ایم روشی را بیان کنیم که مناسب برای همه ‎ی گروه ها باشد. یعنی حتی آن هایی که حفظیات بسیار ضعیفی دارند هم با اجرای تمامی روش های گفته شده می توانند به راحتی مطالب را حفظ کنند. لازم به ذکر است زمانی که اقدام به حفظ کردن مطالب می کنید، در هر کدام از مراحل بالا که فکر می کنید این مطلب به طور کامل در ذهنتان تثبیت شده است از به کار بردن مراحل بعدی خودداری کرده و از تکرار بسیار زیاد بپرهیزید. زیرا تکرار زیاد اثر عکس داشته، هم ذهن را خسته می کند و فرصت تجزیه و تحلیل مطالب را به مغز نمی دهد و هم خودتان خسته و دل زده می شوید. پس دقت داشته باشید که به بهترین شکل ممکن مطلب را حفظ کنید. تیم ما امیدوار است در این راه موفق باشید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
6 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دختر پاییز

به درد نمیخوره تا بیایم اینهمه کارو انجام بدیم تایم تمومه یه راه سریع تر بگو

مهربان

بلع راست میگع😂😂

محمد

خیلی تو روش های یادگیری زیاده روی نشده؟ دیگه فکر نمیکنم یه آدم تا این حد خنگ باشه

بدون نام

عالیه متشکرم

احمد

سلام ببخشید یک سوال داشتم.سوالم اینه که شما گفتید مطالب جزع به جزع راحت تر وارد مغز شده و به حافظه سپرده میشود وگفتید که
بهتر است یک تا دوخط باشد سوالم اینه که به نظر شما بیشتر از دو خط حفظ نکنم؟؟؟؟؟ ممنون میشم جواب سوالمو بدید

احمد رضا گوگونانی

خدا خیرتون بده تو این فصل امتحانات به دردمون میخوره

دکمه بازگشت به بالا