خانه و کاشانه

چه زمانی وسایل خانه و آشپزخانه را بشوییم یا دور بریزیم؟

تاریخ انقضای وسایل خانه و آشپزخانه

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم تاریخ انقضای وسایلی مثل اسکاج و اسفنج های ظرفشویی، پرده، دستمال تنظیف، برس دستشویی، بالش ها، ظروف پلاستیکی و سطل آشغال چه زمانی بوده و تا کی می توانید آن ها را شسته و مجددا استفاده کنید.

وقتی اسکاج یا اسفنج آشپزخانه کثیف و چرکی می شود و یا روی پرده ی حمام قارچ و کپک می نشیند، تنها چیزی که به ذهنمان می رسد این است که آیا باید آن ها را دور انداخته یا تمیز کنیم؟ از یک اسکاج تا چه مدت می توان استفاده کرد؟ آیا پرده ی حمامی که پر از قارچ شده است را می توان شست و آن را مانند مثل روز اول در آورد یا عمر آن سر آمده و باید دور انداخته شوند؟

با فن تریکس همراه باشید تا با مدیریت وسایلی که بیشترین چالش را در این زمینه ایجاد می کنند، آشنا شوید.

1- اسفنج یا اسکاج آشپزخانه

1 تاریخ انقضای وسایل خانه و آشپزخانه

این مورد فقط باید دور انداخته شود! اسکاج یا اسفنج راه حلی بسیار عالی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی و ظروف می باشد. اما به سرعت و به راحتی میکروب ها و باکتری ها را به خود جذب می کنند. بهترین راه برای این که بتوانید اسکاج را همیشه تمیز و نو نگه داشته و به مدت طولانی تری از آن استفاده کنید، این است که بعد از هر بار استفاده آن را کاملاً تمیز شسته و در نور آفتاب آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود. به محض این که اسکاج شروع به پارگی کرده و بوی پایداری پیدا کرد آن را دور بیندازید.

2- پرده ی حمام قارچ و کپک زده

تمیز کنید! پرده ی قارچ و کپک زده را اگر بشویید مانند روز اول تمیز می شود. پس لازم نیست آن را دور بیندازید. برای تمیز کردن پرده، آن را به همراه مقداری پودر لباسشویی و یک حوله، داخل ماشین لباسشویی بیندازید. با کشیده شدن حوله روی پرده اسکراب انجام شده و قارچ ها به خوبی از بین می روند. اگر پرده کیفیت خوبی داشته و از جنس خوبی برخوردار باشد، با این ترفند بسیار عالی تمیز خواهد شد.

پرده را تنها زمانی باید دور بیندازید که لایه های محسوسی از جرم روی آن نشسته باشد.

3- پارچه های تنظیف کثیف و چرک

بشویید! چربی ها و مواد غذایی به طور کامل از بین نرفته و پس از هر بار استفاده از پارچه های تنظیف در آن ها باقی می مانند. بنابراین این پارچه ها باید به طور منظم شسته و در زیر آفتاب پهن شوند. این پارچه ها را باید بعد از مدت کوتاهی و تنها چند بار استفاده دور انداخت و در فواصل استفاده، آن ها را با وایتکس شست.

توصیه می کنیم برای تمیز کردن ظروف و سطوحی که روی آن گوشت می بُرید، از پارچه های تنظیف استفاده نکنید و به جای آن دستمال های آشپزخانه را به کار ببرید.

پارچه های تنظیف را زمانی باید دور انداخته و جایگزین کنید که حتی با شستن هم بوی آن ها از بین نمی رود.

4- بورس توالت

دور بیندازید! این قهرمان تمیزی اغلب نادیده گرفته می شود. و تا زمانی که موی های آن کاملاً از بین نرفته و مثلاً دسته ی آن نشکند، دور انداخته نمی شود. گاهی نیز بوی بسیار بدی گرفته و انسان را مجبور به دور انداختن آن می کند.

اگر چه این برس ها را می توان با وایتکس تمیز کرد، اما بهتر است بیشتر اوقات آن ها را تعویض کنید. اگر به طور منظم با وایتکس می شویید، سالی یک بار آن ها را تعویض کنید. اما در حالت کلی بهتر است که 6 ماه یکبار تعویض شود.

زمانی که بیماری گوارشی در بین یکی از اعضای خانواده به وجود آمده، باکتری های آن در دستشویی باقی می ماند، پس فوراً برس را دور بیندازید.

5- بالش ها

بشویید! اکثر بالش ها قابلیت شستن دارند. با توجه به جنس و دستورالعمل مربوط به شستشوی آن ها می توانید به راحتی آن ها را بشویید. فقط یادتان باشد که هنگام شستشوی بالش در ماشین لباسشویی، به همراه بالش یک توپ تنیس هم انداخته تا در مرحله ی خشک کن، الیاف بالش سفت و گلوله گلوله نشود.

در بیشتر مناطق شستن بالش دوبار در سال کفایت می کند و تنها در مناطق گرمسیری 4 بار در سال باید شسته شوند. بالش زمانی باید تعویض شود که وقتی آن را خم کرده یا از وسط تا می زنید به حالت اولیه باز نگردد. همچنین بافت و الیاف آن سفت و گلوله گلوله شده و قابل استفاده نباشد.

6- ظروف پلاستیکی

تمیز کنید! ظروف پلاستیکی را با نسبت نصف به نصف آب و سرکه پر کنید و 30 دقیقه اجازه دهید تا تمیز شود. از جوش شیرین هم می توانید استفاده کنید.


برای آشنایی با نحوه شستشو و از بین بردن لکه های ظروف پلاستیکی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تمیز کردن لکه های غذایی از ظروف پلاستیکی <<<


7- سطل زباله

بشویید! سطل زباله ها را ابتدا با فشار بسیار زیاد شلنگ بشویید. بعد مخلوط آب و صابون را در آن ریخته و اجازه دهید مدتی بماند و سپس مجدداً با فشار زیاد آب آن را بشویید. سطل را در آفتاب گذاشته تا کاملاً خشک شود. سپس کف آن جوش شیرین بپاشید تا تمامی بوها را از بین ببرد. در صورتی که بو از بین نرفت یا در سطل آشغال خراش ها و حفره هایی به وجود آمده که کثیفی ها در آن باقی می ماند و با شستشو از بین نمی رود، وقت آن است که سطل جدیدی خریداری کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realsimple




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا