خانه و کاشانهسلامت

میکروبیوم یا باکتری های مفید خانه چگونه بر سلامتی ما تاثیر می گذارند؟

میکروبیوم یا باکتری های مفید خانه

همه ی ما کم و بیش از میکروبیوم ها یا باکتری های مفید و تاثیر مثبت آن ها اطلاعاتی داریم. باکتری های مفیدی که در محیط خانه و یا در بدن انسان می باشند. باکتری های مفید بدن آن دسته از باکتری هایی هستند که از زمان تولد در پوست، دهان و روده ی انسان وجود داشته و جزئی از بدن محسوب می شوند و سیستم دفاعی به آن ها واکنشی نشان نمی دهد. در واقع این باکتری ها برای انسان مفید بوده و در سلامتی انسان نقش بزرگی را ایفا می کنند. برای مثال باکتری هایی که در روده وجود دارند به تولید ویتامین B12 می پردازند. یا آن هایی که روی پوست می باشند سدی در برابر بیماری ها ایجاد می کنند.

1 میکروبیوم یا باکتری های مفید خانه

اما چیزی که امروزه دانشمندان به آن رسیده اند این است که محیط اطرافمان نیز میزبان جمعیت وسیعی از این نوع باکتری های مفید است و تعامل روزانه ی ما با آن ها بر میکروبیوم یا باکتری های مفید بدنمان تاثیر عالی می گذارند. به عبارت دیگر، دنیای بیرون ما بر دنیای باکتریایی درون ما تاثیر می گذارد و بالعکس. مهمترین تاثیر این است که باکتری های مفید دنیای اطراف ما به حفاظت از ما در مقابل انواع بیماری ها کمک می کند. البته اگر آن ها را از بین نبریم.

اما میکروبیوم ها یا باکتری های مفید خانه چیست؟

خانه ی همه ی ما منبع غنی و متنوعی از باکتری های مفید را در بر گرفته اند. انواع بسیار زیادی از میکروب های مفید که هنوز درصد بالایی از آن ها شناخته شده نیست. مثلا یک اسفنج که در همه ی خانه ها موجود است، بیش از شصت و سه هزار گونه قارچ و صد و شانزده هزار گونه باکتری دارد که شامل باکتری های مفید هم می شود. محققان معتقدند این میکروبیوم یا باکتری های مفید محیط زیست با ما در تعامل بوده و با بدن سازگاری و البته همکاری داشته و از بدن انسان در مقابل باکتری های مضر محافظت می کنند.

اما عواملی مثل حیوانات و گیاهان خانگی این میکروب های مفید موجود در خانه را یا از بین برده یا در ماهیت آن ها تغییراتی را ایجاد می کنند.

این باکتری ها علاوه بر تاثیر مثبتی که در بدن انسان دارند، در محیط خانه نیز با باکتری های مضر، میکروب ها و عوامل بیماری زا مبارزه کرده و آن ها را از بین می برند.

همین باعث می شود که بگوییم کثیفی و چرک، زیاد هم مضر نیست. به طوری که تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در سنین پایین با حیوانات خانگی در ارتباط هستند، خطر ابتلا به آسم در آن ها تا 13% کاهش می یابد و از همه شگفت انگیز تر این که کودکانی که در مزارع رشد می کنند تا 50% خطر ابتلا به آلرژی و مشکلات ایمنی در آن ها کاهش می یابد. چرا که با گونه های مختلفی از باکتری های محیط در تعامل هستند.

چه عواملی به میکروبیوم های خانگی آسیب زده و این موجودات مفید را از بین می برد؟

قارچ و کپک

قارچ و کپک باعث می شود که تعادل باکتری های مفید موجود در خانه به هم ریخته و شرایط برای رشد باکتری های مضر مساعد تر شود.

محصولات آنتی باکتریال

قطعا فکر می کنید که با وجود باکتری ها و میکروب ها و قارچ های گوناگون در خانه استفاده از محصولات آنتی باکتریال بسیار مفید است، اما در واقع نتیجه ی عکس دارد. مثلا استفاده از صابون های ضد باکتریال شاید به ظاهر نتیجه ی مثبتی داشته باشد، اما در واقع پوست را دگرگون کرده و باکتری های مفید را از بین می برد. در حالی که این باکتری ها به دلایلی که در بالا گفته شد باید روی پوست وجود داشته باشند.

آفت کش ها

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آفت کش ها باکتری های مفید بدن و اطراف محیط خانه را از بین می برد.

چگونه باکتری های مفید در اطراف محیط را تقویت کرده و آن ها را افزایش دهیم؟

1- کفش هایتان را بیرون از خانه در آورید.

محیط بیرون از خانه که دائماً با کفش در آن می گردیم سرشار از عواملی است که اگر وارد محیط خانه شوند تاثیر بسیار بدی روی باکتری های مفید خانه می گذارند. ساده ترین این موارد، آفت کش هایی است که روی چمن ها زده شده و به کفش هایمان می رسد. که اگر کفش ها را داخل خانه دربیاوریم آن ها مستقیما به خانه وارد می شوند.

2- از تمیز کننده های خانگی و ارگانیک استفاده کنید.

تمیزکننده ها و ضد عفونی کننده ها، باکتری های مضر و باکتری های مفید را از بین می برند. از طرفی لازم است که محیط خانه نیز تمیز باشد. اینجاست که باید به سراغ پاک کننده های ارگانیک و خانگی برویم. صابون های دست ساز و خانگی برای از بین بردن چرک و کثیفی منزل کافی بوده و با باکتری های مفید نیز کاری ندارند.


برای اطلاع از نحوه ساخت شوینده ارگانیک و دست ساز به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه در خانه شوینده ارگانیک اکسیژنی یا اکسی کلین بسازیم؟ <<<


3- از آفت کش ها استفاده نکنید.

در این مورد نیز بهتر است آفت کش های خانگی ساخته و از آفت کش های شیمیایی استفاده نکنید.

4- باکتری های مفید بدنتان را افزایش دهید.

ما با محیط در تعامل هستیم و روی آن تاثیر گذاشته و از آن تاثیر می پذیریم. پس بهتر است ابتدا از خود شروع کرده و با خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک مثل ماست و شیر و… و استفاده از صابون های طبیعی، باکتری های مفید خود را افزایش دهیم.

5- گل های طبیعی خانه را افزایش دهید.

اضافه کردن گل های طبیعی به خانه بهترین راه برای افزایش باکتری های مفید محیط است. گل های طبیعی گونه های وسیعی از باکتری ها و ویروس هایی را دارند که 99% آن ها مفید و بی ضرر می باشند.

6- فقط زمانی از مواد شوینده و ضد عفونی کننده استفاده کنید که واقعا نیاز است.

این محصولات در واقع بسیار قوی و مضرساخته شده اند و در بیشتر مواقع استفاده از آن ها چندان هم ضروری نیست. حتی توالت ها هم آنقدری که فکر می کنید کثیف نیستند. در واقع مدفوع باید بلعیده شود تا باعث مریضی و عفونت گردد. در مواقع غیر ضروری بهتر است از هیدروژن پراکسید استفاده کنید که هم ایمن بوده و هم تمامی میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا