سلامت

خواب مفید و با کیفیت شبانه چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

رابطه خواب مفید شبانه با سلامت قلب

تحقیق و مطالعه ی جدید در مورد رابطه ی خواب با سلامت قلب نشان می دهد که 6 ساعت خواب مفید در شب ، حداقل میزان خوابی است که هر فرد برای حفظ سلامت قلب به آن نیاز دارد. این مطالعه نشان داد که کمبود مزمن خواب و همچنین داشتن خوابی با کیفیت پایین، تشکیل پلاک‌ های فیبری-چربی (آتروما) را در سرخرگ ها افزایش می دهد. یعنی لیپید و کلسترول کم‌ چگال بر روی دیواره داخلی سرخرگ ‌هایی با قطر متوسط و بزرگ رسوب می کند. شرایطی که آن را با عنوان تصلب شرایین می شناسند و خطر حمله ی قلبی و سکته را افزایش می دهد.

1 تاثیر خواب شبانه بر سلامت قلب

رهبر تحقیقات انجام شده، Jose Ordovas که پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات قلب و عروق در مادرید اسپانیا نیز هست می گوید: راه های زیادی برای مبارزه با بیماری های قلبی وجود دارد که شامل درمان های دارویی، فعالیت های فیزیکی و تغذیه می شود. اما مطالعات ما روی این مسئله تاکید دارد که ما باید خواب مفید شب را به عنوان سلاحی برای مبارزه با بیماری های قلبی برگزینیم. فاکتور بسیار مهمی که ما هر روزه آن را به خطر می اندازیم.

در این تحقیق جدید، تیم Jose از سونوگرافی عروق کرونری و سی تی اسکن برای ردیابی سلامت سرخرگ های 4000 بزرگسال اسپانیایی استفاده کردند. به طور متوسط شرکت کنندگان در تحقیق 46 ساله بودند که در ابتدای مطالعه هیچ گونه بیماری قلبی نداشتند.

این مطالعه نتوانست علت و معلول رابطه ی خواب و تصلب شرایین را به طور کامل و به وضوح اثبات کند؛ اما گزارش Jose و تیمش نشان داد افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند، احتمال تصلب شرایین در آن ها 27 درصد بیشتر از افرادی است که در شب 7 تا 8 ساعت خواب مفید دارند.

این در حالی است که خواب زیاد نیز برای سلامت قلب مضر است. این مطالعه همچنین نشان داد خانم هایی که بیشتر از 8 ساعت در شب می خوابند، ریسک آترواسکلروزیس یا همان تصلب شرایین را در خود افزایش می دهند.

شرکت کنندگانی که کیفیت خوابشان بسیار پایین بود، یعنی مکرراً از خواب بیدار شده یا به سختی به خواب می روند، 34 درصد احتمال تصلب شرایین در آن ها بیشتر از افرادی است که خواب مفید، با کیفیت و بدون مشکل دارند.


در لینک زیر از وب سایت فن تریکس راهکارهایی برای خوابیدن مجدد پس از بیدار شدن از خواب شبانه را به شما معرفی می کنیم.

>>> راهکارهایی برای خوابیدن مجدد پس از بیدار شدن از خواب شبانه


این مطالعه در 14 ژانویه 2019 در مجله کالج قلب آمریكا منتشر شد. Ordovas در یک نشریه خبری گفت: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد خواب مفید در شب به طور مستقل با تصلب شرایین در سراسر بدن و نه فقط قلب، در ارتباط است.

افرادی که خواب کم و بی کیفیتی دارند، تمایل استفاده از کافئین و الکل نیز در آن ها بسیار بالاست. زیرا تصور می کنند که الکل تحریک کننده ی عالی خواب است؛ اما تاثیری کاملاً عکس دارد. در صورتی که الکل مصرف شود، فرد بعد از یک خواب کوتاه بیدار خواهد شد و به سختی به خواب خواهد رفت. حتی اگر بخوابد، خواب مفید و با کیفیتی نخواهد داشت. اما می توان برای درمان بی خوابی از انواع اسانس های روغنی استفاده کرد.

از این رو کارشناسان معتقدند که خواب جزء کلیدی سلامت قلب و عروق است.

دکتر Eugenia Gianos می گوید در حالی که هنوز رابطه علت و معلولی میان خواب و سلامت قلب به طور شفاف معلوم نیست، هدف قرار دادن عادات خواب فرد، به عنوان یک عامل مهم برای بهبود بیماری های قلبی در دنیای پزشکی شناخته شده است.

Gianos مدعی است رفتارهایی که فرد در ساعات بیداری خود دارد، ممکن است ارتباط بین خواب و سلامت قلب او را توضیح دهد. این موضوع به این دلیل است که افرادی که خواب مفید و با کیفیتی دارند، انرژی لازم برای فعالیت های فیزیکی، پخت و تهیه ی غذاهای سالم و مدیریت هر چه بهتر تنش ها و استرس را دارند. در نتیجه قلبشان سالم تر است.

البته پزشکان می گویند مطالعات بسیار بیشتری برای درک رابطه ی خواب و سلامت قلب لازم است و ما امیدواریم بتوانیم علت و معلول این مسئله را دریابیم.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
webmd




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا