زیباییسلامت

چگونه از گلیکولیک اسید برای درمان بیماری های پوستی استفاده کنیم؟

گلیکولیک اسید اغلب برای لایه برداری شیمیایی پوست استفاده شده که می تواند به درمان تعدادی از بیماری های پوستی از جمله جوش و آکنه، زخم و لکه های ناشی از آکنه، منافذ بزرگ پوست، لکه های قهوه ای و آسیب های ناشی از نور خورشید کمک کند. در حالی که لایه برداری شیمیایی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما این گونه نیست؛ زیرا این لایه بردای تنها به معنای برداشتن بیرونی ترین لایه ی نازک پوست است که باعث رشد پوست جدید و قوی می شود. استفاده از اسید گلیکولیک بدین منظور، می تواند آسان و مقرون به صرفه باشد و باعث بهبودی سریع و بدون درد شود.

استفاده از گلیکولیک اسید در خانه

1- کار را با گلیکولیک اسیدی با غلظت 10% یا کمتر شروع کنید.

محلول هایی با غلظت بیش از 20 درصد برای استفاده در منزل توصیه نمی شود. بهتر است ابتدا از گلیکولیک اسید با غلظت ملایم استفاده کرده تا واکنش آن را با پوستتان ببینید. غلظت همه ی محصولات روی برچسب آن ها نوشته شده است.

2- از محصولاتی استفاده کنید که دقیقاً برای همان مشکلی طراحی شده است که قصد درمانش را دارید.

گلیکولیک اسید می تواند برای بسیاری از مشکلات پوستی از جمله موهای زائد، علائم پیری و آکنه مفید باشد. بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که محصولی را تهیه کنید که دقیقاً مناسب نیازتان باشد.

3- در صورت امکان عصرها و اوایل شب از گلیکولیک اسید استفاده کنید.

استفاده از گلیکولیک اسید در اوایل شب به پوستتان زمان کافی برای بازیابی و ریکاوری در طول شب را می دهد. اگر نمی توانید عصرها از آن استفاده کنید و کل روز را بیرون از خانه هستید، بعد از استفاده گلیکولیک اسید ، حتما یک نرم کننده سبک و کرم ضد آفتاب بزنید.

1 درمان بیماری های پوست با گلیکولیک اسید

4- قبل از استفاده گلیکولیک اسید، حتماً دستورالعمل مصرف محصول را با دقت مطالعه کنید.

اگر چه روش های استفاده از لایه بردارهای گلیکولیک اسید نباید بسیار از هم متفاوت باشند، اما حتماً قبل از شروع کار، دستورالعمل مربوط به محصول را خوانده تا خود را برای استفاده صحیح از آن آماده کنید.

5- مطمئن شوید که پوستتان کاملاً تمیز و بدون چربی است.

صورتتان را با شوینده ای ملایم شسته تا چربی و آلودگی های آن از بین برود. دقت داشته باشید که اگر هرگونه زخمی روی صورتتان وجود داشته باشد، برای استفاده از گلیکولیک اسید تا بهبوی کامل آن صبر کنید.

6- مقداری وازلین را اطراف چشم، دهان و بینی خود بمالید.

این کار کمک می کند که محلول اسیدی به قسمت های حساس صورتتان نرسد. البته مواظب باشید که وازلین نیز به این قسمت ها وارد نشود.

7- مقداری گلیکولیک اسید را در لیوان شیشه ای ریخته تا بلورهای موجود در آن را مشاهده کنید.

گاهی بلورهای کوچکی در داخل محلول گلیکولیک اسید تشکیل می شود. از زدن این بلورها به پوست خودداری کنید، زیرا غلظت بیشتری دارند. ریختن محلول در لیوان باعث می شود که این بلورها را دیده و از زدن آن ها به صورتتان جلوگیری کنید.

8- گلیکولیک اسید را با توپ پنبه یا براش به صورت بزنید.

مطمئن شوید که محلول روی پنبه یا براش آنقدر زیاد نباشد که چکه کند. محلول را به صورتی ملایم و کاملاً یکنواخت روی پوست پخش کنید؛ از پیشانی شروع کرده، سپس آن را روی گونه ی چپ، چانه و گونه ی راست بزنید. دقت کنید که از زدن محلول اطراف چشم، لب ها و گوشه و کنارهای بینی خودداری کنید.

– اگر محلول وارد چشمتان شد، آن را با آب نمک بشویید.

9- اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه یا تا زمان قرمز شدن محل های آسیب دیده پوست، محلول روی پوست بماند.

بعد از سه دقیقه پوست به طور کامل و یکنواخت قرمز می شود. با این حال اگر پوست قبل از 3 دقیقه قرمز شد یا درد و سوزش آن شدید بود، می توانید زودتر محلول را بشویید.

– پنکه ای را جلوی صورتتان روشن کرده تا به کاهش خارش و سوزش کمک کند.

10- صورت را با آب بشویید.

دقت داشته باشید که با استفاده از پنبه یا پارچه ای نرم محلول را از روی صورت از بین ببرید. با ملایمت صورت را خیس کنید، به گونه ای که محلول وارد چشم ها نشود. سپس با پنبه یا دستمال نرمی صورت را تمیز کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا محلول کاملاً پاک شود.

11- این روند درمانی را به مدت 4 تا 6 ماه و هر 2 هفته یکبار تکرار کنید.

بعد از گذشت 4 تا 6 ماه، باید شاهد تغییراتی در پوستتان باشید. در صورت به دست نیامدن نتایج مورد نظر، باید از درمان حرفه ای گلیکولیک اسید با لایه برداری قوی تری استفاده کنید.

درمان حرفه ای پوست با گلیکولیک اسید

قبل از شروع درمان حرفه ای، حتماً با پزشک مشورت کنید. اسید گلیکولیک برای افراد باردار، شیرده و کسانی که مشکل خاصی در پوست دارند مناسب نیست.

1- حتماً استفاده از گلیکولیک اسید را به ساعات انتهایی روز و عصرها موکول کنید.

پوست درمان شده، نسبت به خورشید بسیار حساس خواهد بود. بنابراین درمان را به زمانی موکول کنید که چندین ساعت از نور خورشید به دور باشید.

2- حداقل 1 تا 5 روز از گلیکولیک اسید استفاده کرده تا پوست به طور کامل درمان شود.

تجربه درد بیشتر (نسبت به روش قبل) بعد از درمان یا لایه برداری بعید است، اما پوست حساس می شود. ممکن است کمی قرمزی و تغییر رنگ را در طول دوره درمان تجربه کنید. فقط مطمئن شوید که بعد از درمان به این روش، مشکل خاصی برایتان ایجاد نشود.

3- چند هفته ی اول از لوسیون اسید گلیکولیک استفاده کرده تا واکنش پوستتان را به آن ببینید.

4- 2 تا 4 هفته قبل از شروع درمان حرفه ای با اسید گلیکولیک، از کرم رتینوئید استفاده کنید.

استفاده از محصولات حاوی رتینوئید یا هیدروکینون، از تیره شدن موقت پوست پس از درمان محافظت می کند. در این مورد حتماً با پزشک مشورت کنید.

5- 3 روز قبل از درمان، استفاده از هرگونه محصولات پوستی از جمله کرم ها، اسکراب ها، لوسیون ها یا لایه بردارها و کرم های رتینوئید و هیدروکینون ممنوع است.

اساساً تنها چیزی که در این روزها باید استفاده کنید، آب و صابون است.

2 درمان بیماری های پوست با گلیکولیک اسید

مراقبت از پوست در طول درمان

1- پوست را از نور خورشید دور نگه دارید. بعد از درمان با گلیکولیک اسید پوست به خاطر تازه شدن لایه ی بیرونی بسیار حساس می شود.

پس تا جایی که ممکن است پوست را از نور خورشید دور نگه داشته و هر روز چه در آفتاب باشید یا نباشید از کرم ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنید.

2- از شوینده های صورت قوی یا سم زداها نیز استفاده نکنید. سعی کنید ازشوینده های غیر صابونی با Ph کمتر از 7 استفاده کنید.

3- غذاهای سالم و آب فراوان بنوشید.

هیدراته نگه داشتن بدن به پوست کمک کرده تا بعد از لایه برداری، زودتر بهبود یابد. همچنین درخششی طبیعی و سالم به پوست می دهد.


با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس از دهیدراته شدن بدن نوزاد جلوگیری کنید.

>>> جلوگیری از دهیدراته شدن بدن نوزاد <<<


4- چند هفته بعد از درمان گلیکولیک اسید سیگار نکشید. این کار به بهبود سریع پوستتان کمک می کند.

5- از سونا، بخار داغ و حمام طولانی مدت اجتناب کنید.

زیرا پوست را در طول بهبودی تحریک می کند.

3 درمان بیماری های پوست با گلیکولیک اسید


می توانید برای اطلاع از تاثیر حمام سونا بر عملکرد بدن، به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تاثیر حمام سونا بر عملکرد بدن <<<


6- از دست کاری کردن پوست تحت درمان خودداری کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا