راهنمای خریدموبایل و تبلت

نقد و بررسی گوشی سامسونگ S9 Plus و Galaxy S9 | قسمت اول

گوشی سامسونگ S9 Plus و Galaxy S9

سامسونگ گلکسی S9 و S9 Plus دو گوشی معتبر، که قصد داریم آن ها را در این مقاله بررسی کنیم. تنها چیزی که فعلا در مورد این گوشی ها مطمئن هستیم، این است که با این دو گوشی می توان وارد فصل جدیدی از عکاسی با گوشی های هوشمند شد.

1 Galaxy s9 and S9 Plus

سامسونگ طراحی جدید، قابل توجه و متفاوت گوشی هایش را به سال بعد موکول کرده و به جای طی کردن مسیری جدید در تولید گوشی ها، هنوز هم از طراحی های قبلی خود استفاده کرده و به همان چیزی که در Galaxy S6 بود، علاقه نشان می دهد.

در واقع می توان گفت سامسونگ توجه خود را به جای طراحی ظاهری، بر سخت افزار این گوشی معطوف کرده است. زیرا از چیپست های عالی و پر سرعت بهره گرفته، دوربینی با دیافراگم متغیر در آن تعبیه کرده و مانند گوشی های Xperia فیلمبرداری اسلوموشن با سرعت 960 فریم بر ثانیه و با قابلیت اجرای اتوماتیک را به گوشی افزوده است. همچنین از اسپیکرهای استریوی بسیار با کیفیت بهره گرفته و ویژگی عالی را در آن قرار داده است که مدتی طولانی آن را پیش بینی کرده بود.

در ادامه به تفصیل آن ها می پردازیم.

دو گوشی S9 و S9 Plus علاوه بر تفاوت در صفحه نمایش، دوربین های متفاوتی نیز دارند. در واقع هر دو گوشی از سنسورهای جدید با دیافراگم متغیر بهره گرفته اند، اما فقط گوشی S9 Plus دارای دوربین دوم با لنز تله فوتو (telephoto) می باشد که از Note8 قرض گرفته است.

سامسونگ Galaxy S9 و S9 Plus در یک نگاه:

بدنه (مدل های S9 وS9+): فریم و قاب دور گوشی آلومینومی، دارای گوریلا گلس 5 در جلو و پشت گوشی، دارای استاندارد IP68، ضد گرد و غبار و آب، دارای رنگ های مشکی، آبی مرجانی، خاکستری تیتانیومی، ارغوانی (یاسی).

نمایشگر (مدل S9): نمایشگر 5.8 اینچی سوپر آمولد، رزولوشن 2960x1440px با نسبت تصویر 18.5:9 (2.06:1) aspect ratio، دارای تراکم پیکسل 531 و کیفیت تصویر HDR 10.

نمایشگر (مدل S9 Plus): نمایشگر 6.2 اینچی سوپر آمولد، رزولوشن 2960x1440px با نسبت تصویر 18.5:9 (2.06:1) aspect ratio، دارای تراکم پیکسل 568 و کیفیت تصویر HDR 10.

دوربین عقب (مدل های S9 و S9 Plus): دوربینی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم بین f/1.5 و f/2.4، فوکوس خودکار، تشخیص فاز با فناوری Dual Pixel، لرزشگیر اپتیکال، کاهش دهنده نویز مالتی فریم (multi-frame noise reduction)، قابلیت multi-shot image stacking، ضبط ویدئو با رزولوشن 2160p با سرعت 30 فریم بر ثانیه (2160p/30fps) و با رزولوشن 1080p با سرعت 240 فریم بر ثانیه (1080p/240fps)، فیلم برداری حرکت آهسته (super slow-mo) با سرعت 960 فریم بر ثانیه.

– multi-frame noise reduction قابلیتی است که برای عکاسی در نور کم طراحی شده است. و زمانی که این قابلیت فعال می شود، دوربین سریع چندین عکس را با یک پس زمینه پشت سرهم، برای ایجاد عکسی با کمترین نویز و لرزش می گیرد.

دوربین عقب ثانویه (مدل S9 Plus): دوربین دوم با لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی، اندازه ی سنسور دوربین 1/3.4، لرزشگیر اپتیکال، فناوری Dual Pixel PDAF (فوکوس خودکار تشخیص فاز)، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4، و زاویه ی دید لنز (فاصله ی کانونی) 52 میلی متری.

دوربین جلو (مدل های S9 و S9 Plus): سنسور 8 مگاپیکسلی، با گشودگی دریچه ی دیافراگم f/1.7، فوکوس خودکار، ضبط ویدئو با رزولوشن 1440 پیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه.

سیستم عامل (مدل های S9 و S9 Plus): اندروید 8، رابط کاربری Grace UX، دستیار صوتی Bixby، سرویس امنیتی هوشمند KNOX.

چیپست ها (مدل های S9 و S9 Plus):

این گوشی با دو نوع چیپست به بازار عرضه خواهد شد.

1- کوالکام اسنپ دراگون 845، CPU هشت هسته ای (4×2.7 GHz Kryo 385 Gold & 4×1.7 GHz Kryo 385 Silver)، پردازنده ی گرافیکی Adreno 630.

2- اگزینوس 9810 (Exynos 9810) که تشخیص چهره ی سه بعدی را ممکن می کند، CPU هشت هسته ای (4×2.8 GHz 3rd-gen Mongoose + 4×1.7GHz Cortex-A55)، پردازنده ی گرافیکی Mali-G72 MP18.

حافظه رم (مدل S9) : حافظه رم 4GB.

حافظه رم (مدل S9 Plus) : حافظه رم 6GB.

حافظه داخلی (مدل های S9 و S9 Plus): حافظه داخلی 64، 128، 256 گیگابایتی (با پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی تا حداکثر ظرفیت 256 گیگابایت) و پشتیبانی از کارت های UFS.

باتری (مدل S9): ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری (جدا نشدنی)، قابلیت شارژ سریع Adaptive Fast، شارژر بیسیم WPC و PMA.

باتری (مدل +S9): ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری (جدا نشدنی)، قابلیت شارژ سریع Adaptive Fast، شارژر بیسیم WPC و PMA.

اتصالات (مدل های S9 و S9 Plus): دارای دو مدل تک سیم کارت و دو سیم کارت، اتصال به شبکه ی LTE-A، پشتیبانی از 4-Band carrier aggregation، پشتیبانی از Cat.18 downlink، یو اس بی Type-C، وای فای a/b/g/n/ac، دارای GPS، دارای Beidou، دارای Galileo، بلوتوث نسخه 5.0 و NFC.

دیگر ویژگی ها (مدل های S9 و S9 Plus): حسگر اثر انگشت، حسگر تشخیص عنبیه و چهره، اسپیکر های استریو با تکنولوژی Dolby Atmos، جک 3.5 میلیمتری صدا، هدفون های ساخت AKG.

اما از سخت افزار گوشی که بگذریم، باید گفت که سامسونگ از نظر نرم افزاری در این گوشی ایده آل است. شروع کار با آخرین نسخه ی اندروید. این یعنی سنگ تمام گذاشتن.

Bixby (دستیار هوشمند سامسونگ) که برای اولین بار در گلکسی S8 و S8 Plus ارائه شد، نه تنها در این دو پرچم دار حذف نشده، بلکه قابلیت های جدیدی مثل ترجمه به صورت زنده، پیشنهاداتی مثل زمان، مکان و غذا جهت لاغری و چربی سوزی را نیز افزوده است.

و اما AR Emojis: هم اکنون سامسونگ با الگو برداری از Animoji ارائه شده توسط اپل در آیفون X، قابلیت AR Emoji (ایموجی های مبتنی بر واقعیت) به همراه 18 استیکر را برای پرچمدارانش ارائه کرده است.


در صورتی که مایلید در مورد این قابلیت بیشتر بدانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید:

>>> چگونه از قابلیت Animoji در آیفون X یا iPhone 10 استفاده کنیم؟ <<<


در مورد KNOX و DeX هم باید بگوییم که این دو قابیلیت در گوشی های S9 و S9 Plus نسبت به قبل بسیار ارتقا یافته و هوشمندتر شده اند.

– DeX تجربه‌ی محیط گوشی روی دسکتاپ بوده که می توانید با استفاده از آن گوشی ها را به مانیتور متصل کرده و از محیط گوشی بر روی دسکتاپ لذت ببرید.

– KNOX نرم افزاری است که با نصب آن می توان اطلاعات شخصی را از اطلاعات کاری جدا کرده و بین محیط شخصی یا کاری سوئیچ کرد. دو محیط کاملا مجزا که به اطلاعات یکدیگر دسترسی ندارند و رمزهای عبور و تمامی اطلاعات محیط کاری و شخصی از هم مستقل هستند. در واقع سرویسی است که فضای امنی را برای کاربران مهیا می کند.

گلکسی اس 9

این وسیله ی درخشان و زیبا، گلکسی S9 است. به نظر می رسد هیچ تفاوتی با S8 ندارد و با این که این دو گوشی کاملا مجزا هستند، اما زیباییشان یکی بوده و در میان سایر رقبا تک هستند. با نگاهی روی طراحی شیشه ای و قاب فلزی آن، می توان گفت تا این لحظه گلکسی اس 9 زیباترین گوشی موجود در بازار بوده و سامسونگ به آن افتخار می کند.

2 Galaxy s9 and S9 Plus

تمام سطح جلویی گوشی S9 را نمایشگر 5.8 اینچی آمولد در بر گرفته است. لبه ی بالا و پایینی کادر گوشی در زیر شیشه نیز باریک تر از قبل شده است. دکمه ی هوم طبق معمول سر جای خودش بوده ولی کادر بالایی تغییراتی را در جهت بهتر شدن کرده است. یعنی اسکنر تشخیص چهره و عنبیه در زیر شیشه ی مشکی پنهان شده است. با این کار نقطه ی شفاف در بالای گوشی حذف شده و طراحی صفحه ی گوشی را یک پارچه و بدون هیچ گونه نقطه ای کرده است.

3 Galaxy s9 and S9 Plus

صفحه ی نمایش، مانند گوشی های قبلی edged بوده و تغییری نکرده است. گوریلا گلس منحنی است و به پشت گوشی کشیده شده و حسی که طراحی edged این گوشی به انسان می دهد، همان حسی است که از گوشی های Galaxy S6 edge به بعد همراهمان بوده است. می توان گفت اگر جای فلش LED و حسگر اثر انگشت هم عوض نمی شد، گلگسی S9 از S8 قابل تشخیص نبود!

4 Galaxy s9 and S9 Plus

طول و عرض و سایز تمام قسمت های گوشی یعنی دکمه ها و فریم فلزی آن بهتر شده است. سایز دکمه ی پاور نیز تغییر کرده و در S9 کوچکتر شده است. فریم آن نیز ایده آل به نظر می رسد و گوشی بسیار خوش دست است. همچنین برداشتن و در دست گرفتن آن نیز راحت بوده و از دست نمی افتد.

اما یکی از بزرگترین تغییرات S9 مربوط به اسپیکرهای استریو می باشد. اسپیکر اول در پشت پنجره خروجی صدای مخاطب قرار داشته (مانند گوشی های Huawei و iPhones) و دیگری در پایین گوشی در پشت توریی مشبک در کنار جک صدا قرار دارد. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، سامسونگ مدت ها پیش قول داده بود که در کیفیت صدا و اسپیکرهایش تغییراتی ایجاد کند و هم اکنون با استفاده اسپیکرهای استریوی ساخت AKG در کنار تکنولوژی Dolby Atmos تا 40 درصد بلندی صدا و کیفیت آن را در پرچمدارانش نسبت به S8 افزایش داده است.

یکی دیگر از تغییرات ظریف، تغییر در محل قرار گیری حسگر اثر انگشت است. چیزی که Note8 آن را طراحی و اکنون در S9 جایش عوض شده است. فلش LED هم اگرچه محل قرارگیریش عوض شده، اما شکلش با گذشت سال ها تغییری نکرده و به همان شکل باقی است.

8 Galaxy s9 and S9 Plus

سامسونگ دوربین هایش را نیز نسبت به S8 ارتقا داده است. اگرچه S9 همانند S8 هم چنان از یک دوربین 12 مگاپیکسلی بهره می برد، اما با وجود ویژگی هایی مانند کاهش لرزش اپتیکال، stacking images و تمامی ویژگی هایی عالی دیگری که دربالا گفته شد، از کیفیت عکاسی و فیلم برداری بسیار بهتری برخوردار است. به طوری که لرزش تصاویر تا 30 درصد نسبت به آنچه که در عکس های S8 وجود داشت کاهش یافته است. نقطه ی عطف دوربین نیز، دیافراگم متغیر آن می باشد که می توان بین f/1.5 روشن و f/2.4 تاریک فریمی را برگزید.

دوربین اصلی آن نیز قابلیت ضبط با کیفیت 4K با سرعت 60fps و کیفیت 1080P با سرعت 240fps و حتی ضبط اسلوموشن با کیفیت 720p با سرعت 960fps را دارد.

گلکسی S9 در ورژن های 64، 128 و 256 گیگابایتی قابل دسترس است که همه ی مدل های آن مجهز به درگاه کارت حافظه ی microSD می باشند.

9 Galaxy s9 and S9 Plus

با تمام تفاسیر گفته شده یعنی امکانات و تفاوت های S9 و S8 این دو از نظر ظاهری آنقدر مشابه هستند که اگر آن ها را کنار هم گذاشته و نقد بررسی و اخبار مربوط به آن ها را مطالعه نکرده باشید، تشخیص آن ها از هم دشوار است. ما فقط امیدواریم که S10 طلسم را شکسته و این شباهت را از بین ببرد.

گلکسی اس 9 پلاس

اکنون وقت آن رسیده تا به گلکی اس 9 پلاس نیز نگاهی بیندازیم.

گوشی S9 Plus را می توان به عنوان پدیده ی گوشی های سامسونگ نام برد. چرا که تمام قدرت سامسونگ را به نمایش گذاشته است. سامسونگ هر آن چه می توانسته را در آن تعریف کرده است. ظاهری عالی، اسکنر عنبیه ی پنهان، دوربین دوگانه با دیافراگم متغیر، RAM بیشتر و پکیجی از همه ی نرم افزارهای متناسب.

10 Galaxy s9 and S9 Plus

گلکسی +S9 به همان زیبایی و به همان ابهت +S8 می باشد. البته تغییر کوچکی در سایز قسمت های مختلف آن ایجاد شده است، اما نمایشگر 6.2 اینچی آن هم چنان پابرجاست. سامسونگ می گوید صفحه ی نمایش به گونه ای است که رنگ های سیاه، سیاه تر شده و کیفیت نمایش بسیار بالا رفته است. چیزی که حتی در نمایشگرهای OLED هم دیده نمی شود.

11 Galaxy s9 and S9 Plus

جلوی گوشی کاملا توسط صفحه ی نمایش پوشانده شده و دکمه ی هوم آن نیز به صورت ناحیه ای حساس به فشار، در زیر صفحه قرار گرفته است. اسکنر تشخیص عنبیه ها دقیقا مانند S9 پنهان می باشد. سامسونگ این گوشی را به گونه ای یک پارچه ساخته است که گویی شیشه ای مشکی در دستتان باشد.

اگرچه +S9 هم کاملا شبیه +S8 طراحی شده است، اما تغییر محسوسی را در اسپیکرهای استریو ایجاد کرده و از بلندگوهای ساخت AKK به همراه تکنولوژی Dolby Atmos استفاده کرده است (همانند همان چیزی که در گوشیAxon 7 به کار رفته است). در این گوشی نیز سامسونگ به قولش وفا کرده و کیفیت و بلندی صدا را تا 40% افزایش داده است.

12 Galaxy s9 and S9 Plus

+S9 هم مانند S9 دارای طراحی بدنه ی بسیار خوبی است. اگر چه به نظر می رسد شبیه مدل قبلی خود است، اما تغییراتی کرده است. یعنی مانند S9 خوش دست بوده و به راحتی در دست جای می گیرد و از دست نمی افتد. بر خلاف S9 دکمه ی پاور در +S9 بزرگتر شده و در پشت گوشی هم یک دوربین 12 مگاپیکسلی OIS (کاهش لرزش اپتیکال) با دیافراگم متغیر، قابلیت های ضبط جدید که قبلا گفته شد، دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو و قابلیت OIS به چشم می خورد.

13 Galaxy s9 and S9 Plus

جایگاه حسگر اثر انگشت تغییری نکرده و در همان جای همیشگی است. اما این بار به جای چند بار انگشت زدن روی حسگر برای بازگشایی تنها با یک بار لمس حسگر، قفل گوشی بدون هیچ مشکلی باز می شود.

قابلیت ضبط ویدئوی این گوشی بسیار قوی بوده و از فیلم برداری با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و ضبط فیلم های حرکت آهسته یا اسلوموشن slow-mo با سرعت 960 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند. ویدئوهای slow-mo هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار قابل ضبط می باشند. قابلیتی که سونی قبلا در گوشی های خود از آن استفاده کرده بود.

17 Galaxy s9 and S9 Plus

دوربین تله فوتو +S9 همانند همان چیزی است که در نوت 8 وجود دارد. یعنی یک سنسور 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و لرزشگیر اپتیکال با پشتیبانی از dual-pixel PDAF.

دوربین سلفی آن اما تغییری نکرده است، یک شاتر 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 و با قابلیت فوکوس خودکار.

18 Galaxy s9 and S9 Plus

مچکریم که با قسمت اول نقد و بررسی گوشی سامسونگ S9 Plus و Galaxy S9 با فن تریکس همراه بودید. در قسمت دوم این نقد و بررسی در مورد قابلیت ها و ویژگی های بیشتری از پرچمداران سامسونگ صحبت کرده و آن ها را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

نظر شما در مورد پرچمداران جدید سامسونگ چیست؟ آن را با ما و دوستان خود در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
gsmarena




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

ممنون از توضیح جامع و کاملتون,عالی بود.

دکمه بازگشت به بالا