زیباییسلامت

آیا با وجود پسوریازیس می توان تاتو کرد؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی بوده که ابتدا روی پوست تاثیر می گذارد. علائم این بیماری ممکن است توسط حوادثی نظیر استرس، عفونت، داروها یا آسیب های پوستی ایجاد شده و بدتر شود. حتی بافت یک زخم قدیمی مثل تاتو نیز می تواند توسط این بیماری درگیر شده و به محلی برای نمود این بیماری تبدیل شود. یعنی یک روز ممکن است بافت تاتو کاملاً طبیعی به نظر برسد و در روز دیگر همان بافت شروع به التهاب، پوسته پوسته شدن و به سمت پوست مجاور گسترش پیدا کند.


برای اطلاع از روش های درمان بیماری پسوریازیس با طب آیورودا، به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های درمان بیماری پسوریازیس با طب آیورودا <<<


اما آیا این بدین معناست که اگر پسوریازیس دارید، باید خالکوبی را فراموش کنید؟ اگر جواب نه است، آیا راهی ایمن برای انجام تاتو وجود دارد؟ چه باید کرد؟

حقیقت این است که اگر شما پسوریازیس دارید، به این معنا نیست که نمی توانید تاتو انجام دهید. اما باید نکاتی را قبل از انجام این کار بدانید تا خطرات مربوط به علائم آن مثل ضایعات پوستی، فلس ها (پوسته ها و پلاک) و دیگر مشکلات پوستی را کاهش دهید.

همان طور که گفته شد، پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی بوده که باعث ساخت و تجمع سلول های اضافی روی سطح پوست می شود. این پوسته های ضخیم و اضافی که به اصطلاح پلاک نامیده می شوند، پینه های قرمز و ملتهبی بوده که گسترش پیدا کرده و موجب ایجاد تحریکات پوستی، خارش، سوزش، قرمزی و گاهی درد می شوند. افرادی که از پسوریازیس رنج می برند، گمان می کنند با تاتو می توانند این مشکل پوستی خود را پنهان کنند. اما در حقیقت نمی توان این پلاک و پینه ها و فلس هایی که روی پوست ایجاد می شود را پنهان کرد. این کار در حقیقت باعث بدتر شدن علائم و تحریک پوست می شود.

نکات مهم مربوط به انجام تتو با وجود پسوریازیس

1 انجام تاتو با وجود پسوریازیس

دکتر Prodanovic به سوالات رایج مربوط به این امر پاسخ داده است.

– آیا تاتو برای کسی که پسوریازیس دارد ایمن است؟

وقتی فردی تاتو انجام می دهد، تاتوکار جوهری دائمی با رنگ های مختلف را با سوراخ های بسیار ریز سوزن وارد پوست می کند. عوارض این کار نسبتاً نادر است، اما داشتن یک اختلال زمینه ای که روی پوست تاثیر می گذارد، می تواند خطر واکنش ایمونولوژیک بدن به جوهر را افزایش دهد. همچنین ممکن است زمان بهبودی پس از انجام تاتو نیز طولانی شود. بنابراین توصیه می شود، اگر آلرژی پوستی دارید، قبل از انجام تاتو، تست پوستی پچ (Patch) را انجام داده تا بدانید که پوست شما چگونه به جوهر پاسخ می دهد. البته توجه داشته باشید که نتیجه ی آزمایش، هیچ تضمینی در مورد واکنش پوست به جوهر را ندارد.

– بزرگترین خطر و ریسک انجام تاتو چیست؟

جوهر تاتو دارای مواد شیمیایی مختلفی مانند آلومینیوم، اکسید آهن، منگنز و سولفید جیوه است. این مواد می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک، مانند بثورات یا تورم شوند. جوهر رنگ زرد و برخی جوهرهای قرمز رنگ، حاوی سولفید کادمیوم بوده که بزرگ ترین خطر ایجاد واکنش فتوآلرژیک (حساسیت به نور) را داشته که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

– آیا تاتو در افراد پسوریازیس می تواند باعث بدتر شدن علائم و تشکیل پلاک و فلس شود؟

خطری که در این رابطه برای افراد پسوریازیس وجود دارد، همان چیزی است که به عنوان پدیده ی کوبنر از آن یاد می شود. پلاک های پسوریازیس در محلی که تاتو انجام شده است، معمولاً در عرض 2 تا 4 هفته تشکیل می شوند. ولی با این حال می توانند ماه ها یا سال ها بعد نیز به وجود آیند. با این حال همه ی افرادی که پسوزریازیس دارند، این پدیده را تجربه نمی کنند. اما اگر شما جزو افرادی هستید که حتی یک بریدگی یا سوختگی کوچک، موجب ایجاد پوسته های پسوریازیس می شود، پس بدنتان به تاتو واکنشی مشابه نشان می دهد.

– آیا تاتو با حنا ایمن تر است؟

تاتو با حنا دائمی نیست. این نوع تاتو با شابلون روی پوست زده شده و اثری قهوه ای رنگ به جا می گذارد. سازمان غذا و دارو، حنا را تنها برای رنگ کردن موها (به خصوص برای افراد پسوریازیس) تایید کرده است. حنای سیاه حاوی ترکیب شیمیایی پارا فنیلین دی‌آمین بوده که می تواند باعث ایجاد واکنش شدید پوستی شود. اگر چه تاتو با حنا نسبت به تاتوی خالکوبی، شدت کمتری دارد، اما باز هم خطر ایجاد پدیده ی کوبنر وجود دارد.

– در انتخاب تاتوکار به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در صورت انجام تاتو، نزد فردی بروید که مجوز و تخصص انجام این کار را داشته باشد.

جوهری که برای تاتو استفاده می کند، باید به طور خاص برای خالکوبی تائید شده و تاریج انقضای آن نگذشته باشد.

به علاوه تمیز و بهداشتی بودن محیط و وسایلی که استفاده می کند، بسیار مهم است. افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند، بعد از جراحتی که روی پوستشان ایجاد می شود، مستعد عفونت بیشتری هستند.

در پایان توصیه می کنیم که قبل از انجام تاتو، در مورد این مسئله و انجام دادن یا ندادن آن، با پزشک مشورت کرده و شرایط خاص و بیماریتان را با فرد تاتو کار در میان بگذارید.

در پایان با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه درمان عفونت ناشی از تاتو و خالکوبی آشنا شوید.

>>> نحوه درمان عفونت ناشی از تاتو <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
everydayhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا