پوشاک

چگونه لباس مناسب خواب برای کودکان انتخاب کنیم؟

انتخاب یک لباس مناسب برای خواب کودک ممکن است بسیار ساده به نظر آید و به همین دلیل بسیاری به آن توجه نکنند. در واقع می توان گفت اصلاً برای والدین مهم نیست که بچه با چه نوع و تعداد لباسی به خواب برود. اما باید گفت که این مسئله بسیار مهم بوده و باید دانست که بچه با چه جنس لباس و چه تعدادی از آن باید بخوابد. زیرا خواب راحت بچه و در نتیجه راحتی والدین در طول شب بسیار اهمیت دارد. بعد از پوشاندن لباس مناسب به بچه باید محیط اطراف و رختخواب او نیز مورد بررسی قرار گیرد و مورد توجه واقع شود.

علاوه بر پوشاندن لباس مناسب خواب محیط اطراف آن و رختخواب برای کودکان اهمیت زیادی دارد طرز خواباندن بچه نیز مهم بوده تا از بروز مشکلاتی مانند صاف شدن سر نوزاد جلوگیری شود.

لباس مناسب خواب کودک

1- لباس خوابی را انتخاب کنید که مناسب همان فصل باشد.

پوشاندن تعداد زیاد لباس به بچه در فصل زمستان مشکلی بس رایج است. در تابستان نیز بعضی معتقدند لباس کودک باید کم و خنک باشد و بعضی چون بچه را ضعیف دانسته و احتمال سرماخوردگی بچه را می دهند، در مورد نوع پوشش کودک خصوصاً در هنگام خواب مردد هستند. فصل های پاییز و زمستان هم که دمای هوا مدام در حال نوسان است، لباس پوشاندن بچه واقعا جای سؤال دارد.

• از پوشاندن لباس زیاد در فصل زمستان بپرهیزید. اگر فرزند شما هنوز نوزاد است و او را قنداق پیچ می کنید، یک لباس نخی سر هم با آستین های بلند به همراه یک جفت جوراب برای زیر قنداق و پتو کافی است. برای بچه های کمی بزرگتر که از سن پتو و قنداق پیچی گذشته اند، یک دست لباس زیر به همراه یک سرهمی جوراب دار مناسب است؛ که هر دوی آن ها باید از جنس نخی مناسب فصل زمستان باشند.

• لباس کافی در تابستان: در تابستان نوزاد باید در پتویی خنک قنداق پیچ شود. دقت داشته باشید که اگر بچه در تابستان به دنیا می آید، پتویی برای قنداق پیچ کردن خریداری کنید که خنک باشد، و اگر نوزاد شما در زمستان به دنیا می آید، پتو های خزی و گرم مناسب می باشند. در تابستان برای زیر قنداق بچه، یک لباس سرهمی نخی آستین کوتاه کافی است. بچه هایی که از سن قنداق پیچ گذشته اند نیز بهتر است تی شرتی آستین کوتاه پوشیده و در صورت گرم بودن هوا، شلوارک هم مناسب است. به یاد داشته باشید اگر از لباس های کوتاه استفاده می کنید به هیچ وجه بچه را در معرض باد کولر قرار ندهید.

• بهار و پاییز: در فصل بهار و پاییز به دلیل نوسانات شدید دما باید مدام پوست بدن بچه را چک کنید. اگر پوست کودک شما سرد است لباس بیشتری بر تن آن کرده و اگر گرم است، لباس او را کم کنید. پوست کودک همیشه باید در دمای مناسبی قرار داشته باشد. در این فصل لباس های سرهمی را انتخاب نکنید. زیرا با نوسانات دمای هوا مدام لباس های کودک خود را کم و زیاد می کنید. پس بهتر است چند لباس نخی در دسترستان باشد تا در صورت نیاز لباس ها کم و زیاد شوند.

• به یاد داشته باشید که بدن کودکان همیشه نسبت به بدن بزرگسالان سردتر است. پس گرم و سرد بودن محیط و میزان لباس پوشیدن کودک را بر اساس آن چیزی که خود احساس می کنید، انتخاب نکنید.

2- حتماً لباسی با الیاف طبیعی خریداری کنید.

اگر چه ممکن است لباس هایی با جنس الیاف طبیعی کمی گران قیمت باشند، اما در هوای گرم و سرد عملکرد بهتری خواهند داشت و برای بچه بسیار مفید هستند. زیرا الیاف طبیعی به راحتی می توانند عرق را جذب کرده و رطوبت را از بدن بچه دور کند. انتخاب این نوع از لباس ها در زمستان نیز عایق بندی بهتری نسبت به انوع دیگر پارچه داشته و مطمئناً بچه را در دمای مناسبی قرار می دهد. همچنین الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی راحت تر و بهتر شسته شده و تغییر شکل نمی دهند. رنگ این الیاف نیز ثابت است و بدن کودک هیچ گونه حساسیتی به آن نخواهد داشت. برخی از انواع الیاف طبیعی عبارت اند از:

• نخی

• ابریشم

• پشم

• ترمه

• کناف

• کتان

1 انتخاب لباس خواب کودکان

3- پوست بدن بچه را لمس کنید.

پوست بدن بچه بهترین نشانگر میزان سرد و گرم بودن بدن است. قسمت های مختلفی از بدن کودک را لمس کنید. قسمت پشت گردن یکی از بهترین مکان ها برای تشخیص دمای بدن است. زیرا نسبت به بقیه قسمت ها سرد تر بوده و عرق کمتری در آن وجود دارد؛ در نتیجه دمای واقعی و گرمای بالای بدن را نشان می دهد. در صورت سرد بودن همه ی نقاط و خصوصاً پشت گردن، بدانید لباس کودک شما مناسب نیست. در این شرایط اگر لباسی که بر تن کودک است آستین های کوتاهی دارد و تعداد آن کم است، لباس بیشتری را به آن بپوشانید؛ اما اگر لباس مناسب فصل است، بدانید که جنس مناسبی را برای لباس فرزند خود انتخاب نکرده اید و عایق خوبی برای حفظ گرمای کودک نیست. پس باید این لباس کودک تعویض شود. در مورد گرم بودن بدن کودک نیز باید همین روال را دنبال کنید.

2 انتخاب لباس خواب کودکان

4- لباس باید فیت بدن بچه باشد.

تقریباً بچه در سن سه ماهگی لباس هایش اندازه شده و فیت بدنش می شود. پس سعی کنید همیشه لباسی را بر تن بچه کنید که این ویژگی ها را داشته و بزرگتر از بدنش نباشد. زیرا در این صورت بچه در آن پیچ خورده و موجب اذیت شدن آن می شود. در این سن بهتر است لباس هیچ گونه روبان و وسایل تزئینیِ اضافه ای نداشته باشد.

3 انتخاب لباس خواب کودکان

5- ضرورت کلاه و جوراب

بچه ها و به طور کلی همه انسان ها دمای زیادی را از سر و پاهایشان از دست می دهند. شاید به همین دلیل است که بچه ها حتی در منزل هم کلاه و جوراب داشته و تقریبا تمام ست لباس ها هم این دو قلم از لباس را دارند. پس همیشه سر و پاهای کودک را چک کنید. در صورتی که نسبت به دیگر نقاط بدن سردتر باشد، حتماً کلاه و جوراب را به کودک خود بپوشانید. به عکس اگر سر و پاهای کودک عرق کرده است جوراب و کلاه را از تن آن در بیاورید.

4 انتخاب لباس خواب کودکان

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا