روانشناسیکودک

چگونه رنگ های مناسبی برای اتاق، لباس و وسایل بچه انتخاب کنیم؟

راهنمای انتخاب رنگ مناسب

انتخاب رنگ برای ابزار و وسایل، اسباب بازی، لباس و حتی اتاق کودک نیاز به دانستن ترفند، نکته و دانش هایی در این زمینه دارد. اکثر خانواده ها دختران را غرق در دنیای صورتی و پسران را غرق در دنیای آبی می کنند و خود را از درگیر شدن در مورد مسئله ی رنگ ها راحت می کنند. اگرچه انتخاب رنگ مسئله ای بسیار جدی و علمی نیست اما دانستن اطلاعات روانشناسی مربوط به رنگ ها و انتخاب رنگ بر اساس معیارهای روانشناسی، تاثیر بسیار زیادی در سلامت و شاد بودن کودکان دارد. حتی گفته می شود رنگ هایی که کودک با آن ها در ارتباط است در شکل گیری شخصیت وی نیز نقش دارد.

1 انتخاب رنگ مناسب وسایل بچه

مطالعات روانشناسی در مورد رنگ ها که ابتدا توسط شرکت های تبلیغاتی انجام شد، نشان می دهد که رنگ ها می توانند روی خلق و خو و رفتار کودکان تاثیر مستقیم بگذارند. رنگ ها مغز، ذهن و جسم را تحریک کرده و حتی روی سلامت کوچولوها نیز تاثیر می گذارند. شرکت های تبلیغاتی ابتدا از همین یافته ها برای تبلیغات خود استفاده کردند و امروزه شاهد گسترش این موضوع در همه ی مکان ها هستیم. مثلاً می بینیم که رستوران ها از رنگ هایی استفاده می کنند که موجب تحریک اشتها می شود. باشگاه ها، بیمارستان ها، هتل ها نیز با این مسئله آشنایی دارند.

روانشناسان از مطالعاتشان به این نتیجه رسیده اند که قرار گرفتن در معرض رنگ ها می تواند عادت های خواب را بهبود بخشیده، قدرت حافظه را افزایش دهد و حتی عملکرد افراد در زمینه های علمی را نیز بالا ببرد. چیزی که بهترین فایده اش رشد مغز، ذهن و جسم است.

بنابراین توصیه می کنیم اگر می خواهید در وسایل و اتاق کودکتان تغییراتی را ایجاد کنید یا قصد خرید سیسمونی و ساخت اتاق خواب کودک را دارید، چگونگی تاثیرات روانشناسی رنگ ها بر روی کودکتان را در نظر گرفته تا بهترین انتخاب ها را داشته و لطف بزرگی را در حق فرزندتان کرده باشید.

چه رنگ هایی را انتخاب کنیم؟

رنگ های مختلف می تواند تاثیرات مختلفی را روی ذهن و بدن داشته باشند. بدون توجه به این که طرفدار کدام رنگ هستید در ادامه قصد داریم مزایا و معایب استفاده از برخی رنگ ها برای کودک را بررسی کنیم.

رنگ های گرم

به طور کلی رنگ های گرم باعث نشاط و شادی و به وجود آمدن حس آرامش در انسان می شود. حس صمیمیت و دوستی به وجود آورده و استفاده از آن ها در فضاهای مختلف، مکانی دنج و گرم و نرمی ایجاد می کند. قرمز، نارنجی و زرد می توانند ذهن را تحریک کرده و انرژی مضاعفی را به بدن القا کنند که اگر چه برای رشد و تعالی مفید می باشد؛ اما استفاده از آن ها در تم خواب کودک اصلاً مناسب نیست. زیرا باعث تحریک و انرژی دادن به کودک شده و اجازه نمی دهد وی به راحتی بخوابد. به همین دلیل گفته می شود در استفاده از رنگ های گرم باید حد اعتدال را رعایت کرده و زیاده روی نکرد.

به جای استفاده از تم قرمز یا زرد در کل اتاق، سعی کنید تنها یک دیوار را رنگ کرده و چند وسیله را با آن ست کنید. همچنین می توانید رنگ های گرم را با سایه هایی از رنگ های سرد همراه کرده تا تعادل به وجود آید و هرگونه اثر منفی رنگ ها از بین برود.

قرمز

قرمز رنگی بسیار احساسی و تحریک کننده است که انرژی بدن را بسیار بالا برده و فرد را هیجان زده می کند. ضربان قلب، فشار خون و تنفس را نیز افزایش می دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که اثرات فیزیکی مرتبط با رنگ قرمز باعث افزایش توانایی های ورزشی می شود. با این حال، رنگ قرمز با افزایش تهاجم، ناتوانی در تمرکز و حتی سردرد همراه است. همچنین کودک اگر به مقدار زیاد و در حجم وسیعی در معرض رنگ قرمز قرار گیرد، ممکن است باعث کاهش عملکرد او در درس و تحصیلات شود.

صورتی

صورتی رنگی است که در بین دختران کوچک بسیار طرفدار دارد. صورتی باعث به وجود آمدن حس هم دلی و زنانگی در دختران می شود و فضای بسیار آرامش بخشی را ایجاد می کند. با این حال با وجود این که تاثیر اولیه ی صورتی آرامش بخش بودن آن است، استفاده ی طولانی مدت و در حجم وسیع از صورتی می تواند باعث ایجاد سراسیمگی و اضطراب در کودک شود. پس اگر چه پرنسس های کوچکتان این رنگ را بسیار دوست دارند اما سعی کرده کاری کنید که به آن عادت نکنند و در طولانی مدت به صورتی وابسته نشوند و تعادل را در استفاده از این رنگ رعایت کنند.

زرد

رنگ زرد با شادی و نشاط و انگیزه همراه است. زرد پررنگ (پوست موز) باعث تقویت و تسریع تمرکز شده در حالی که زرد روشن و کم رنگ می تواند حافظه را تحریک کرده و متابولیسم بدن را افزایش دهد. با این حال رعایت نکردن حد تعادل در استفاده از این رنگ و استفاده ی بیش از حد آن می تواند باعث احساس خشم و سر خوردگی کودک شده و بچه را ایراد گیر و نق نقو کند.

نارنجی

نارنجی یک ماهیت اجتماعی داشته و الهام بخش ارتباطات اجتماعی و بین فردی است و باعث می شود که افراد به آسانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با این حال استفاده ی بیش از حد از این رنگ نیز همان اثرات منفی رنگ زرد را دارد. پس از این رنگ نیز در حد تعادل استفاده کرده و سعی کنید رنگ های نارنجی ملایم را جایگزین نارنجی غلیظ و پر رنگ کنید.

رنگ های سرد

رنگ های سرد تاثیرات آرامش بخشی داشته و باعث می شود که اتاق کودک بزرگ تر و راحت تر به نظر برسد. البته رنگ های سردی مثل امواج دریا، تم برف و اسکی بازی. چرا که رنگ های تیره ی سرد می تواند بسیار غمگین و ناراحت کننده باشد و حس ترس، وحشت و خاموشی را در کودک به وجود آورد. از رنگ های سرد تیره فقط باید در حد کم و اعتدال استفاده شود.

رنگ های سرد با وجود حس آرامش بخشی که دارند باعث می شوند که انسان احساس سرما کند. به همین دلیل اغلب کنار گذاشته می شوند. در صورت استفاده از این رنگ ها برای اینکه این تاثیر را ملایم تر کنید، رنگ های سرد را با رنگ های خنثی ترکیب کرده و رنگ های ملایم و گرم دیگری را نیز با آن ها همراه کنید.

آبی

دقیقاً بر خلاف رنگ قرمز، رنگ آبی جسم و ذهن را آرام کرده و باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب، تنفس و کاهش اضطراب و نگرانی می شود. کودکانی که مشکل خواب داشته و کج خلقی و قشقرق به پا می کنند، از گذراندن وقت در یک محیط آبی لذت می برند. از اثرات فیزیکی آبی نیز می توان گفت که بدن را خنک نگه داشته و در مناطق گرم، مرطوب و حاره ای، حس طراوت را به وجود می آورند.

بنفش

بنفش ترکیبی از ثبات آبی و انرژی قرمز است و با خرد و معنویت همراه می باشد. همچنین بنفش حس لوکس و لاکچری را به وجود آورده و رنگی بوده که گران بهایی و ارزشمندی را به هر چیزی القا می کند.

سبز

سبز نماد طبیعت بوده و در نتیجه محیطی آرام و بی سر و صدا ایجاد می کند. سبز با سلامت، تسکین، آرامش و حال خوب جسمی و ذهنی همراه است. اضطراب و دلهره را به شدت کاهش داده و تمرکز را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض رنگ سبز حتی قدرت خواندن و مطالعه را نیز در کودکان افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد که با قرار دادن برگه ی سبز شفاف در بالای متن، دانش آموزان می توانند سرعت خواندن و درک خود را بهبود بخشند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا