سلامت

چگونه مقدار انسولین بدن را افزایش دهیم؟

دیابت بیماری است که در آن بدن با هورمون کنترل قند بدن (انسولین) مشکل پیدا می کند. در این حالت یا انسولین در بدن کم ترشح می شود و یا بدن به ترشح آن پاسخ مناسبی نمی دهد. بسیاری از سبک های زندگی و داروها می توانند به بدن کمک کرده تا واکنش و حساسیت بیشتری نسبت به انسولین نشان دهد، این مورد در صورتی که دیابت نوع دو داشته باشید، می تواند مفید واقع شود.

البته اگر مشکل شما کمبود انسولین باشد، با مصرف برخی از داروها می توانید مقدار انسولین بدن را افزایش دهید.

این مقاله آموزشی صرفا جهت افزایش آگاهی و دانش شما می باشد. دقت داشته باشید که قبل از انجام هرگونه اقدامی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش تولید انسولین در بدن

1- داروهای ضد دیابتی سولفونیل اوره مصرف کنید.

گاهی اوقات دیابت با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی درمان نمی شود و بدن برای بهبود وضعیت خود نیازمند استفاده از دارو است. داروهایی مثل گِلی بن کلامید، گِلی پیزید و گِلیمپراید مقدار انسولین ساخته شده در بدنتان را افزایش می دهند.

– با مصرف داروهای سولفونیل اوره ممکن است وزنتان افزایش پیدا کرده و یا قند خونتان افت کند.

2- داروهای مگلیتینیدی مصرف کنید.

داروهای مگلیتینیدی نیز مقدار انسولین تولید شده بدن را افزایش می دهند. این داروها سریع تر از داروهای سولفونیل اوره عمل می کنند. اما ماندگاری کمتری داشته و احتمال کمتری هم برای پایین آوردن قند خون بدن دارند. پزشک ممکن است داروهایی مثل رپاگلیناید یا ناتيگلينيد برایتان تجویز کند.

– احتمالاً در اثر مصرف این داروها نیز وزنتان افزایش پیدا می کند.

مصرف مستقیم انسولین

1- مقدار مناسب انسولین برای بدنتان را با مشورت پزشک به دست آورید.

زمانی که داروها و رژیم های غذایی تغییری در سبک زندگیتان ایجاد نکنند، احتمالاً زمان آن فرا رسیده تا مصرف مستقیم انسولین را آغاز کنید. انسولین تزریقی دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت داشته که انتخاب نوع آن به پزشک بستگی دارد. اگر در حال مصرف انسولین هستید، باید به صورت مداوم قند خونتان را در خانه اندازه بگیرید.

– برای اندازه گیری قند خون در خانه یک دستگاه تست قند خون تهیه کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید قند خون را قبل از غذا اندازه گیری کنید یا بعد از غذا. مقدار قند خون را قبل و بعد از ورزش کردن و فعالیت بدنی به صورت مداوم اندازه گیری کرده و یادداشت کنید.

2- تزریقات انسولین انجام دهید و نکات زیر را در نظر داشته باشید:

– انسولین باز نشده تان را در یخچال نگهداری کنید.

– برای هر بار تزریق از یک سوزن جدید استفاده کنید. هرگز سوزن سرنگتان را به کسی ندهید و یا سوزن را از فرد دیگری نگیرید.

– به هیچ وجه از انسولین تاریخ گذشته و یا یخ زده (حتی اگر دوباره آب شده باشد) استفاده نکنید.

1 افزایش مقدار انسولین بدن

3- از قلم انسولین استفاده کنید.

تزریق انسولین با استفاده از قلم مخصوص می تواند کار خیلی راحت تری نسبت به استفاده از سرنگ باشد. اندازه گیری مقدار انسولین با قلم راحت تر است و به دلیل سوزن کوچک تر قلم می توانید آن را به راحتی در جاهای مختلف حمل کنید. قبل از استفاده، از پزشک یا پرستار بخواهید نحوه درست استفاده از قلم را به شما آموزش دهند.

2 افزایش مقدار انسولین بدن

4- پمپ انسولینی تهیه کنید.

پمپ های انسولینی دستگاه های الکتریکی کوچکی هستند که به بدن وصل شده و انسولین را از طریق یک لوله باریک ایمپلت شده در پهلو یا شکمتان به بدن وارد می کنند. این دستگاه به صورت مداوم انسولین را به بدن تزریق کرده و از افزایش یا افت ناگهانی انسولین جلوگیری می کند. قبل از استفاده از این دستگاه با پزشک مشورت کنید.

نکته اصلی در خرید این پمپ ها راحتی بیمار هنگام استفاده از این دستگاه است.

– با وجود این پمپ ها هنوز هم باید به صورت مداوم قند خونتان را در خانه کنترل و اندازه گیری کنید.

3 افزایش مقدار انسولین بدن

کمک به بدن برای پذیرفتن انسولین

1- غذاهای سالم بخورید.

پس نزدن انسولین را با خوردن غذاهای سالم با قند و چربی کم کنترل کنید. میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید. مواد خوراکی با فیبر بالا مثل نخود، لوبیا، عدس، سبوس و جو پرک مصرف کنید. یک متخصص تغذیه می تواند در پیدا کردن رژیم غذایی مناسب به شما کمک کند.

– غذا و نوشیدنی هایی که قند بالایی دارند را کنار بگذارید.
– غذاهای فرآوری شده مثل چیپس و پفک و سایر تنقلات را کنار بگذارید.
– به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ و ماهی استفاده کنید.

2- پنج روز در هفته ورزش کنید.

برای حداقل 30 دقیقه در این پنج روز تمرینات ایروبیک انجام دهید. تمریناتی انجام دهید که موجب عرق کردنتان شوند و ضربان قلبتان را بالا ببرند. مثلاً پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا شنا. رقصیدن هم می تواند گزینه خوبی برای فعالیت بدنی باشد.

– در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

3- داروهایی بخورید که واکنش و حساسیت بدن به انسولین را افزایش دهند.

متفورمین معمولاً اولین دارویی است که برای دیابت تجویز می شود و کاری می کند تا بدن از انسولین تزریق شده استفاده کند و آن را پس نزند. اگر برای کاهش قند خون به داروهای بیشتری احتیاج دارید، ممکن است پزشک داروهایی مثل روزيگليتازون و پیوگلیتازون برایتان تجویز کند. هرچند که این داروها می توانند عوراض جانبی جدی داشته باشند.

– معمولاً ترکیبی از داروها برای افزایش حساسیت بدن به انسولین استفاده می شود.

4- مقدار چربی قهوه ایتان را افزایش دهید.

چربی قهوه ای به مقدار خیلی کم در بدنتان وجود دارد. برخلاف چربی سفید که باعث اضافه وزن می شود، چربی قهوه ای کالری ها را با سرعت بالایی می سوزاند و احتمالاً در بالا بردن حساسیت بدن به انسولین موثر واقع می شود.

تحقیقات روی چربی قهوه ای هنوز ادامه دارند، اما بهترین روش های افزایش این چربی در بدن عبارتند از:

– دمای بدن را با 2 تا 3 ساعت نشستن در یک اتاق خنک پایین بیاورید. دوش آب سرد بگیرید یا در آب و هوای سرد به پیاده روی بروید. هوای سرد می تواند تولید چربی قهوه ای را افزایش دهد.

– به صورت منظم در یک محیط سرد ورزش کنید.

– مصرف آهن در رژیم غذاییتان را افزایش دهید. به جای چربی حیوانی از روغن های گیاهی استفاده کنید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> ماست مناسب برای بیماران دیابتی <<<

>>> فواید شهد آگاو برای بیماران دیابتی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا