کودک

چگونه مدت زمان خواب کودک را افزایش دهیم؟

در طول چند ماه اول زندگی کودک، برنامه ی خواب و بیداری او براساس گرسنگی و نیاز او به غذا تعیین می شود. ولی به مرور زمان کودک براساس الگوی شب و روز برنامه ی خواب منظمی را برای خود تعیین می کند. اینجاست که پدر و مادر می توانند کارهایی را برای بهتر کردن این برنامه و تشویق کودک به خواب انجام دهند. به این فرآیند آموزش خواب گفته می شود. یعنی زمانی که سعی می کنید به کودک بفهمانید در طول شب باید بخوابد و در طول روز و بیداری هم برای استراحت باید کمی بخوابد. برای اینکه مدت زمان خواب کودک را چه در طول روز و چه در طول شب افزایش داده و موفق شوید آن ها را آنگونه که می خواهید بخوابانید، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.


با مطالعه مقالات “چگونگی کنترل بدخلقی کودکان موقع خواب” و “خوابیدن به موقع کودکان در شب” در وب سایت فن تریکس می توانید راحت تر خواب کودکان را تنظیم کنید.


روش هایی برای خوابیدن به موقع کودک

1- در طول روز، تمرینات و فعالیت زیادی به کودک بدهید.

بزرگسالانی که در طول روز فعالیت بسیاری دارند و سرشان بسیار شلوغ است، انرژی بسیاری را مصرف کرده و در نتیجه شب ها بهتر می خوابند. همین امر در کودکان نیز صدق می کند. اگر چه کودک نمی تواند فعالیتی انجام دهد، اما می توانید در طول روز با صحبت کردن با کودک، آواز خواندن برای او، تحریک کودک با صداها، وسایل بصری و بازی، او را مشغول کرده و فعال نگه دارید تا خسته شده و از خستگی به مدت طولانی بخوابد.

1 افزایش مدت زمان خواب باکیفیت کودک

2- اگر کودکتان به سنی رسیده است که می توانید در طول روز او را برای ساعاتی به بیرون از خانه ببرید، حتماً این کار را انجام دهید.

دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. یکی اینکه هوای تازه ریه های کودک را تمیز می کند. دوم اینکه میزان دریافت اکسیژن او را افزایش داده و همین امر باعث می شود که خوابی سرشار از آرامش داشته باشد. به علاوه قرار گرفتن در نور طبیعی به کودک کمک می کند تا ساعت درونی او خود به خود تنظیم شود. این بدان معناست که خواب شب او سریع تر تنظیم شده و باعث افزایش زمان خواب او می شود.

– اگر نمی توانید کودک را برای بازی و فعالیت به بیرون از خانه ببرید، پنجره ها را باز کرده تا هوای تازه وارد منزل شود.

2 افزایش مدت زمان خواب باکیفیت کودک

3- چرت های روزانه ی کودک را بیشتر کنید.

این تصور که اگر کودک در طول روز نخوابد، شب خواب بهتر و طولانی تری خواهد داشت، کاملاً غلط بوده و دقیقاً نتیجه ی عکس دارد. زیرا کودک در طول روز به مقدار زیادی خواب نیاز داشته و محدود کردن این خواب او را بیش از حد خسته می کند، در نتیجه باعث می شود که در طول شب به سختی بخوابد. بنابراین حتماً کودک را در روز بخوابانید تا شب هم، خوابی طولانی مدت و با کیفیت داشته باشد.

4- زمانی کودک را در طول روز بخوابانید که علائم خستگی و خواب آلودگی را در او ببینید.

این گونه کودک هم در طول روز طولانی تر خواهد خوابید و هم در شب خوابی طولانی و با کیفیت خواهد داشت. علائم خستگی و خواب آلودگی عبارت اند از: مالش چشم و ور رفتن به گوش ها، نق نق کردن و آبکی شدن چشم ها، ضعیف و بی حال شدن کوک و خمیازه کشیدن.

3 افزایش مدت زمان خواب باکیفیت کودک

برای اینکه کودک برای مدت بیشتر و بهتر بخوابد حتماً او را برای خواب آماده کنید.

1- شکم بچه را پر کنید.

همان طور که گفته شد الگوی خواب و بیداری بچه ها و نوزادان براساس گرسنگی، غذا دادن و گوارششان تعیین می شود. بنابراین هر چه شکم او برای خواب پر باشد، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا گوراش آن صورت گرفته و در نتیجه برای مدت بیشتری می خوابد.

چند ساعت قبل از اینکه کودک را بخوابانید، هر یک ساعت به او غذا داده و دقیقاً قبل از اینکه بخوابد نیز شکم او را پر کنید؛ سپس کودک را بخوابانید.

2- حتماً برای کودک برنامه ی خواب منظمی در شبانه روز ترتیب دهید.

در حدود 12 هفتگی، کودک می تواند یک چرخه ی منظم خواب را که براساس چرخه ی شب و روز است برای خود تعیین کند. این بدان معنی است که کودکان در سن بسیار پایین می توانند به برنامه ی خواب خود عادت کنند. بنابراین از سه ماهگی این برنامه را برای کودک تعریف کرده و با حمام کردن، در آغوش گرفتن و لالایی خواندن او را طبق روتین خوابش بخوابانید؛ تا کودک سر وقت و به میزان کافی بخوابد و خواب های گهگاه چند دقیقه ای و کوتاه نداشته باشد.

4 نحوه بهبود کیفیت خوابیدن کودکان

3- از پستانک استفاده کنید.

وجود پستانک در دهان کودک، به خواب سریع تر و راحت تر او کمک کرده و خواب با آرامش و طولانی تری خواهد داشت. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، پستونک ها می توانند خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزادان) را کاهش دهند.

برای افزایش زمان خواب کودک ، موارد دیگر را نیز کنترل کنید.

اگر با وجود راه حل های گفته شده باز هم کودکتان نمی تواند راحت و برای مدت طولانی بخوابد و در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شود:

1- اگر در حال دندان درآوردن است درد او را کنترل کنید.

یکی از بزرگترین دلایل اختلال خواب کودک، درد شدید ناشی از رویش دندان های اوست. برای تسکین این درد لثه های او را با انگشتانتان ماساژ دهید یا در مورد مسکن برای کاهش درد او با پزشک صحبت کنید.

5 نحوه بهبود کیفیت خوابیدن کودکان

2- یکی از راه های افزایش زمان خواب کودک ، تاریک کردن اتاق خوابش است.

مادامی که چرخه ی شب و روز کودک در حال تنظیم شدن است، هورمون های او به نور و تاریکی حساس می شوند. همانطور که بزرگسالان به شب تاریک نیاز داشته تا ملاتونین تولید کرده و برای مدت طولانی و با آرامش بخوابند، بدن کودک نیز همین نیاز را توسعه می دهد. بنابراین اگر می خواهید کودک عمیق و برای ساعات بیشتری راحت بخوابد، در طول شب اتاق را تا جایی که ممکن است تاریک کنید. اما در طول روز اجازه دهید اتاق نور طبیعی داشته و آن را تاریک نکنید. بدن کودک گیج می شود.

3- دمای اتاق را متناسب کنید.

کودکانی که در اتاقی گرم می خوابند، بدنشان بسیار سریع و بیش از حد گرم شده و نمی توانند طولانی و عمیق خوابیده و مداوم بعد از چند دقیقه از خواب بیدار می شوند. سعی کنید دمای اتاق کودک را 21 درجه ی سانتی گراد نگه دارید.

4- اگر کودک در طول شب برای غذا خوردن بیدار می شود، او را به بیداری تحریک نکنید.

یعنی لامپ ها را روشن نکنید. به هیچ وجه سر و صدا نکرده، تماس چشمی با او برقرار نکنید و با تکان دادن و لالایی با صدایی بسیار آرام او را مجدداً بخوابانید.

5- کودک را در کنارخود بخوابانید.

وجود فیزیکی مادر در کنار فرزند، برایش آرامش بخش بوده و کمک می کند راحت بخوابد.

6- ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد که خوابی راحت و عمیق را از کودک گرفته است.

مثلاً ممکن است لباس های کودک مناسب نبوده و خارش و آلرژی ناشی از لباس یا وجود بوی عطر، دود، گرد و خاک، گل های طبیعی و عواملی این چنینی که تنفس او را دچار مشکل کرده است، مانع خواب راحت او شود. پس برای کودک لباس مناسبی برای خواب انتخاب کنید. لباس های نخی پنبه ای مناسب ترین نوع لباس برای خواب کودکان می باشد.

7- در پایان اگر واقعاً با خواب کودک مشکل دارید و کودک آن گونه که باید نمی خوابد، حتماً با پزشک مشورت کنید. ممکن است مشکلی جدی وجود داشته باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
حجتی

سلام.مطالب سایتتون خیلی عالیه.پسرم خواب کمی داره.فکر کنم با رعایت این نکته ها بتونم خوابشو زیاد کنم.ممنون.

دکمه بازگشت به بالا