کار و تجارت

چگونه خلاقیت و بازدهی افراد در جلسات کاری را افزایش دهیم؟

افزایش خلاقیت و بازدهی افراد در جلسات کاری

به آخرین جلسه ای که با اعضای گروهتان برگزار کردید فکر کنید. کیفیت جلسه و گفتگوهایی که در آن انجام شد چگونه بود؟ آیا همکاران و اعضای تیم با هم گفتگو و رابطه ای دوستانه و محترمانه ای داشتند؟ آیا همه خلاقانه در مورد موضوع صحبت می کردند و همگی جذب موضوع شده بودند؟ آیا توافقی وجود داشت و همگی با بهترین شیوه ی عمل و چگونگی پیاده سازی آن موافق بودند؟

1 افزایش خلاقیت افراد در جلسه

اشتباهه، اشتباهه… واکنشی مانند این اعضای گروه را از به اشتراک گذاشتن نظرات و ایده های مثمر ثمرشان باز می دارد و بدتر از همه این که روی دیگران نیز تاثیر بدی گذاشته و افرادی را که اطلاعات مهمی داشته و می توانند نظرات بسیار عالی و خلاقانه ای دهند را بازداشته و اجازه نمی دهد آن ها نیز با نظر دادن، مفید واقع شوند.

پس گاهی عدم خلاقیت در جلسات کاری به خاطر تاثیر بد اعضای گروه روی یکدیگر است. چیزی که مدیران ارشد آن را مسئله ای زیان آور و قدرتمند در از بین بردن کار تیمی و گروهی می دانند و دقیقا زمانی اتفاق می افتد که اعضای گروه با هم متحد می شوند. این پدیده بسیار رایج بوده و اغلب در بسیاری از کارهای تیمی اتفاق می افتد و دلیل آن هم این است که بیشتر افراد ترجیح می دهند با ناسازگاری و عدم موافقت با دیگران، حق به جانب شده و با اغفال دیگر اعضا نیز همه چیز را به میل خود تمام کرده و در واقع جلسه و ماهیت جلسه که تبادل اطلاعات و مشورت و رسیدن به یک نظر واحد است را از بین ببرند. همین باعث می شود که جلسه خلاقیت و ایده های تازه ای را تولید نکرده و اصلا بازدهی نداشته باشد.

به عنوان یک رئیس جالب است بدانید که افراد یک تیم یا گروه کاری، فردی که بیشترین جسارت را داشته و با قوانین و تصمیمات رئیس گروه مخالفت می کند را شکار کرده و با او هماهنگ می شوند و تیشه به ریشه ی کار گروهی می زنند.

بنابراین وقتی جلسه ای بین اعضای گروه در باب مسئله ای مهم برگزار می شود، چه اتفاقی می افتد و کیفیت جلسه چگونه خواهد بود؟ باید بگوییم که یا اکثریت اعضای گروه مخالفت کرده و یا به کار و جلسه وابستگی و دلبستگی نشان داده و کار و گروه را با شروع صحبت و ادامه دادن صحبت های دیگران و تایید آن ها مهم تلقی می کنند و با رئیس هماهنگ می شوند. با این حال ایده ها و نظرات خلاق و اطلاعات مهمی که دارند را به هیچ وجه بیان نکرده و از آن صرف نظر می کنند. نظر و دیدگاه شخصی خود را کنار گذاشته و فقط با جمع اعلام موافقت می کنند.

این امر شاید نسبت به وقتی که گروه مخالفت می کند بهتر و کارآمد تر بوده و به ظاهر برای هماهنگی و سازگاری گروه نیز بسیار عالی باشد، اما در واقع برای یافتن راه حل های نوآورانه و خلاقانه برای مشکلات، شناخت تهدیدها و خطرات پیش رو و یافتن و استفاده ی هر چه بهتر از فرصت ها اصلا مناسب نیست.

خوشبختانه اگر چه نمی توان جلسات هم فکری برای کارهای تیمی و گروهی را به طور کلی از بین برد، اما مواردی را می توان به کار گرفت تا کارایی و خلاقیت و بازدهی افراد افزایش یافته و فرصت هایی به وجود آید. تا اعضای گروه خلاق تر شده و ایده های خوب و خلاق و مطالب مرتبط و دانششان را در زمینه های مورد بحث مشتاقانه به اشتراک بگذارند و بازدهی جلسات بیشتر شده و اثرات بد آن کاهش یابد.

فقط کافی است از قوانین ساده ی زیر پیروی کنید:

1- اعضا را وادار کرده تا ایده ها و نظرات خود را به صورت مکتوب در جلسه حاضر کنند.

اطمینان حاصل کرده و این قانون را اجرا کنید که هر کدام از اعضای گروه، لیستی از چندین نکته ی مهم که قصد به اشتراک گذاشتن آن ها با اعضای تیم دارند را در جلسه به همراه داشته باشند. با این روش اعضای تیم نظرات خود را فراموش نکرده و مجبورند ایده های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. افرادی نیز که نسبت به جلسه و تصمیمات کار بی تفاوت هستند، ناچارند از بی تفاوتی درآیند.

2- توافق تک تک افراد را جویا شوید.

زمانی که اعضای گروه برای رسیدن به نظری واحد در جلسه ای شرکت می کنند، سعی کنید توافق تک تک آن ها را نسبت به نظر واحد یافت شده توسط گروه، جلب کنید. بنابراین به عنوان یک رئیس یا رهبر گروه، روند برگزاری جلسه را چند دقیقه ای متوقف کرده و بگویید ” به نظر می رسد همگی موافق باشند اما می خواهم توافق را از زبان همه بشنوم. ” این کار باعث می شود که افراد مخالف نظرات و ایده های خود را راحت تر بیان کرده و شما را در گرفتن تصمیم نهایی برای موضوع جلسه یاری کنند.

3- از تک تک اعضا نظر خواهی کنید.

برای تک تک اعضا احترام قائل شده و به دیگران برای بیان نظرات خود، فرصت دهید. اجازه دهید تا همگی خوب فکر کرده و نظرات خود را بیان کنند. سپس به صورت انفرادی نظرات همه ی افراد را جویا شوید. این کار نیز باعث شده تا خلاقیت و اعتماد به نفس اعضای گروه افزایش یافته و در نتیجه، همگی به صورت خلاقانه برای موضوع جلسه ایده های خود را بیان کنند. با این کار شما نیز هیچ ایده یا اطلاعات مهمی را از دست نخواهید داد.

4- رئیس باید آخرین فردی باشد که صحبت می کند.

به عنوان یک رئیس باید همه ی اطلاعات را جمع آوری کرده و بعد از این که حرف های همه تمام شد، پیشنهادات و نظرات خودتان را ارائه کنید. با این کار به اعضا اجازه نمی دهید که فقط با نظرات شما موافقت کرده و خود هیچ ایده و نظری بیان ندارند. به علاوه اگر ابتدا حرف های خود را بزنید جلسه را خود محور کرده و ذوق و اشتیاق دیگران را کور می کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
inc




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا