ورزش

چگونه قبل از غرق شدن از جریان سریع رودخانه خارج شویم؟

شنا کردن در دریاچه ها، رودخانه ها و رودها تنها در مکان هایی صحیح است که محافظت شده اند و غریق نجات دارند. همان طور که می دانید شنا کردن در مکان های نامناسب و غیر اصولی زندگی فرد را به خطر می اندازد. غرق شدن یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در مرگ و میرهای غیر عمدی است. شناگر به دلیل شرایطی همچون سردی آب و پایین بودن دمای هوا، وجود موج و جریان های سریع و سهمگین آب، باید کاملاً ماهر بوده و انرژی کافی برای شنا کردن را داشته باشد. دانستن نحوه خروج از جریان آب و زنده ماندن، می تواند زندگی شما و دیگران را نجات دهد.

با مسائل مربوط به شنا کردن در رودخانه یا دریاچه آشنا باشید.

1- در مورد خطرات شنا کردن اطلاع پیدا کنید.

شنا کردن حتی برای افرادی که شناگران ماهری هستند، یکی از فعالیت های پر خطری است. این ورزش و فعالیت، اگر در مناطقی انجام شود که برای شنا کردن طراحی نشده اند و محافظت شده نیستند، خطرناک تر می شود. اگر چه شنا کردن در یک روز گرم تابستانی بسیار عالی و لذت بخش است، اما در بسیاری از استخرها و سواحل، گارد های مناسب برای حفاظت از جان افراد وجود ندارد.

• یک قهرمان شنای المپیک می تواند حدود 2 متر بر ثانیه شنا کند؛ یعنی در یک ثانیه، 2 متر. اما شناگری که مهارت آن در شنا کردن متوسط یا کمتر است، کمتر از این مقدار می تواند شنا کند.

• بیشترین غرق شدگی ها در رودخانه ها، دریاچه ها و فضاهای باز اتفاق می افتند.

2- با خطرات رودخانه آشنا شوید.

رودخانه ها از مناظر طبیعی هستند و اغلب از یک روز به روز دیگر و یا فصل به فصل تغییر می کنند. رودخانه ها ممکن است جریان خیلی سریعی داشته باشند که این جریان سریع آب بسیار خطرناک است. در برخی مواقع، تشخیص جریان سریع آب اصلاً کار راحتی نیست و فردی که بیرون از رودخانه است، گمان می کند حرکت رودخانه آرام است.

برای تشخیص سریع بودن جریان آب، می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

• آب و هوا: اگر بارانِ سنگینی در حال باریدن است، می توان گفت سطح آب رودخانه ها بالاست.

• مناطق مستعد سیل های ناگهانی یا Flash flood: برخی رودخانه ها به دلیل باران های شدید یا دیگر شرایط ژئولوژیکی (زمین شناسی) مستعد سیل های ناگهانی هستند.

• وجود جریان های سریع آب و امواج در سطح آب: این موارد حتی ممکن است در آب های کم عمق نیز وجود داشته باشند.

3- سعی کنید سرعت حرکت آب را تعیین کنید.

برای این کار یک جسم شناور مانند یک تکه چوب را در وسط رودخانه بیندازید. سپس با استفاده از کرنومتر مدت زمانی که جسم، مسافت مشخصی را طی می کند، اندازه بگیرید. از تقسیم مسافت بر زمان اندازه گیری شده، سرعت بدست می آید. به یا داشته باشید که به هیچ وجه از اجسام پلاستیکی یا شیشه ای استفاده نکنید.

• این نکته را بدانید که جریان آب دارای دو سرعت است: یکی سرعت جریان سطحی آب (سرعت جریان روی سطح آب) و دیگری، سرعت جریان تحتانی. این دو با هم یکی نبوده و مقدار سرعتی که شما محاسبه کردید مربوط به سطح آب بوده و معیاری برای سرعت جریان تحتانی نیست.

• اگر سرعت جریان روی سطح آب کم بود، به معنای ایمن بودن رودخانه نیست.

1 خارج شدن از جریان رودخانه

4- در مورد توانایی ها و مهارت های شناگری افرادی که با شما هستند، اطلاع داشته باشید.

با این کار می توانید بدانید کدام افراد نیاز به مراقبت و نظارت بیشتری دارند.

• هر کسی می تواند بسته به سن و مهارت هایش، در کلاس های آموزش شنا ثبت نام کرده و سطح مهارتی خود را بالا ببرد. اما این به این معنی نیست که افرادی که شناگران ماهری هستند، هیچ خطری آن ها را تهدید نمی کند.

2 خارج شدن از جریان رودخانه

5- شنا را به صورت ایمن، تمرین کنید.

• حتی در رودخانه های ایمن نیز برای شنا کردن حتماً شخصی را همراه با خود ببرید. هیچ گاه در رودخانه ها به تنهایی یا با کسی که از شنا سر رشته ای ندارد، شنا نکنید.

• برای وارد شدن به رودخانه و دانستن عمق آن، ابتدا یکی از پاها را وارد کنید.

• برای غواصی مناطقی را انتخاب کنید که حداقل 2.5 متر عمق داشته باشند و هیچ گونه مانع زیر آبی، مانند سنگ بزرگ در آن قسمت وجود نداشته باشد. البته معمولاً ارتفاع آب با تغییر دما، بالا و پایین می رود و بستر رودخانه تغییر می کند. برای همین، نمی توان مطمئن شد که کجای رودخانه برای غواصی مناسب است.

• از ارتفاع های خیلی بلند مانند درخت یا پل، در آب شیرجه نزنید.

• قبل از شنا کردن و غواصی به هیچ وجه الکل یا دارو مصرف نکنید.

3 خارج شدن از جریان رودخانه

از جریان آب، خارج شوید.

1- نترسید و دست و پا نزنید.

اگر در جریان سریع آب قرار گرفتید، نترسید و دست و پا نزنید چرا که این کار سبب می شود بیشتر به عمق کشیده شوید. سعی کنید نفس بگیرید و آرام بمانید. بالا بیایید، چند نفس کوتاه بکشید، نفس تان را حبس کنید و به زیر آب بروید. نفس گیری، به شناور بودن شما کمک کرده و مانع از فرو رفتن بیشترِ شما در آب می شود.

4 خارج شدن از جریان رودخانه

2- به صورت مورب در طول رودخانه حرکت کرده و به سمت ساحل شنا کنید.

شنا کردن مستقیم به سمت ساحل، انرژی زیادی از شما می گیرد و ممکن است زود خسته شوید. بهترین حالت، شنا کردن با یک زاویه 45 درجه است.

5 خارج شدن از جریان رودخانه

3- سعی نکنید مخالف جریان رودخانه شنا کنید.

6 خارج شدن از جریان رودخانه

4- می توانید به این صورت در جریان آب قرار بگیرید: روی سطح آب، به پشت شناور شده به صورتی که سر به سمت بالای رودخانه و پاها به سمت پایین رودخانه قرار گرفته باشند.

با این کار، سر شما محافظت شده و پاهای شما از هر گونه آسیب دیدگی ناشی از برخورد با صخره ها و سنگ ها، حفظ می شوند. پاهای خود را کمی خم کنید تا نیمه بالایی آن ها از آب خارج شوند. سرتان نیز باید بالای سطح آب باشد. آرام بمانید و به سمت پایین دست رودخانه نگاه کنید. سعی کنید تنفس تان با جریان آب همگام باشد تا آب زیادی وارد دهانتان نشود. زمانی که به یک منطقه صاف تر و جریان آرام تر آب رسیدید، دوباره تغییر وضعیت داده و به صورت اریب به سمت ساحل شنا کنید.

• این روش توسط بیشترِ کارشناسان مربوط به این رشته، توصیه شده است.

7 خارج شدن از جریان رودخانه

5- از غریق نجات ها و افراد دیگر کمک بخواهید.

آن ها را صدا کنید تا بتوانند شما را از آب بیرون بیاورند. ممکن است غریق نجات ها با خود حلقه نجات (life buoy) داشته باشند. به کمک این حلقه ها به راحتی می توانید از آب خارج شوید.

6- پس از خارج شدن از آب، چه به کمک غریق نجات و یا خودتان، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

8 خارج شدن از جریان رودخانه

چرا که ماندن در آب های خنک یا سرد، می تواند شما را در معرض ابتلا به هیپوترمی و سرمازدگی قرار دهد. از سوی دیگر، ممکن است آب زیادی وارد دهان و معده شده باشد که باید خارج شود. همچنین ممکن است دچار شوک جسمی یا روحی شده باشید. پس حتماً باید چکاپ شوید.

شما می توانید برای اطلاع از مکان هایی که شنا کردن در آن ممنوع می باشد، مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> مکان هایی که شنا کردن در آن ممنوع می باشد <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا