تغذیه

اصول خرید، نگهداری و استفاده از کنگر فرنگی یا آرتیشو چیست؟

کنگر فرنگی یک نوع سبزی بسیار خوشمزه است، که طعم خاص و دلپذیری داشته و اغلب مورد پسند همه می باشد. اما ظاهر عجیب و غریب و متفاوت آن، اغلب، افراد را از خرید آن باز می دارد. البته درست است که ظاهر هر چیزی باعث تحریک اشتهای انسان برای خوردن آن می شود. اما اگر بتوانید کنگر را اصولی خرید کنید، ظاهر آن نیز برایتان مطلوب خواهد بود. یافتن یک کنگر فرنگی خوشمزه با ظاهری مطلوب اصلا دشوار نبوده و امتحان کردن آن خالی از لطف نیست. کنگر فرنگی از جمله سبزیجاتی است که اگر اصول خرید آن را بدانید و بهترین آن را انتخاب کنید، مخصوصا برای بار اول، به دلتان نشسته و طرفدار آن می شوید. اما اگر در انتخابتان اشتباه کردید، ممکن است تا آخر عمر دیگر آن را تجربه نکنید. مرحله ی مهمتر از انتخاب بهترین کنگر فرنگی، نگهداری از آن در منزل است تا بتوان بعد از گذشت چند روز باز هم آن را مصرف کرد. پس با فن تریکس همراه شوید تا اصول مصرف این سبزی پر از خاصیت را بیاموزید.

انتخاب بهترین کنگر فرنگی

1- وزن کنگر فرنگی را تست کنید.

یک کنگر فرنگی خوب، سالم و تازه باید سفت بوده و نسبت به سایزش سنگین تر باشد. بهتر است چندین کنگر فرنگی را در دست گرفته تا راحت تر بتوانید مقایسه کرده و بهترین آن را انتخاب کنید.

– کنگر فرنگی های کوچک از کنگر فرنگی های بزرگ خوشمزه تر هستند، ولی سنگین نمی باشند. بنابراین یک کنگر کوچک را با کنگرهای کوچک دیگر مقایسه کنید.

1 کنگر فرنگی یا آرتیشو

2- برگ های کنگر فرنگی را نیز بررسی کنید.

اگر کنگری را انتخاب کردید که نسبت به سایزش سنگین تر به نظر می رسد، در مرحله ی بعد، برگ هایش را تست کنید. یک کنگر فرنگی سالم و تازه برگ هایی سبز رنگ دارد که کاملا در هم قفل شده اند. برخی از برگ های زیرین آن بنفش به نظر می رسند. از خرید کنگرهایی با برگ های قهوه ای، شل شده و وارفته، خشک شده، اسفنجی و پاره شده خودداری کنید.

2 کنگر فرنگی یا آرتیشو

3- برگ های کنگر فرنگی را فشار دهید.

بعد از این که کنگر فرنگی از نظر وزن و سلامت برگ هایش تست شده و تائید شد، کنگر را کنار گوش خود برده و برگ آن را لای انگشتانتان فشار دهید. اگر صدای تیزی به گوشتان خورد، کنگر فرنگی کاملا تازه بوده و برای خرید عالی است.

3 کنگر فرنگی یا آرتیشو

اصول نگهداری کنگر فرنگی در خانه

1- کنگر فرنگی را نشویید.

گرچه به نظر میرسد که شستن کنگر فرنگی قبل از نگهداری آن ایده ی خوبی باشد. اما این کار باعث فساد سریعتر کنگر فرنگی می شود. زیرا برگ ها به دلیل رطوبت زیاد پاره شده، وا رفته و کپک می زنند. کنگر فرنگی را همیشه باید قبل از خوردن یا استفاده در غذاها بشویید.

2- به ساقه ها آب بپاشید.

در حالی که اصلا لازم نیست آرتیشو را بشویید، اما مهم است که قبل از نگهداری و گذاشتن کنگر فرنگی در یخچال مطمئن باشید که ساقه ی آن مرطوب است. بنابراین قبل از قرار دادن در یخچال، فقط ساقه های آرتیشو را آب زده، تا از خشک شدنشان جلوگیری شود.

4 کنگر فرنگی یا آرتیشو

3- کنگرفرنگی را در پلاستیک فریزری که چند سوراخ روی آن ایجاد کرده اید، گذاشته و آن را در سردترین نقطه ی یخچال قرار دهید تا کنگرها مدت زمان بیشتری تازه بمانند. با این کار، آرتیشو را تا یک هفته می توان در یخچال نگهداری کرد.

نحوه ی آماده سازی کنگر برای پخت

1- کنگر فرنگی را بشویید.

زمانی که می خواهید کنگر فرنگی را برای پخت و استفاده در غذاها آماده کنید، ظرف آب سرد را پر کرده و کنگر فرنگی ها را در آن بغلتانید. و به آرامی و با ملایمت، روی برگ ها و شیارهای بین برگ ها را فرچه بکشید. به گونه ای که برگ ها آسیب نبینند.

5 کنگر فرنگی یا آرتیشو

2- ساقه و سر برگ ها را جدا کنید.

با چاقویی تیز حدود 6 میلی متر از ساقه را جدا کرده و سر برگ های کنگر فرنگی که دارای خار است را نیز بزنید. البته جدا کردن سر برگ ها دلخواه است زیرا خارها در هنگام پخت نرم می شوند. اگر قصد دارید کنگر فرنگی شکم پر درست کرده و داخل آن را پر کنید، بهتر است تمام ساقه ی کنگر را از ته ببرید.

6 کنگر فرنگی یا آرتیشو

3- بعد از جدا کردن ساقه و سر برگ ها یا همان خارها، دو و نیم سانتی متر از سر کنگرها را با چاقویی تیز بریده و جدا کنید.

سپس قسمت های برش خورده را برای جلوگیری از سیاه شدن، آبلیمو بزنید.

7 کنگر فرنگی یا آرتیشو

4- آرتیشو یا کنگر فرنگی را بپزید.

اکنون آرتیشو شما آماده است که به هر شکلی که بخواهید و ترجیح می دهید آن را بپزید. پس آن را آبپز، بخار پز یا کبابی کرده و در غذاها و طبق دستورالعمل های غذایی مختلف از آن استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا