تغذیه

چگونه می توان از روغن سرخ کردنی مجددا استفاده کرد؟

تقریباً می توان گفت برخی از بهترین و خوشمزه ترین غذاها با روغن سرخ می شود و اصولاً غذاهای سرخ شده خوشمزه تر می باشند. به همین دلیل استفاده از روغن در غذاها به اصلی ثابت در اکثر آشپزخانه های ما ایرانی ها تبدیل شده است. اما تنها مشکلی که در استفاده از روغن وجود دارد، جدای از مسائل مربوط به سلامتی و استفاده کردن یا نکردن از آن، مسئله ی روغن باقی مانده از سرخ کردن می باشد. تقریباً همیشه و در اکثر سرخ کردن ها به خصوص در استفاده از سرخ کن، روغن اضافه آمده و خانم های خانه نمی دانند واقعاً این حجم وسیع از روغن را باید دور ریخته یا می توانند دوباره از آن استفاده کنند.

اکثر متخصصان تغذیه و پزشکان توصیه می کنند روغنی که یک بار حرارت دیده و مواد غذایی در آن سرخ شده است، پس از سرد شدن باید دور ریخته شود. اما برخی نیز معتقدند یک بار دیگر هم می توان از این روغن استفاده کرد. پس برآن شدیم تا بدانیم چگونه از روغن سرخ کردنی مجددا استفاده کنیم. با ما در فن تریکس همراه باشید.

با روغن باقیمانده حاصل از سرخ کردن غذا چه کنیم؟

1- قبل از این که هرگونه تصمیمی برای روغن بگیرید، اجازه دهید روغن کاملاً سرد شود و هیچگاه ظرف حاوی روغن داغ را از روی اجاق گاز برنداشته و در سطل زباله نریزید.

– اگر حجم بسیار کمی از روغن باقی مانده است، بعد از خنک شدن با دستمال کاغذی یا دستمال آشپزخانه تابه را تمیز کنید تا روغن جذب دستمال شود و سپس دستمال را دور بیندازید و از شر روغن خلاص شوید.

اما اگر حجم روغن زیاد است:

2- یک ظرف درب دار نشکن مثل ظروف پلاستیکی یا بطری های دوغ و نوشابه برداشته و روغن را در آن بریزید.

3- درب ظرف یا بطری را محکم بسته و آن را در سطل زباله بیندازید.

دقت داشته باشید که درب حتماً محکم شود و هیچگاه روغن را مستقیماً در سطل نریزید. زیرا علاوه بر این که باعث کثیفی شدید و بو گرفتن سطل می شود، حشرات موذی را نیز به سمت خود جذب می کند.

1 استفاده مجدد از روغن باقیمانده غذا

4- اما اگر ظرفی برای انجام این کار ندارید و هر بار ریختن روغن در ظرف و دور انداختن آن برایتان سخت و غیر ممکن است، روغن را در فریزر گذاشته تا خود را بگیرد.

بعد از گذشت چند ساعت و زمانی که روغن سفت شد، با قاشق آن را از ظرف جدا کرده و مستقیماً در سطل زباله بیندازید. تا قبل از باز شدن یخ روغن و در عرض چند ساعت زباله ها را به بیرون از خانه منتقل کنید. یا این کار را زمانی انجام دهید که می خواهید زباله ها را بیرون ببرید.

– از ظروف یک بار مصرف هم می توانید برای این کار استفاده کنید. ظرف یک بار مصرف حاوی روغن یخ زده را مستقیماً در زباله بیندازید.

2 استفاده مجدد از روغن باقیمانده غذا

5- همچنین به عنوان راه حل بهتر می توانید روغن را در کیسه هایی بریزید که زباله آن موادی مثل دستمال کاغذی، پارچه یا کاغذ می باشد.

دستمال، کاغذ و پارچه، روغن را به خود جذب کرده و از بروز کثیفی و تجمع موجودات موذی جلوگیری می کنند.

3 استفاده مجدد از روغن باقیمانده غذا

6- به یاد داشته باشید که هرگز روغن را در سینک ظرفشویی نریزید.

ریختن روغن در سینک ظرفشویی به مرور زمان باعث انسداد لوله ها می شود که هیچ راه چاره ای ندارد. زیرا روغنی که به دیواره ی لوله ها چسبیده و پوششی را به وجود آورده، با آب و مایع های شستشو از بین نمی رود. شوینده های قوی و اسیدی نیز نمی توانند این پوشش ایجاد شده روی دیواره ی داخلی لوله ها را به طور کامل از بین ببرند.

4 استفاده مجدد از روغن باقیمانده غذا

7- هرگز روغن را در کمپوست، باغچه یا گلدان نریزید.

زیرا باعث هجوم حشرات موذی شده که علاوه بر از بین بردن گیاهان، نابود کردن کامل این حشرات کاری بسیار دشوار است.

5 استفاده مجدد از روغن باقیمانده غذا

نحوه استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی

اما اگر مایل نیستید که روغن را دور ریخته و می خواهید مجدداً از آن استفاده کنید، اصول نگهداری و استفاده ی صحیح از آن را بدانید.

1- روغن را تا استفاده ی بعدی در ظرف درب دار و در دمای اتاق نگهداری کنید.

2- قبل از ریختن روغن در ظرف و کنار گذاشتن آن برای استفاده بعدی، آن را با ریختن در یک فیلتر کاغذی یا همان فیلتر قهوه، از صافی رد کنید.

این کار باعث می شود ذرات غذا از روغن جدا شود. این ذرات اگر در روغن بمانند باعث فاسد شدن و بو گرفتن روغن می شوند.

6 استفاده مجدد از روغن باقیمانده غذا

3- از روغن برای سرخ کردن همان موادی استفاده کنید که بار اول در آن سرخ کرده اید.

مثلاً اگر روغن، باقی مانده از سرخ کردن مرغ است، با آن شیرینی و دونات سرخ نکنید. زیرا طعم مرغ به روغن داده شده و اگر بخواهید در آن مواد دیگری سرخ کنید، طعم بد مرغ به آن مواد هم داده می شود.

4- از یک روغن بیش از دو بار استفاده نکنید.

یعنی در یک روغن فقط دوبار می توانید غذا سرخ کنید و اگر بار دوم باز روغن اضافه آمد حتماً باید دور ریخته شود. مخصوصاً اگر روغن بو بگیرد و بافتی کدر پیدا کند. استفاده ی بیش از دو بار از روغن می تواند باعث سوختگی آن و آزاد شدن اسیدهای چرب غیر اشباع شود که بسیار برای سلامتی انسان خطرناک می باشند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا