کودک

معرفی اسباب بازی های مناسب برای کودکان مبتلا به اوتیسم

انواع اسباب بازی مناسب کودکان اوتیسمی

اوتیسم نوعی ناتوانی در رشد است که بر چگونگی برقراری ارتباط با دیگر افراد و جهان پیرامون تأثیر می گذارد. کودک مبتلا به اوتیسم همیشه می خواهد با یک روتین تکراری و یک ساختار مشخص و سازمان دهی شده زندگی کند و این حالت را هرگز از بین نبرده و در هر روز خود تکرار می کند.

به همین دلیل نوع بازی و نوع اسباب بازی که کودک از آن استفاده می کند بسیار اهمیت داشته و باید متناسب با شرایط وی انتخاب شود. پس اگر کودکتان به اوتیسم مبتلا بوده اسباب بازی هایی را برای وی تهیه کنید که کار کردن با آن ها برایش چالش برانگیز باشد. دانشمندان و متخصصان معتقدند که انتخاب صحیح نوع بازی و اسباب بازی برای این کودکان، کمک می کند که بازخوردی مثبت از بازی دریافت کنند. همچنین مهارت های شنیداری، دیداری، نحوه ی اشتراک گذاری و نوبتی بازی کردن در آن ها افزایش یابد.


برای اطلاع از چگونگی رفتار با کودکان مبتلا به اوتیسم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه رفتار با کودکان اوتیسمی <<<


1 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

با ما در فن تریکس همراه باشید تا این اسباب بازی ها را بشناسید.

1- حباب ساز

2 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

حباب ساز یکی از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. زیرا به آن ها کمک می کند به باز خورد آن حسی نشان داده و حواس پنج گانه ی خود را درگیر کنند. این اسباب بازی کودک را به رفتن بیرون از خانه در محیطی باز تشویق می کند. و همچنین باعث می شود کودک به دنبال حباب ها دویده، حباب ها را با دست بگیرد، آن ها را لمس کند و حس های لامسه و بینایی وی درگیر شود.

2- ترامپولین

3 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

نوعی اسباب بازی که کودکتان را از بالا و پایین پریدن روی مبلمانتان حفظ می کند. ترامپولین به او کمک کرده تا انرژی خود را به روشی مثبت مصرف کند و در عین حال مهارت های حرکتیش نیز تقویت شوند. به خصوص ترامپولین هایی که با بالا پایین پریدن تولید صدا کرده و کودکان را برای ورجه وورجه کردن هر چه بیشتر تشویق می کنند.

3- برج تیله

4 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

برج تیله و بازی کردن با تیله ها برای کودکان شاد و مفرح بوده و دارای فواید آموزشی بسیار زیادی است. یک برج مارپیچ بزرگ به کودک اجازه می دهد تا علاوه بر سر هم کردن آن ها با استفاده از تیله ها، مهارت های حرکتی و فکری خود را نیز تقویت کند. از همه مهم تر این که حواس لامسه و دیداری او در تماشای حرکت تیله ها تحریک شده و آزمون و خطا انجام می دهد. این اسباب بازی برای کودکان اوتیسمی 4 سال به بالا بسیار مناسب است.

4- قطار

5 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

قطار به دلایل مختلفی در بین کودکان اوتیسمی محبوب است. سر هم کردن اجزای آن یعنی ریل ها، چرخ ها و واگن ها برای کودکان در کنار این که بسیار جذاب است، مهارت هایی را نیز به آن ها می آموزد. از این جهت این اسباب بازی نه تنها برای کودکان اوتیسمی بلکه برای همه ی کودکان بالای سه سال توصیه می شود.

5- ماشین لباسشویی

6 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

بسیاری از کودکان اوتیسمی عاشق تماشای چیزهای چرخشی به خصوص ماشین لباسشویی هستند. بنابراین ماشین لباسشویی اسباب بازی، بهترین راه حل برای کودکانی است که درگیر ماشین لباسشویی واقعی منزل می شوند، تا خیال والدین از بابت خطرات احتمالی آن راحت شود.

6- کارت های عکس حیوانات

7 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

کارت های بازی حیوانات بهترین وسیله بازی برای تقویت مهارت اشتراک گذاری کودکان است. کودکان اوتیسمی هنگام بازی با سایر کودکان درگیر شده و دعوا می کنند. بنابراین اسباب بازی هایی که به آن ها کمک کرده تا مهارت های گوش دادن، مشاهده کردن، رعایت نوبت و اشتراک گذاری را فرا گرفته و تقویت کنند بسیار برایشان مفید است. این کارت ها فضای شادی را برای بازی ایجاد کرده و آن ها را به عمل اشتراک گذاری تشویق می کند.

7- پیانو با پا

8 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

ثابت شده است که موسیقی درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید است. زیرا در حالی که آن ها را شاد و سرگرم می کند به آن ها تجربه ی استفاده از چندین حس از حواس پنجگانه را می دهد. همچنین مهارت شنیداری، حرکتی و پریدن روی پیانو را تقویت کرده و حتی به آن ها اجازه ی آواز خوانی را نیز می دهد.

8- اسباب بازی های باغ وحش و پازل

9 اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسمی

به طور کلی کودکان مبتلا به اوتیسم از الگو ها و چیزهای سازماندهی شده و سیستماتیک لذت می برند. پازل دقیقاً همان چیزی است که این لذت را برای آن ها فراهم می کند. پازل نه تنها از طریق عکس و طرح هایی که روی آن است مطالبی را به کودک آموزش می دهد، بلکه چیدن آن مهارت گفتاری و هماهنگی دست ها با چشم کودک را نیز تقویت می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
motherandbaby




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا