زیبایی

معرفی اسانس های روغنی مفید برای رشد، تقویت و سلامت مو

اگر جزو افرادی هستید که سلامت و مراقبت از مو برایتان مهم بوده و همیشه به دنبال محصولاتی طبیعی و دست ساز برای موهایتان هستید، اسانس های روغنی بهترین مواد طبیعی برای مراقبت از موهایتان است. در طی سال ها ثابت شده است که برخی از اسانس های روغنی در تقویت، بهبودی، سلامت و رشد موها بسیار موثر بوده و بخش جدایی ناپذیر محصولات مراقبت از موها می باشند. به خصوص این که عطری بسیار خوش بو و دوست داشتنی به موها می بخشند.

در این مقاله قصد داریم اسانس های روغنی که مناسب مو هستند به شما معرفی کنیم. فقط توجه داشته باشید که اسانس های روغنی مناسب موها که در این مقاله معرفی می شوند، همیشه باید در روغن های حامل رقیق شوند. از شکل رقیق نشده ی اسانس ها اصلا استفاده نکنید که بسیار خطرناک هستند. ریختن مستقیم اسانس روی موها و کف سر هم به هیچ وجه توصیه نمی شود.


برای اطلاع از خطرات، مضرات و عوارض استفاده نادرست از اسانس های روغنی اینجا کلیک کنید.


اسانس های روغنی مفید برای موها

1- یلانگ یلانگ

این اسانس روغنی به دست آمده از گل ها دارای خواص آروماتیک و بوی قوی و متمایز است. ممکن است برای استفاده به تنهایی بوی خوب و مورد پسندی نداشته باشد. اما اگر برای استفاده روی مو با سایر اسانس های دیگر مثل اسط‌وخودوس‌ و لیمو ترکیب شود ماده ای عالی به دست می آید. مردم از قدیم الایام برای تقویت و سلامت موهایشان از یلانگ یلانگ استفاده می کرده اند، به طوری که در انگلستان این ماده بهترین و رایج ترین کمک کننده رشد مو بوده است. این اسانس روغنی با تحریک رشد مو به درمان موهای نازک پرداخته و همچنین تولید چربی طبیعی پوست سر را برای تغذیه موهای خشک و آسیب دیده تحریک می کند.

یلانگ یلانگ همچنین دارای مزایای آروماتراپی است. زیرا باعث کاهش استرس در بدن می شود. از آنجایی که استرس می تواند گاهی باعث ریزش مو شود، استفاده از یلانگ یلانگ یک راه عالی است تا با یک تیر دو نشان زد. یلانگ یلانگ همچنین به جلوگیری از شپش کمک کند.

2- درخت چای

درخت چای یکی از محبوب ترین اسانس های روغنی برای تسکین پوست آسیب دیده بوده که برای سلامتی پوست سر نیز عالی می باشد. از آنجایی که این اسانس روغنی ضد قارچ بوده، از آن برای درمان شوره سر استفاده می شود. مطالعه ای نشان می دهد که این اسانس 41٪ شدت شوره سر و همچنین علائم خارش و چربی را بهبود بخشیده و باعث کم شدن ریزش مو و افزایش رشد و ظهور موها می شود. این اسانس نیز مانند یلانگ یلانگ، شپش سر را درمان می کند.

3- اسطوخودوس

اسطوخدوس یکی دیگر از اسانس های مورد علاقه برای پوست و البته بیشتر از آن برای مو است. مطالعات نشان داده که اسطوخدوس تعداد فولیکول های مو را برای ایجاد موهایی ضخیم تر افزایش می دهد. به طوری که آزمایشی که در این باب صورت گرفت نشان داد فولیکول های مو در موهایی که از اسانس اسطوخدوس استفاده کرده بودند دارای ریشه هایی قوی تر و ریزش کمتری بودند. در تحقیقی که از ترکیب چند اسانس با اسطوخدوس استفاده شد، نشان داد که این اسانس روغنی در رشد و نمو موثر بوده و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

4- چوب سدر

بسیاری از مردان اسانس چوب سدر را به خاطر عطر چوب و عطر مردانه ی آن دوست دارند. بنابراین مردانی که یلانگ یلانگ و اسطوخدوس را زنانه قلمداد کرده و برای موهایشان استفاده نمی کنند، چوب سدر جایگزین خوبی است. این اسانس فولیکول های مو را تحریک کرده و گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد تا موهای ضعیف را درمان کند. همچنین در از بین بردن شوره ی سر نیز بسیار موثر است.

5- رزماری

رزماری به دلیل این که قادر است خارش و لکه های پوستی را کاهش دهد برای شوره سر عالی می باشد. رزماری کمک می کند تا موهای خشک و موهای بیش از حد چرب درمان شود. همچنین از مو خوره نیز جلوگیری می کند. مطالعه ای نشان داد که اسانس رزماری اگر به مدت 6 ماه استفاده شود تاسی را از بین می برد. چرا که فولیکول های مو را تحریک کرده و باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

6- لیمو

اسانس روغنی لیمو نیز باعث افزایش گردش خون در سر شده و به افزایش رشد مو کمک می کند. همچنین برای کاهش چربی بیش از حد مو نیز مفید است. اما از آن جایی که حساسیت به نور خورشید را به وجود می آورد، هرگز نباید بعد از استفاده بر روی پوست سر در معرض نور خورشید قرار گرفت. بلکه باید در شب یا حداقل 12 ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده کرده و یا از غلظت بیش از 2 درصد استفاده نشود. با این حال اگر چند قطره از آن را در شامپو ریخته و با آن سرتان را بشویید مشکلی به وجود نمی آید.

7- ارس یا سرده

اسانس ارس دارای بویی میوه ای بوده و با اسانس های لیمو و چوب سدر به خوبی ترکیب می شود. برای موها با چربی زیاد مفید بوده و به تقویت موهای شکننده کمک می کند. خواص ضدعفونی کننده ی آن به مبارزه با مشکلات پوست سر و خواص رطوبتی آن به تقویت فولیکول برای جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

8- علف لیمو

از جمله خواص و کاربردهای علف لیمو خاصیت ضد ویروسی قوی و ضد قارچی آن بوده که برای مشکلات مختلف پوستی مفید می باشد. در مطالعه ای چندین محلول تقویت کننده ی مو مقایسه شد و محلولی که دارای 10 درصد اسانس علف لیمو بود نتیجه ی خوبی را در مهار شوره ی سر نشان داد.

9- نعناع

قطعاً با عطر و بوی تازه ی نعناع آشنایی دارید. ترکیب 3 درصد اسانس نعناع در حاملی مثل جوجوبا باعث رشد، تقویت و افزایش ضخامت مو می شود، فلیکول ها را عمیق تر کرده و موها را قوی تر می کند. این روغن به صورت کاملاً ایمن و بی ضرر باعث افزایش رشد مو می شود اما استفاده از آن برای کودکان خطرناک است.

چگونه اسانس های روغنی را به موها بزنیم؟

– چند قطره از اسانس را به شامپو یا نرم کننده ی موها اضافه کرده و آن ها را طبق معمول استفاده کنید.

– مطالعات نتیجه ی حاصله از این روش را حداقل شش ماه دانسته اند.

– همچنین می توانید مقداری اسانس را با آلوورا مخلوط کرده و در بطری اسپری ریخته و روی موهای خود اسپری کنید. نیازی به آبکشی موها در این روش وجود ندارد.

– یا اسانس های روغنی را با روغن بادام یا نارگیل مخلوط کرده و روی موها بزنید. سپس اجازه دهید یک ساعت یا یک شب بماند.

چگونه از اسانس ها برای پوست سر استفاده کنیم؟

می توانید از اسانس های روغنی برای ماساژ پوست سر استفاده کرده و به کاهش علائم شوره سر، پسوریازیس یا تحریک پوست، به رشد مو کمک کنید. برای این کار:

– اسانس را در روغنی حامل رقیق کنید. موها را بخش بخش کرده و انگشتتان را به اسانس رقیق شده زده و روی پوست سر ماساژ دهید. اجازه دهید حداقل یک ساعت روی سر مانده و بعد از آن سرتان را بشویید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا