پوشاک

چگونه بوی بد چرم را از بین ببریم؟

چرم ماده‌ای است که از پوست حیوانات تهیه شده و در ساخت وسایلی چون کیف، کفش، کت، کمربند، مبلمان و بسیاری چیزهای دیگر کاربرد دارد. اگر چه چرم جنس بادوامی است اما تمیز کردن و مراقبت از چرم بسیار دشوارتر از الیاف طبیعی و مصنوعی بوده؛ و همانطور که می‌دانید چرم (به خصوص کفش) به راحتی بوهای قویی چون بوی دود، غذا، عرق، عطر، بوی ناء و… را به خود می‌گیرد و حتی ممکن است تا مدت زیادی بوی نو بودن که چندان خوشایند نیست را نیز داشته باشد. از بین بردن این بوها نیاز به آزمون و خطا دارد تا متوجه شوید که چه روشی برایتان بهتر و کارآمدتر است. بنابراین روش‌های مختلف را امتحان کرده و مطمئن‌ترین را انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی آن را به صورتی حرفه‌ای تمیز کرده و بوی بد را از بین ببرید.

ابزارهای خانگی

۱- چرمی که خیس شده است را خشک کنید.

اگر چرم خیس است یا به نظر می رسد کپک و قارچ دارد، لازم است هرگونه رطوبت را به سرعت از بین ببرید. رطوبت به چرم آسیب می‌رساند و منشاء بوهایی است که به راحتی از بین نمی‌روند.

با چند روش بسیار ساده می‌توانید از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید:

• چرم را در نقطه‌ای از منزل قرار دهید که در معرض نور غیر مستقیم آفتاب باشد. نور شدید آفتاب باعث چروک، ترک خوردگی و خراب شدن آن می‌شود. نقطه‌ای در کنار پنجره به دلیل وجود تهویه و هوای آزاد می‌تواند مناسب باشد و چرم به خوبی خشک می‌شود.

• با استفاده از یک سشوار که درجه حرارت بسیار پایینی دارد و با فاصله‌ای بسیار دور لکه‌های آب بزرگ را که ممکن است مدتی طولانی روی لباس بوده و باعث نفوذ رطوبت و ایجاد بوی نامطبوع شوند را خشک کنید.

• بعد از خشک شدن، برای تمیز کردن از یک پارچه‌ی خشک استفاده کنید. مخصوصاً اگر سعی دارید بوی بد یک جفت کفش چرمی یا یک کت و کیف را از بین ببرید، استفاده از موادی که بر پایه‌ی الکل ساخته شده و یا عطرها و ضد عفونی کننده‌ها را فراموش کنید؛ چرا که این محصولات به درون بافت چرم نفوذ کرده و آن را از بین می برند. اگر بعد از هر بار استفاده از چرم آن را با دستمالی خشک و تمیز پاک کنید چرم هیچگاه بوی بد نمی گیرد.

1 از بین بردن بوی بد چرم

۲- وسیله‌ی چرمی را در روزنامه یا کاغذ بسته بندی کنید.

ماهیت کاغذ و روزنامه به گونه ای است که پرمنفذ بوده و برای جذب بوی بد چرم مناسب است. پس می تواند گزینه‌ی خوب و کم هزینه ای برای از بین بردن بوی بد چرم باشد. فقط به یاد داشته باشید که اگر قصد استفاده از این روش را دارید، حتماً چک کنید که چرم، کاغذ و روزنامه ها خشک باشد. فیبر نرمی که در روزنامه وجود دارد، آن را نرم تر و جاذب‌تر از دیگر موارد مانند کاغذ کرده است. پس می‎توان گفت روزنامه بهتر است.

• وسیله‌ی چرمیتان را در چند ورق روزنامه خوب بپیچید و آن را در یک جعبه‌ی دردار (ترجیحاً مقوایی) برای دو تا سه روز نگهداری کنید.

• باید به صورت مداوم به آن سر زده و بوی بد آن را چک کنید. اگر بعد از چند روز هنوز هم بوی بد داشت باید اجازه دهید چند روز دیگر هم بماند.

2 از بین بردن بوی بد چرم

۳- چرم را با یک محلول سرکه‌ای پاک کنید.

اسید سرکه به از بین رفتن بوهای بد کمک می کند. بوی سرکه با بوی بد وسایل چرمی خنثی شده و آن را از بین می برد.

• قبل از استفاده از پاک کننده‌ی اسیدی روی چرم، یک نقطه از چرم را با محلول تست کرده که محلول باعث از بین رفتن چرم آن نشود. سرکه‌ی سفید و آب را مخلوط کنید و یک نقطه‌ی بسیار کوچک را انتخاب کرده، محلول را روی آن به صورت دورانی امتحان کنید. اگر هیچ تغییر رنگی یا چروکی و تغییر حالت روی آن مشاهده نشد از محلول برای کل چرم استفاده کنید.

• برای تمیز کردن سطح چرم با سرکه از یک پارچه کاملاً تمیز استفاده کنید.

• همچنین می توانید از یک بطری اسپری، برای اسپری کردن محلول روی چرم استفاده کنید و سپس آن را با پارچه ای پاک کنید.

• اگر بو واقعاً بد و شدید است می‌توانید وسیله‌ی چرمی را در محلول آب و سرکه به مدت پنج تا ده دقیقه بخیسانید. اما بعد از آن مطمئن شوید که چرم به طور کامل خشک شود تا مانع از رشد قارچ و کپک و خراب شدن آن شود.

3 از بین بردن بوی بد چرم

۴- اجازه دهید گذر زمان بوی بد را از بین ببرد.

ماهیت و طبیعت چرم به گونه‌ای است که بوهای جذب شده، از بوی نو بودن گرفته تا بوی سیگار به مرور زمان و خود به خود از بین می روند. پس به جای اینکه سعی کنید بوی بد را با اقلامی چون عطر و مانند آن پنهان کنید که معمولاً اثر منفی داشته و زمان زیادی طول می کشد تا بویی که اکنون با عطر و بوی بدنتان مخلوط شده است از بین برود. پس اگر می‌توانید بوی بد را تحمل کنید، از کیف یا کفش یا لباس چرمتیان استفاده کرده و اجازه دهید گذر زمان این بو را از بین ببرد. چرا که گذر زمان چرم را نرم کرده و منافذ آن را به طور موثری باز می‌کند و بو آزاد می‌شود.

4 از بین بردن بوی بد چرم

از محصولات مخصوص این کار استفاده کنید.

۱- یک پاک کننده‌ی چرم خریداری کنید.

شما می توانید این پاک کننده‌ها را از فروشگاه‌های مخصوص چرم و یا حتی فروشگاه‌های کفش هم تهیه کنید. به یاد داشته باشید که اگر قصد استفاده از مواد پاک کننده و شوینده برای چرم دارید حتماً از مواد مخصوص این کار استفاده کنید.

• برای پاک کردن چرم با استفاده از پاک کننده باید از پارچه‌ای کاملاً تمیز استفاده کنید. اکثر این پاک کننده‌ها می‌توانند به حذف بوی بد و حفظ رنگ و شفافیت چرم کمک کرده و از ترک خوردگی آن جلوگیری کنند.

۲- از پارافین و نرم کننده‌ها استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که همیشه بعد از تمیز کردن اقلام چرمی باید آنها را چرب کنید. این کار به از بین رفتن و جلوگیری از جذب بوی بد کمک کرده و باعث ثبات رنگ و درخشندگی چرم می‌شود.

• روغن کنجد روغنی طبیعی و بسیار موثر برای تمیز کردن لباس‌های چرمی و سایر اقلام چرم است. برای این کار هرگز از روغن سویا که به دلیل قیمت کم مورد استقبال قرار گرفته است استفاده نکنید؛ زیرا اثر مثبتی ندارد. با یک پارچه‌ مقداری روغن کنجد را روی چرم ماساژ داده تا روغن توسط آن جذب شود.

• پارافین یا واکس کفش: بهترین روش برای چرب کردن کفش، قدیمی ترین روش آن یعنی گریس کاری با استفاده از پارافین‌های مایع است. همچنین می توانید از پارافین‌هایی که به صورت واکس درون قوطی می باشند نیز برای کفش‌ها و چکمه‌هایتان استفاده کنید. واکس‌هایی که شامل موم کارنوبا و مواد طبیعی است بهتر می‌باشند.

• اسپری های بوگیر: مواد این اسپری‌ها به سطح چرم نفوذ کرده و به مواد و بوهای بد چسبیده و باعث از بین رفتن آن ها می شوند.

• از صابون هایی که زینتی است و بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارند دوری کنید. چرا که شستشوی چرم با آن ها باعث می‌شود ظاهر شکننده و لیزی به چرم بدهد.

۳- اگر بوی کفش چرمیتان در برابر تمامی روش‌های گفته شده مقاومت کرد.

وقت آن رسیده است که آن را به یک کفاش بسپارید تا مشکل را برطرف کند.

5 از بین بردن بوی بد چرم

در پایان برای اطلاع از نحوه پاک کردن لکه روغن از انواع چرم اینجا کلیک کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا