سلامت

چگونه وضعیت زخم را ارزیابی و اندازه گیری کنیم؟

نحوه ارزیابی و اندازه گیری وضعیت زخم

اگر چه اندازه گیری زخم کار تخصصی بوده و اغلب جزو مهارت های پرستاران به حساب می آید، اما یادگیری این مهارت برای کسانی که از افراد مبتلا به زخم بستر مراقبت کرده و به دنبال درمان مناسبی برای آن هستند و برای افرادی که قصد گزارش دادن وضعیت زخم و ارزیابی آن به پزشک را دارند، لازم است. برای ارزیابی وضعیت زخم، اطلاعاتی در مورد ظاهر زخم، نشانه های عفونت و سوال از بیمار در مورد میزان درد آن را باید یادداشت کرد تا با گزارش آن به پزشک به روند درمانی زخم کمک کرده و سرعت بهبود زخم را افزایش داد.

برای این کار:

1- زخم را روی کاغذ کشیده و توصیف کنید.

دقیقاً به زخم و لبه های آن نگاه کرده و شکل آن را بکشید. سپس توصیف کوتاهی در مورد ظاهر زخم بنویسید. مثلاً: ناهمواری، قرمزی، تورم، رطوب و یا ترشح.

1 ارزیابی و اندازه گیری وضعیت زخم

2- با استفاده از خط کش طول زخم را اندازه گیری کنید.

مانند تصویر زیر، خط کش را روی زخم گذاشته و سعی کنید بلندترین نقطه ی زخم را از ابتدا تا انتهای زخم اندازه گیری کنید؛ تا اندازه ی دقیق آن به دست آید.

2 ارزیابی و اندازه گیری وضعیت زخم

3- عرض زخم را نیز اندازه گیری کنید.

برای اندازه گیری عرض، مانند طول، عریض ترین نقطه ی زخم را یافته و خط کش را در همان نقطه قرار دهید. برای مثال عرض زخمی که در تصویر مشاهده می کنید 8 سانتی متر است.

3 ارزیابی و اندازه گیری وضعیت زخم

4- اگر زخم دایره است، باید قطر دایره را به دست آورید.

عریض ترین نقطه ی دایره را یافته و خط کش را در همان نقطه قرار دهید. این فاصله عرض دایره ی زخم است.

4 ارزیابی و اندازه گیری وضعیت زخم

5- برای اندازه گیری عمق زخم از گوش پاک کن استفاده کنید.

بسیار آرام و با ملایمت گوش پاک کن را به صورت عمودی در عمیق ترین نقطه ی زخم قرار دهید. یعنی جایی که گوش پاک کن به بیشترین حد فرو می رود. برای یافتن این نقطه ممکن است لازم باشد چندین نقطه از زخم را بررسی کنید. بعد از یافتن این نقطه انگشتتان را روی گوش پاک کن نگه دارید، دقیقاً مماس با جایی که زخم شروع شده است. سپس فاصله ی بین انگشت و ته گوش پاک کن که عمق زخم را به شما نشان می دهد را اندازه گیری کنید. مثلاً ممکن است عمق زخم 2 سانتی متر باشد.

5 ارزیابی و اندازه گیری وضعیت زخم

6- ساییدگی لبه های زخم را نیز بررسی کنید.

زمانی که اطراف لبه های زخم ساییده شده و از بین می رود، اصطلاح undermining به آن اطلاق می شود. همانطور که در تصویر می بینید، در این وضعیت لبه های زخم از بین رفته، به زیر پوست پیشروی می کند و ممکن است منجر به باز شدن زخم بزرگ دیگری شود. گوش پاک کن را در این نقطه قرار داده و دقیقاً همان گونه که عمق زخم را اندازه گیری کردید، این نقاط را نیز اندازه گیری کنید. مثلاً ممکن است undermining، سه سانتی متر باشد.

6 نحوه اندازه گیری وضعیت جراحت

7- با استفاده از گوش پاک کن، تونلینگ را نیز اندازه گیری کنید.

اصطلاح Tunneling به زخم های ثانویه ای اشاره دارد که در اثر عفونت یا دیگر مشکلات زخم اولیه به وجود می آید. همانند تصویر زیر، برای اندازه گیری این تونل ها باید یک اپلیکاتور پنبه ای را داخل تونل گذاشته و همان طور که در مراحل قبل گفته شد، از ابتدای زخم تا انتهای تونل را اندازه گیری کنید.

7 نحوه اندازه گیری وضعیت جراحت

8- حال اطلاعات به دست آمده را ثبت کرده تا بتوانید آن را در اختیار پزشک قرار دهید. با استفاده از این اطلاعات و تجویز پشک، بهترین مراقبت و درمان را از زخم انجام دهید.

همیشه همه ی شاخص ها را در یک واحد اندازه گیری ثبت کنید. یعنی همیشه طول*عرض*عمق (ارتفاع) را به سانتی متر بنویسید.

– بعد از ثبت اطلاعات بالا اگر تونلینگ یا آندردرمینگ هم وجود داشت، اندازه ی آن را نیز بنویسید.

– زخم ها با سرعت های مختلف رشد کرده و بهبود می یابند. بنابراین تغییرات را تنها هر 2 تا 4 هفته یکبار در نظر داشته باشید. اما اگر قبل از این زمان متوجه تغییراتی شدید، حتماً اندازه گیری و ثبت را انجام داده و با پزشک مشورت کنید.

9- هرگونه علائم دیگری که در ارزیابی زخم متوجه آن شدید را نیز ثبت کنید.

ثبت این علائم غیر معمول نیز بسیار اهمیت دارد. مثلاً بو، رنگ، ترشحات، پوست اطراف زخم، نشانه های عفونت مثل قرمزی داغ بودن و تورم و میزان درد که توسط بیمار گزارش می شود.

در پایان می توانید با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس، با نحوه تشخیص سریع زخم بستر قبل از وقوع به وسیله پانسمان هوشمند آشنا شوید.

>>> تشخیص سریع زخم بستر قبل از وقوع به وسیله پانسمان هوشمند <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا