زیبایی

معرفی بهترین آمینو اسیدهای مناسب برای رشد مو

آمینو اسید های مناسب برای رشد مو

تقریباً اکثر افراد برای مراقبت از موهایشان و رفع مشکلات آن، هر روزه به دنبال مواد شیمیایی مثل روغن، شامپو، نرم کننده و ماسک مو هستند. اما کمتر کسی به رژیم غذایی خود برای رشد موهایی سالم و زیبا فکر می کند. در حالی که رژیم غذایی خوب، روش موثری برای مراقبت از مو در هنگام رشد است. همچنین طیف وسیعی از مواد مغذی که برای حفظ سلامتی و افزایش رشد موها به آن نیاز داریم، آمینو اسید ها می باشند. در ادامه به بررسی نقش اسیدهای آمینه در رشد مو می پردازیم. با ما در فن تریکس همراه باشید.

7 آمینواسید های مناسب برای موها

آمینواسید چیست؟

آمینو اسید یا همان اسید آمینه ترکیبی ارگانیک بوده که از آمین کربوکسیلیک اسید ساخته شده است. اسید های آمینه سازنده پروتئین بوده و یک پنجم بدن انسان را تشکیل می دهند. بنابراین، جای تعجب نیست که اسید آمینه نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی ما داشته باشد، که یکی این فرایند ها رشد مو است.

چگونه آمینو اسید باعث رشد مو می شود؟

برای درک اینکه چگونه آمینو اسید باعث رشد مو می شود، ابتدا باید با ساختار مو آشنا شویم. تقریباً 88٪ موهای انسان از کراتین پروتئین تشکیل شده است. بدن ما برای تولید کراتین، به 18 نوع اسید آمینه مختلف نیاز دارد. در حالی که تنها برخی از این اسید آمینه ها توسط بدن ما تولید می شود، برخی دیگر نیز باید با رژیم غذایی به دست آید. میزان کافی اسیدهای آمینه در بدن ما، منجر به تولید مطلوب کراتین شده که به نوبه خود باعث رشد مو می گردد. علاوه بر این، اسیدهای آمینه نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز داشته که مواد مغذی و اکسیژن را به فولیکول های مو می رسانند. بنابراین رشد مو را هم تسهیل می کنند.

قطعاً می خواهید بدانید که کدام آمینو اسیدها را به رژیم غذایی خود اضافه کرده تا از مزایای آن برای رشد موها برخوردار شوید. اگر چه 20 نوع آمینو اسید وجود دارد که نقش بسیار مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند، اما در اینجا آن هایی که در رشد مو موثر هستند را به شما معرفی می کنیم.

1- سیستئین (Cysteine)

سیستئین مهم ترین اسید آمینه برای رشد مو است. این اسید نه تنها باعث رشد موهای سالم می شود، بلکه به تحریک رشد موهای جدید نیز کمک می کند. سیستئین آنتی اکسیدان قوی است که مو را از آسیب های خورشید و دیگر اشعه های مضر محافظت می کند. علاوه بر این ثابت شده است که می تواند علائم آلوپسی را نیز درمان کند. همچنین سولفور را برای سلول های مو فراهم کرده تا بافت و قدرت مو را بهبود بخشد.

1 آمینواسید های مناسب برای رشد‌موها

کلم بروکلی، مرغ، جوانه گندم، جوانه های کلم بروکسل و برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست منابع اصلی سیستئین می باشند.

2- متیونین (Methionine)

متیونین یکی دیگر از اسیدهای آمینه ضروری برای رشد مو است. این اسید آمینه، آنتی اکسیدان قوی است که مخزن سولفور یا گوگرد بوده و یک عنصر کلیدی برای مبارزه با اختلالات مو می باشد. همچنین متیونین به کاهش چربی کمک کرده و مانع از تجمع چربی در شریان ها و نقاط مختلف بدن می شود. این قابلیت متیونین باعث افزایش خون رسانی به فولیکول های مو و پوست سر شده که به رشد مو نیز کمک می کند. این اسید آمینه همچنین نقش سنتز کلاژن را ایفا کرده که مسئول تقویت بافت مو می باشد.

2 آمینو اسید های مناسب برای رشد مو

ماهی، تخم مرغ، آجیل، دانه ها، غلات و دانه کنجد منبع خوبی از متیونین هستند.

3- لیزین (Lysine)

لیزین با جذب کلسیم به تشکیل کلاژن کمک می کند. کلاژن، برای تشکیل ساختار پایه فولیکول های مو، تقویت بافت مو و افزایش رشد آن ضروری است. همچنین لیزین از تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون که علت اصلی طاسی در مردان است جلوگیری می کند.

3 آمینو اسید های مناسب برای رشد مو

مرغ، تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، حبوبات، آجیل و محصولات لبنی منبع عالی از لیزین هستند.

4- گلیسین (Glycine)

یکی دیگر از اسید آمینه ها که نقش مهمی در تولید کلاژنی دارد، گلیسین بوده که برای رشد مو ضروری است.

همچنین گلیسین نقش مهمی در عملکرد سیستم گوارش و سیستم عصبی مرکزی ایفا می کند. به گونه ای که در برابر اختلالات عصبی که می تواند باعث ریزش مو شود، از بدن محافظت می کند.

4 آمینو اسید های مناسب برای رشد مو

بدن انسان به طور طبیعی گلیسین تولید می کند، اما می توان با غذاهایی مانند گوشت، محصولات لبنی، ماهی، اسفناج، لوبیا، کلم، سویا و موز به میزان گلیسین بدن اضافه کرد.

5- آرژینین (Arginine)

اثر آرژینین بر رشد مو فوق العاده بوده و برای رشد موهای سالم حیاتی است. آرژینین سطح اکسید نیتروژن را در بدن ما تنظیم کرده و پتاسیم سلول ها را تحریک می کند. نتیجه ی این کار افزایش میزان خون در ریشه مو بوده که باعث رشد مو می شود. آرژنین همچنین به تقویت فعالیت سیستم ایمنی بدن، برای محافظت در برابر بیماری های خود ایمنی (بیماری هایی مثل ریزش موی آندروژنیک) که می تواند اثر بدی بر روی موها داشته باشد، می پردازد. علاوه بر این در برابر اثرات مضر رنگ و دکلره، از مو محافظت می کند.

5 آمینو اسید های مناسب برای رشد مو

با وجود اینکه آرژینین به اندازه کافی در بدن تولید می شود، اما می توان کمبود آن را با موادی مثل بادام هندی، فندق، نارگیل، آفتابگردان، دانه کنجد، ماهی و گندم جبران کرد.

6- سیستین (Cystine)

هول نشوید. این سیستین آن سیستئینی که در مورد اول صحبت کردیم نیست. این سیستین یک آمینو اسید غیر ضروری بوده که ثابت شده است باعث رشد مو شده و با ریزش مو مبارزه می کند. تقریباً 10 تا 14 درصد از پوست و موی ما از این اسید آمینه ساخته شده است. همچنین این اسید آمینه برای بهبود ایمنی بدن و مبارزه با هر گونه عفونتی موثر است. این سیستین توسط خود بدن تولید می شود.

7- تیروزین

تریروزین یک اسید آمینه غیر ضروری بوده که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. همچنین به دلیل کمک در تولید ملانین، مسئول رنگ مو و پوست است. برای درمان اضطراب، افسردگی، بی خوابی و سایر مشکلات مربوط به استرس مفید بوده و می تواند سبب کاهش ریزش مو و رشد موهای سالم شود.

محصولات لبنی و سویا، بادام، لوبیا، بذر کدو تنبل و ماهی منابع غذایی دارای تیروزین هستند.

8- گلوتامین

نقش گلوتامین در رشد مو کاملاً حیاتی و ملموس است. مولکول اصلی مو کراتین بوده که حاوی مقادیر زیادی سیستئین می باشد. سنتز سيستئين نياز به مقدار زيادی گوگرد دارد. این گوگرد به کمک گلوتامین به پوست سر می رسد.

6 آمینو اسید های مناسب برای رشد مو

گوشت گاو، گوشت مرغ، محصولات لبنی، تخم مرغ، لوبیا، حبوبات، آجیل، کلم و اسفناج منابع عالی گلوتامین هستند.

9- پرولین

پرولین یک اسید آمینه غیر ضروری است که به تولید کلاژن کمک کرده و در حفظ بافت عضلانی نقش بسیاری دارد.

برخی از منابع عالی پرولین عبارتند از: تخم مرغ، گوشت، لبنیات، لوبیا، سویا، حبوبات، اسفناج، بروکلی، مارچوبه و آووکادو.

همچنین می توانید با استفاده از روغن آملا، روغن بهیرنگراج و تخم کتان باعث تقویت و افزایش رشد مو شوید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا