فرهنگ و هنر

آموزش نقاشی پوینتیلیسم یا نقطه چینی

نقاشی به سبک پوینتیلیسم یا نقطه نقطه که استیپل Stipple نیز نامیده می شود، سبکی است که در آن با نقاط ریز بسیار زیادی اشکال و تصاویری روی کاغذ ایجاد شده و شبیه به ساخت پیکسل های واقعی در عکس هاست. اگرچه این نوع نقاشی بسیار زمان بر است، اما آنقدری جذاب و دوست داشتنی است که همه ی افراد در هر سنی (هم کودکان و هم بزرگسالان) به آن علاقه مند بوده و آن را انجام می دهند. شما هم اگر به این هنر علاقه مندید، در هر سنی که هستید با فن تریکس همراه باشید تا آن را فراگیرید.

آماده سازی پروژه

1- ابتدا تصویری که می خواهید به سبک پوینتیلیسم بکشید را انتخاب کنید.

اگر چه می توان تصویری ذهنی را نیز به این سبک نقاشی کرد، اما داشتن طرحی آماده، کار را بسیار راحت تر می کند.

جدای از اینکه با کمک تصویر، ترکیب اشیا و محل قرار گرفتن آن ها در کاغذ برایتان مشخص می شود، می توانید:

– منبع نور، میزان سایه روشن و سایه تاریک که در آن محل باید از نقطه ی کمتر یا بیشتری استفاده کنید را نیز مشخص کنید.

– از آنجایی که در نقاشی از خط استفاده نمی کنید، به اشکال موجود در تصویر دقت کرده تا بتوانید با نقطه، آن ها را به شکل صحیح و واضحی درآورید.

2- ابزار کار را انتخاب کنید.

به دلیل اینکه در پوینتیلیسم هزاران نقطه، یک تصویر را پدید می آورند، برای ایجاد این نقطه ها می توان از هر نوع قلمی استفاده کرد. هر چه تعداد نقطه ها در یک سانتی متر مربع بیشتر باشد، کیفیت نقاشی بالاتر و به واقعیت نزدیک تر است. بنابراین وسیله ای که استفاده می کنید، هرچه نوک تیزتری داشته باشد و نقطه های ریزتری روی کاغذ ایجاد کند، بهتر است. همچنین بهتر است از خودکار یا مداد رنگی استفاده کنید. زیرا هنگام کار با مداد سیاه احتمال اینکه رنگ و گرافیت روی کاغذ در هم مخلوط شده و کار زیبا از آب درنیاید، بیشتر است. اما در مورد مداد رنگی این احتمال کمتر است.

– نقاشی پوینتیلیسم با وسایل دیگری غیر از خودکار و مداد بسیار دشوار بوده و توصیه نمی شود.

3- قبل از شروع کار میزان تراکم نقطه ها را مشخص کنید.

نقاشی با جزئیات بیشتر و با تراکم بالاتر، بهتر نمایش داده می شود. ابتدا میزان تراکم نقاط را با کم و زیاد کردن آن ها و نوع سایه روشن و تیره، در کاغذی تمرین کنید؛ تا نحوه ی ایجاد سایه ها و ترسیم اشکال دستتان آید. سپس کار را در کاغذ اصلی شروع کنید.

– هر چه تراکم نقاط بیشتر باشد، برای خلق یک اثر هنری، به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. با این حال اگر نمی خواهید زمان زیادی را صرف آن کرده ولی به نقاشی پر تراکم نیاز دارید، از خودکار یا مدادی با نوک کلفت استفاده کنید.

1 آموزش نقاشی پوینتیلیسم

نحوه کشیدن نقاشی پوینتیلیسم

1- نقطه ی شروع را انتخاب کنید.

به عکس خوب نگاه کرده و تصمیم بگیرید که از کدام نقطه می خواهید کار را شروع کنید. معمولاً انتخاب تیره ترین نقطه در عکس راحت تر است. به دلیل اینکه شما در قسمت های تیره ی کار فضای بیشتری برای خطا کردن دارید. چرا که ظرافت کار در آن محل کمتر بوده و هر زمان که اشتباهی رخ داد، می توانید با اضافه کردن نقاط، آن را پوشش دهید.

2- کار را شروع کنید.

با دقت، با خودکار (یا هر وسیله ی دیگر) ضربه ای روی کاغذ زده و سریع بردارید. هر چه نقاط نزدیک تر باشند، آن نقطه از کار تیره تر می شود. پس برای نقاط روشن تر فاصله ی نقاط را بیشتر کنید.

در حین کار نکات زیر را در نظر داشته باشید:

– اگر چه می توان فاصله ی نقاط را در کار کم و زیاد کرد، اما تا جایی که می توانید سعی کنید فاصله ها یکسان باشد. این گونه کار در پایان جذاب تر خواهد شد.

– سعی کنید به هیچ وجه خط را جایگزین نقطه نکنید. زیرا کار را به طور کلی خراب خواهد کرد. مواظب باشید خودکار روی کاغذ کشیده نشود. سریع خودکار را بگذارید و بردارید تا به هیچ وجه خطی به وجود نیاید.

– آرام کار کنید. سرعت به هیچ وجه این سبک از نقاشی را یاری نمی کند. پوینتیلیسم نقاشی زمان بری است، پس زمانی آن را انجام دهید که وقت کافی (چند ساعت تا چند هفته برای یک پروژه) داشته باشید.

3- زمانی که به جزئیات کار و اشکال بزرگ رسیدید، سعی کنید با نقاط ریز خطوط و اشکال را شکل دهید.

از دور خواهید دید که این نقاط بسیار ریز شبیه به خط هستند. خطوط را به هر شکلی (راست، مورب و…) می توانید درآورید.

2 آموزش نقاشی پوینتیلیسم

4- برای تمام کردن کار، عجله نکنید.

این نوع نقاشی زمان بر بوده و حتی زمانی که فکر می کنید آن را تمام کرده اید، برای مدتی آن را کنار گذاشته و دوباره به سراغ آن بروید. خواهید دید که هنوز هم جایی برای تکمیل شدن در آن وجود دارد.

اگر تراکم نقاط زیاد باشد، نقاشی از دور شبیه نقاشی واقعی بوده و نقاط آن مشخص نمی شود.

3 آموزش نقاشی پوینتیلیسم

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس نقاشی به سبک کوبیسم را فراگیرید و با نحوه خشک کردن سریع نقاشی رنگ روغن آشنا شوید.

>>> آموزش نقاشی کوبیسم <<<

>>> نحوه خشک کردن نقاشی رنگ روغن روی بوم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

مطالب شما بسیار اندک می‌باشد.مطالب بیشتری در خصوص زنان و بچه ها منتشر نمایید

نگار

سلام نقاشی با نقطه خیلی خوب بود .کلی استفاده کردم.

دکمه بازگشت به بالا