خودرو و وسایل نقلیهورزش

چگونه با موتور کراس، موتور سواری کنیم؟

موتور سواری با یک موتورکراس، یک ورزش مهیج و لذت بخش بوده و آدرنالین خون را بالا می برد. در این مقاله از وب سایت فن تریکس با موتورکراس و نحوه موتور سواری با آن آشنا خواهید شد.

موتور سواری را یاد بگیرید.

1- مکان مناسبی را برای موتور سواری انتخاب کنید.

بهترین مکان برای یادگیری، پیست های موتور سواری هستند که موتور سواری با کراس در آنجا آموزش داده می شود. در وبسایت ها بگردید و نزدیک ترین پیست موتور سواری آموزشی به محل زندگی خود را پیدا کنید. یا با استفاده از یک فهرست راهنما و مشورت با مربی آموزشی خود این کار را انجام دهید. برخی پیست ها، موتورها را کرایه می دهند، اما در برخی دیگر خودتان باید موتور داشته باشید.

• در مراحل ابتدایی آموزش، کارتان را از پیست های ساده شروع کنید. چون یکی از نکات مهم آموزش، احساس راحتی و اطمینان خاطر شماست. پس از آن می توانید برای مراحل پیشرفته‌ تر نیز تلاش کنید.

• در مراحل بعدی، مهارت های موتور سواری با کراس مثل حفظ تعادل در زمین های ناهموار را تمرین کنید. در شرایط مختلف موتور سواری کنید. مثلاً زمانی که جاده ی پیست گِلی و لغزنده بوده و هوا بارانی است.

• یاد بگیرید که در پرش ها، سرازیری ها، سربالایی ها و … چگونه باید موتور را هدایت کنید. در مراحل بعدی، تک چرخ و دریفت کردن یا همان سرخوردن حرفه ای سر پیچ را تمرین کنید.

2- گروهی موتور سواری کنید.

با دوستانتان به پیست رفته و موتور سواری کنید. موتور سواری با دوستان، هم یک تجربه جالب و لذت بخش بوده و هم به تمرین و یادگیری شما بیشتر کمک می کند.

• باشگاه های موتور سواری زیادی در همه جا وجود دارند. با استفاده از یک منبع قابل اطمینان نزدیک ترین باشگاه به محل زندگیتان را پیدا کرده و به آنها ملحق شوید.

• افرادی را در باشگاه پیدا کنید که تقریباً در مهارت های موتور سواری، هم سطح شما بوده و با آنها تمرین کنید و گاهی برای تفریح با آنها مسابقه بدهید.

3- با دوستان جدیدتان که در باشگاه با آنها آشنا شده اید به پیست مسابقات موتور کراس بروید.

یک روزتان را به این کار اختصاص داده و از تماشای مسابقات لذت ببرید. علاوه بر تفریح، به تکنیک ها و مهارت های شرکت کنندگان نیز دقت کنید.

تکنیک ها و مهارت ها را یاد بگیرید.

1- رانندگی صاف و مستقیم را یاد بگیرید.

در ابتدای راه، ممکن است احساس کنید موتورتان کمی تکان می خورد. چون ناهمواری های مسیر و شیارهای کوچک آن، چرخ جلویی موتور را به جلو و عقب حرکت داده و همین امر سبب تکان خوردن موتور حین حرکت می شود. این موضوع طبیعی است. زمانی که سرعت تان بالا می رود، چرخ جلویی موتور از مسیر مستقیم منحرف می شود. آرامش خود را حفظ کرده و سعی کنید موتور را در یک مسیر مستقیم برانید.

• با دنده 1 و 2 شروع کنید و آن را کم کم بالا ببرید.

• در سرعت های بالاتر، زاویه پشت بدنتان باید 45 درجه و زاویه بازوهایتان باید 90 درجه باشد. ایستادن در حین موتور سواری، کنترل شما را روی موتور بیشتر می کند.

1 موتور کراس

2- پس از کسب مهارت های اولیه، سرعت خود را آرام آرام بالا ببرید.

در این مرحله، پوزیشن یا حالت بدن بسیار مهم است. زمانی که سرعتتان بالا می رود، طبیعتاً بدنتان به سمت عقب کشیده می شود. در این شرایط، باید خودتان را جلو نگه داشته و نگذارید بدنتان به عقب کشیده شود. سعی کنید از جای نشستن روی موتور یعنی قسمت فرورفتگی زین موتور جا به جا نشوید.

• زمانی که به عقب کشیده می شوید، فرمان موتور را با خود به عقب نکشید. به جای این کار، به جلو خم شده و روی دسته های فرمان، فشار وارد کنید.

2 موتور کراس

3- زمانی که ترمز می کنید، با پاهایتان به باک بنزین فشار وارد کرده تا پوزیشنتان حفظ شود.

هر چه بیشتر به فرمان موتور نیرو وارد کنید، کنترلتان روی موتور کمتر می شود. پس بهتر است در این مرحله برای حفظ تعادل، از پاهای خود استفاده کنید.

3 موتور کراس

4- در زمان دور زدن، نیرویتان را به کار بگیرید و تعادل خود را حفظ کنید.

پایی که به سمت پیچ است (پای داخلی) را جلو و آرنج بیرونی را بالا ببرید. اگر مجبور بودید، پایتان را روی زمین گذاشته تا زمین نخورید. سعی کنید در این حالت روی دسته فرمان بیرونی، بیشتر فشار وارد کرده و طوری روی موتور قرار گیرید که بیشتر روی قسمت بیرونی زین موتور نشسته باشید.

• حواستان باشد قبل از پیچیدن ترمز کرده و با تعویض دنده سرعت را کم کنید. البته تمرکز شما باید کاملاً روی پیچ و مسیر حرکت باشد نه روی ترمز.

4 موتور کراس

5. با ایستادن روی موتور تعادل خود را در دست اندازها حفظ کنید.

دست اندازها، یکی از خطرناکترین مکان ها هستند که باعث زمین خوردن شما خواهند شد. بنابراین با احتیاط از آنها عبور کنید. در این حالت، بهتر است وزنتان بیشتر به سمت عقب موتور باشد.

5 موتور کراس

خرید تجهیزات موتور کراس

1- یک فروشگاه موتور کراس و تجهیزات آن را پیدا کنید.

فروشگاهی پیدا کنید که بیشتر در زمینه موتور کراس فعالیت کرده و معروف و شناخته شده باشد.

• به فروشنده اجازه ندهید برای خرید، شما را تحت فشار بگذارد. فقط با او راجع به موتور کراس صحبت کنید.

• اگر از تجهیزات و موتورهای آن فروشگاه خوشتان نیامد، به فروشگاه دیگری مراجعه کنید.

2- زمانی که شرایطش را داشتید و اطلاعات لازم را به دست آوردید، موتور کراس مورد علاقه خود را بخرید.

در مورد موتور کراس ها تحقیق کرده و موتوری بخرید که با نیازها و خواسته های شما متناسب باشد.

زمانی که تصمیم به خرید گرفتید، بهتر است به این سؤالات توجه کنید:

• چقدر در زمینه موتور سواری با کراس تجربه دارید؟ اگر یک فرد مبتدی و تازه کارید، بهتر است نوع کوچک با موتور چهار زمانه آن را بخرید.

• قد شما چقدر است؟ موتوری انتخاب کنید که مناسب قد شما باشد. به ویژه اگر تازه کار هستید بهتر است موتورتان خیلی بلند نبوده و به اندازه ای باشد که بتوانید دو پایتان را روی زمین قرار دهید.

• چند ساله هستید؟ اگر نوجوان هستید، به یک موتور 85 تا 250 سی سی نیاز دارید. اما برای بزرگترها، موتور 250 تا 500 سی سی مناسب است. سی سی همان سانتی متر مکعب است. هر چه سانتی متر مکعب موتور بیشتر باشد، قدرت موتور بیشتر می شود.

• برای نگهداری و تعمیرات موتورتان چقدر زمان صرف می کنید؟ موتورهای مختلف به نگهداری و تعمیرات مختلف نیاز دارند. به طور کلی، موتورهای دو زمانه نسبت به موتورهای چهار زمانه که پیچیده ترند، به نگهداری بیشتر اما آسان تری نیاز دارند.

• می خواهید چه مقدار هزینه کنید؟ موتور کراس ها گران هستند. موتوری انتخاب کنید که با بودجه خودتان متناسب باشد. یادتان باشد برای تجهیزات، آموزش و عضویت در باشگاه نیز باید هزینه کنید.

3- تجهیزات لازم را تهیه کنید.

تجهیزاتی که می خرید باید مناسب موتور کراس و پیست آن باشد، نه مناسب جاده؛ بنابراین لباس مناسب تهیه کنید.

تجهیزاتی که شما باید تهیه کنید عبارتند از:

• کلاه ایمنی مخصوص (هلمت): کلاه ایمنی، مهم ترین بخش پوشش است. کلاه ایمنی باید مجهز و راحت باشد. بهتر است از کلاه ایمنی با پوشش کامل صورت استفاده شود. در نتیجه از آنجایی که کلاه ایمنی اهمیت زیادی دارد، برای خرید آن زیاد هزینه کنید.

• عینک ایمنی: بهتر است بیشتر مواقع از عینک ایمنی در موتور سواری ها استفاده کنید. عینک باید راحت باشد.

• ضربه گیر: ضربه گیر باید قفسه سینه و کمرتان را کاملاً پوشش دهد تا از آسیب های احتمالی به این قسمت ها جلوگیری شود.

• لباس مناسب: بلوزتان باید آستین بلند باشد. لباس نازک بپوشید تا گرمتان نشود. شلوار جین برای شروع مناسب است. اما در نهایت باید شلوار مخصوص تهیه کنید.

• بوت: باید حتماً از بوت استفاده کنید تا قوزک پایتان را بپوشاند.

• دستکش: سعی کنید همیشه از یک جفت دستکش مخصوص موتور سواری استفاده کنید.

• زانوبند و آرنج بند.

6 رانندگی با موتور کراس

4- موتور کراس و تجهیزاتی که خریدید را از خانه به جایی که می خواهید موتور سواری کنید، منتقل کنید.

بسته به نوع موتور و دیگر شرایط، می توانید از هر وسیله ای که خواستید برای انتقال آنها استفاده کنید.

• اگر وانت دارید، موتورتان را در بار آن قرار داده و به محل مورد نظر ببرید.

• اگر وانت یا وسیله نقلیه ای ندارید که با آن موتورتان را حمل کنید، ساده ترین و ارزان ترین راه، استفاده از یک کریر موتور سیکلت یا کرایه کردن یک وانت است.

7 رانندگی با موتورکراس

مسابقه بدهید.

1- زمانی که در پیست موتور سواری شما، مسابقات برگزار می شود، حضور پیدا کرده و در مسابقات شرکت کنید.

برای اطلاع از زمان برگزاری مسابقات، می توانید از دوستان، وب سایت ها و تابلوی اعلانات کمک بگیرید. هر مسابقه یک کلاس یا رده دارد؛ بسته به سطح مهارتتان در مسابقات شرکت کنید.

• برای شرکت در بیشتر مسابقات، باید کارت عضویت داشته باشید.

• بیشتر مسابقات، مقداری هزینه برای شرکت در مسابقه از شما دریافت می کنند.

2- در روز مسابقه، ساعتی قبل از شروع مسابقه در پیست حاضر شوید.

قبل از شروع مسابقه، شما باید موتورکراستان را کاملاً چک کرده و لباس های خود را عوض کنید. این کارها زمان بر هستند.

• قبل از تمرین، کمی در پیست پیاده روی کنید. به این موضوع که کدام لاین بهتر است دقت کنید. سپس زمان تمرینتان را به تست لاین ها اختصاص دهید.

• پس از تمرین، سوخت گیری کنید.

• در روز مسابقه زیاد آب بنوشید.

• تلاش کنید در پیست مسابقه نزدیک یا کنار افرادی باشید که هم سطح شما هستند.

3- هر چیزی که ممکن است در پیست مورد نیازتان شود را با خود ببرید.

لباس ها، بوت و دیگر تجهیزات، یک جعبه ابزار، بارانی، آب، یک صندلی کوچک و کمی خوراکی با خودتان ببرید. مسابقات، ممکن است چند روز طول بکشند.

• جعبه ابزار شما باید شامل آچار چرخ، تلمبه، آچار فرانسه و … باشد.

• بنزین اضافی زیادی همراه خود داشته باشید.

8 رانندگی با موتورکراس

4- با انرژی باشید.

آرامش خود را حفظ کرده و خوش بین باشید. در روز مسابقه، حتی افراد حرفه ای هم کمی استرس دارند. کمتر اتفاق می افتد که در همان مسابقات اول، شما برنده شوید. به مسابقات موتور سواری بیشتر به جنبه تفریح و تجربه نگاه کنید.

9 رانندگی با موتورکراس

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با دوچرخه های اسپرت هیبریدی آشنا شوید.

>>> دوچرخه های اسپرت هیبریدی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
صالح

عالی ومفید بود تشکر

Yshr khan

Awliii bood♥️♥️

دکمه بازگشت به بالا