پوشاکسرگرمی و اوقات فراغت

چگونه خودمان روسری های ابریشمی را طراحی و رنگ آمیزی کنیم؟

نقاشی و طراحی روی پارچه از جمله هنرهای بسیار زیبا و دوست داشتنی است که هر کسی می تواند آن را انجام دهد؛ فقط به کمی خلاقیت و تعدادی ابزار ساده نیاز است. از آنجایی که لباس های ابریشمی، مخصوصاً روسری ها، بسیار زیبا، شکیل و البته گران قیمت هستند، ما تصمیم داریم در این مطلب از وب سایت فن تریکس، طراحی روی روسری های ابریشمی را به شما آموزش داده تا خودتان در منزل این کار را با سلیقه ی خود و با کم ترین هزینه انجام داده و با هنر خودتان، زیباترین و شکیل ترین روسری ها را سَر کنید.

تکنیک های زیادی برای نقاشی روی روسری ابریشمی وجود دارد از جمله متد Serti و متد الکل و نمک. متد سرتی خطوط مجزایی را روی روسری ایجاد می کند در حالی که متد الکل و نمک خطوط را از بین برده و تصویر را ملایم تر می کند. همراه ما باشید تا بیشتر در این مورد بدانید.

مواد مورد نیاز را تهیه کنید.

1- رنگ هایی که مخصوص طراحی روی ابریشم است را تهیه کنید.

برای حصول نتیجه ی بهتر باید به جای استفاده از رنگ های اکریلیک، رنگ های روغنی، آب رنگ و هر نوع رنگ دیگر، فقط از رنگ های مخصوص طراحی روی پارچه ی ابریشم استفاده کنید که در تمامی فروشگاه های رنگ موجود است.

2- قبل از رنگ کردن، روسری را بشویید.

برای نرم تر شدن روسری ابریشمی و بهتر و بیشتر نشستن رنگ روی آن، مهم است که قبل از رنگ آمیزی روسری را بشویید.

3- روسری را در دستگاهی مانند کارگاه گلدوزی قرار دهید.

پارچه باید کاملاً محکم از چهار طرف کشیده شود. می توانید از یک چهارچوب یا کارگاه گلدوزی و یا هر وسیله ی مشابه دیگری که بتواند روسری را در حالت کشش و منبسط شده ثابت نگه دارد استفاده کنید. دقت کنید زمانی که می خواهید پارچه را در دستگاه مورد نظرتان ثابت کنید، کشش نباید بیش از حد باشد که بافت پارچه را نازک و شل کرده، حالت صاف خود را از دست داده و وقتی آن را رنگ می کنید گویی رنگ در گودال ریخته شده باشد و همچنین نباید کشش پارچه خیلی کم باشد که در این حالت نیز بافت محکم مانده و رنگ به آن نفوذ نمی کند.

1 نقاشی روسری ابریشمی

تکنیک Serti

1- طرح مورد نظر را روی روسری بکشید.

طرح مورد نظرتان را ابتدا باید با مداد روی کاغذ بکشید. سپس خطوط طرح را با ماژیک مشکی پر رنگ کرده و اجازه دهید ماژیک خشک شود بعد از آن، کاغذ را زیر پارچه قرار دهید. و با مداد، طرح را روی پارچه کپی کنید.

• هر طرحی می توانید روی پارچه بزنید. شکل های طبیعی، فانتزی و یا حتی نوشتار

2 نقاشی روسری ابریشمی

2- از گوتا استفاده کنید.

گوتا یا همان دورگیر مخصوص پارچه: ماده ای است که، با آن خطوط طرح را دور گیری می کنند تا هنگام رنگ آمیزی مانع خروج رنگ از مرز و محدوده ی مورد نظر نشده و رنگ دو قسمت متفاوت با هم مخلوط نشوند. این ماده را می توان بعد از اتمام رنگ آمیزی طرح، از روی پارچه کاملاً پاک کرد. با استفاده ازگوتا تمام خطوط طرح را پر رنگ کنید و بعد طرح را رنگ آمیزی کنید. گوتا رامی توانید از فروشگاهای رنگ و یا خرازی ها تهیه کنید.

• هنگام گوتا کشی مطمئن شوید که سطح کار کاملاً تمیز باشد و مانعی خطوط گوتا را قطع نکند. گوتا کشی باید بسیار با دقت و ظرافت انجام شود. هنگام کشیدن آن را به شکل متصل و پشت سرهم بزنید و دقت داشته باشید تا در هیچ نقطه ای قطع نشده و درزی را برای نفوذ رنگ ایجاد نکند. اجازه دهید گوتا کاملاً خشک شود. این ماده در مدت زمان کوتاهی خشک می شود ولی برای تسریع کار می توانید سشوار را روی باد ملایم گذاشته و با فاصله مناسب خطوط گوتا را خشک کنید.

3 نقاشی روسری ابریشمی

3- فرچه ای با سایز متوسط برداشته و طرح را رنگ کنید.

قلمویی با سایز متوسط را به رنگ آغشته کرده و با ظرافت طرح را رنگ کنید. دقت داشته باشید که قلمو را نباید خیلی به خطوط گوتا نزدیک کنید، زیرا ممکن است رنگ از گوتا نیز عبور کرده و به محدوده ی دیگر نفوذ کند. نگران اینکه، کنار خطوط پارچه، رنگ نشده باقی بماند نباشید. زیرا رنگ به طور طبیعی پخش شده و به مرز ها می رسد. پس قلمو را به گوتا نزدیک نکنید. سعی کنید طرح را سریع رنگ آمیزی کنید تا رنگ به طور یکنواخت جذب پارچه شود.

4 نقاشی روسری ابریشمی

4- بعد از گذشت 24 ساعت روسری را اتو کنید.

بعد از اتمام رنگ آمیزی روسری را به مدت 24 ساعت به همان حالت گذاشته تا گوتا و رنگ خشک شود. سپس اتو را حتماً روی حالت ابریشم تنظیم کرده و روسری را اتو کنید. سعی کنید اتو را مستقیماً روی روسری نکشید؛ بلکه از روکش اتو استفاده کرده یا پارچه ای روی روسری انداخته و بعد آن را اتو کنید. اتو را به صورت دورانی روی طرح بکشید تا رنگ و گوتا تثبیت شوند.

5 نقاشی روسری ابریشمی

5- روسری را خشکشویی کنید.

این روش به این صورت انجام می شود که شما روسری را به همراه یک ورقه خشکشویی درون یک کیسه پلاستیکی گذاشته، درب کیسه را بسته آن را در ماشین لباسشویی گذاشته و ماشین لباسشویی را روی حالت خشک کن قرار می دهید. گوتا با این روش از بین رفته و از سطح پارچه پاک می شود. همچنین سعی کنید راهنمای استفاده از گوتا را مطالعه کنید تا با روش های پاک کردن آن از روی لباس بیشتر آشنا شوید. شما همچنین می توانید روسری را به خشکشویی داده و بعد از تحویل آن را سر کرده و لذت ببرید.

6 نقاشی روسری ابریشمی

تکنیک الکل و نمک

1- محلول رقیقی از آب و الکل تهیه کرده و روی ابریشم اسپری کنید.

این محلول را به نسبت 2 به 1، دو پیمانه الکل به یک پیمانه آب مقطر با هم ترکیب کنید. الکل به دلیل آنکه زود خشک نمی شود زمان رنگ آمیزی را طولانی تر می کند. همچنین برخلاف تکنیک قبلی که در آن مرز خطوط کاملاً مشخص بود. الکل باعث می شود که طرح، خطوط و مرز مشخصی نداشته و مرز طرح ها نرم تر و خطوط پهن تر باشد.

7 نقاشی روسری ابریشمی

2- در حالی که هنوز پارچه خیس است اولین رنگ را به آن بزنید.

با استفاده از قلمویی که به رنگ آغشته شده است روی پارچه نقاشی کرده و طرحتان را پیاده کنید. اندازه قلمو به نوع طرحی که می خواهید بکشید بستگی دارد و می تواند ضخیم یا نازک باشد.

8 نقاشی روسری ابریشمی

3- به طرح سایه اضافه کنید.

وقتی طرح اولیه را روی پارچه زدید و آن را رنگ آمیزی کردید بعد از این مرحله می توانید به کارتان حالت سایه روشن و تیره بدهید. یعنی در کنار هر رنگ همان رنگ را، اما تیره تر اعمال کنید. برای این کار در حالی که هنوز پارچه خیس است لایه دوم رنگ را با رنگ های تیره به گونه ای به کار اضافه کنید که طرحی که در مرحله قبل زدید سایه روشن و رنگ هایی که اکنون می زنید سایه تیره ی کار باشد.

9 نقاشی روسری ابریشمی

4- اجاز دهید روسری خشک شود.

متوجه خواهید شد که رنگ ها به مرور زمان از هم جدا شده و از آمیختگی رنگ ها در هم کم می شود و طرح زیبا و زیبا تر می شود.

5- مجدداً روی کار طراحی کنید.

می توانید باز هم از رنگ های تیره استفاده کرده و روی کار را هر چه بیشتر و زیباتر طراحی و رنگ آمیزی کنید.

10 نقاشی روسری ابریشمی

6- از الکل و نمک استفاده کنید.

برای ملایم کردن خطوط، ابتدا اسپری آب و الکل بزنید و بعد از آن برای اینکه طرح تان از شلوغی در آمده، مرتب و زیباتر به نظر برسد، روی کار کمی نمک بپاشید.

نمک، مانند یک خشک کن عمل می کند و آب ها را به سمت خود کشیده، جذب می کند و باعث می شود شلوغی و در هم رفتگی رنگ ها از بین رفته و طرح منظم به نظر برسد.

11 نقاشی روسری ابریشمی

7- بعد از 24 ساعت روسری را اتو کنید.

بعد از گذشت 24 ساعت و خشک شدن کامل رنگ، نمک ها را با فرچه ای از روی روسری برداشته و روسری را از قاب یا دستگاه خارج کنید. اتو را روی حالت اتوکشی ابریشم تنظیم کرده و روکش آن را بزنید، روسری را پشت و رو کرده و به مدت 2 تا 3 دقیقه به صورت دورانی آن را اتو کرده تا رنگ ها کاملاً تثبیت شوند.

12 نقاشی روسری ابریشمی

برای اطلاع از نحوه شستن و رنگ کردن لباس و پارچه های ابریشمی مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> چگونه لباس ابریشمی را بشوییم؟ <<<

>>> چگونه پارچه ابریشمی را در مایکروفر رنگ کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا