روانشناسیسلامتکودک

چگونه به کودکان اوتیسمی شنا کردن بیاموزیم؟

آموزش شنا به کودکان اوتیسمی

کودکان اوتیسمی معمولاً افکار پریشانی داشته و این مسئله ممکن است باعث بیزاری آن ها از آب شود. به گفته ی انجمن ملی اوتیسم، غرق شدن دلیل عمده مرگ کودکان اوتیسمی زیر 14 سال بوده است. جدا از مسائل امنیتی، شنا کردن می تواند یک کار لذت بخش برای کودکان اوتیسمی بوده و همچنین تاثیرات درمانی برای آن ها در پی داشته باشد.

1 آموزش شنا به کودکان اوتیسمی

اگر والدین یک کودک اوتیسمی هستید و خودتان در مهارت های شنا و قواعد آن حرفه ای و کار بلد نیستید، لازم است آموزش شنا را به یک شخص حرفه ای و متخصص که تجربه کار کردن و آموزش شنا به کودکان اوتیسمی را داشته باشد، واگذار کنید.

به فرزندتان احساس راحتی بدهید

1- درباره شنا با او صحبت کنید.

داستان های اجتماعی راجع به شنا کردن و فایده های یاد گرفتن آن را برای او تعریف کنید. با استفاده از این داستان ها به او بگویید که چه انتظاراتی از کلاس و آموزش شنا داشته باشد. با این کار می توانید فکرش را مشغول ایده یاد گرفتن شنا کنید.

– مثلاً می توانید داستان را این گونه شروع کنید “اسم من …. هست و هر شنبه به کلاس آموزش شنا در … میرم. مامانم منو با ماشین آبیمون به اونجا می بره. ما به اون مسئولی که پشت میز میشینه سلام می کنیم. من میرم به رختکن و لباسمو با مایو عوض می کنم. مامانم تا وقتی من میرم تو استخر از وسایلم مراقبت می کنه. تو استخر مربیمو می بینم. کنار استخر وایمیستم تا وقتی که مربی به من اجازه بده برم داخل آب.”

– قبل از شروع تمرین چند بار داستان را با فرزندتان بخوانید و هر سوالی که ممکن است راجع به تمرین شنا از شما بپرسد را جواب دهید. شاید بتوانید جواب سوال ها را در قالب یک داستان دیگر برای او تعریف کنید.

2- فرزندتان را به استخر ببرید.

بسیاری از کودکان اوتیسمی نسبت به محیطی که از قبل با آن آشنایی دارند، بهتر واکنش نشان داده و احساس راحتی بیشتری دارند. نشان دادن محلی که قرار است کودکتان در آنجا تمرین کند به او کمک می کند تا خود را بهتر با آنجا وفق دهد.

– اگر کودک اوتیسمی به شدت با وفق دادن خود مشکل دارد و دوران سختی را می گذراند، به او جایزه دهید و در هر بازدید از محل با یک شیرینی یا یک اسباب بازی کوچک، نسبت به آن مکان حس مثبتی در او به وجود آورید.

3- فرزندتان را به تماشای کلاس شنا و شنا کردن بقیه ببرید.

بسیاری از کودکان اوتیسمی با دیدن یک کلاس شنا و نحوه پیش رفتن آن می توانند بهتر با شرایط کنار بیایند.

– نحوه ی درست راه رفتن کنار لبه های استخر و داخل و خارج شدن از آب را نیز به او نشان دهید.

4- با فرزندتان در استخر بازی کنید.

قبل از یاد دادن شنا، با فرزندتان کمی در آب بازی کرده و خوش بگذرانید. بهتر است قبل از کودکتان خودتان داخل آب رفته تا به او نشان دهید که آب امن است. در آب بازی کرده و با او شوخی کنید تا احساس ناراحتی و استرس روز اولش را از بین ببرید.

همکاری کردن در مسائلی که کودک اوتیسمی نسبت به آن حساس است.

– صداهای آزار دهنده و غیر ضروری را از بین ببرید.

بسیاری از مربی ها از سوت استفاده کرده و با صدای بلند با دیگر دانش آموزان حرف می زنند؛ که این کار علاوه بر تشویش ذهن فرزندتان می تواند از لحاظ فیزیکی هم برای کودکان اوتیسمی دردآور باشد.

– اگر شنوایی فرزندتان به شدت حساس است، با مربی او صحبت کرده تا نسبت به شرایط فرزندتان آگاه شود.

1- اجاز دهید کودک مایویی که با آن راحت تر است را بپوشد.

ممکن است کودک اوتیسمی دوست داشته باشد مایوهای پوشیده و یک تکه بپوشد.

این مایوها سطح بیشتری از بدن را پوشانده و به او احساس امنیت و آرامش بیشتری می دهند.

2- او را به پیروی از قوانین تشویق کنید.

برخی از استخرها و محل های آموزش ممکن است قوانین خاصی داشته باشند که حتماً باید توسط دانش آموزان رعایت شود. این قوانین ممکن است باعث به وجود آمدن احساس ناخوشایند و اضطراب در کودکانتان شود. اگر کودک با قوانین مشکل داشت با مسئول استخر صحبت کرده تا هوای کودکتان را داشته باشد.

– مثلاً می توان از فرو بردن چانه، دهان و بینی به صورت مرحله به مرحله استفاده کرد. سپس فقط صورت و در نهایت به جایی برسد که کودک خود تشویق به فرو بردن کامل سر در آب شود.

3- بگذارید تا کودکتان برای عادت کردن به آب، از روش های مخصوص خود استفاده کند.

کودکان اوتیسمی ممکن است در جای خود بچرخند، دستانشان را بالا و پایین برده و حرکات تکراری انجام دهند. آن ها این کار را برای وفق دادن خود و از بین بردن اضطراب انجام می دهند، پس اجازه بدهید این کارها را انجام دهند.

4- یک اتاق خلوت یا خصوصی برای کودکتان آماده کرده تا در آنجا استراحت کند.

مطمئن شوید که محل آموزش چنین جایی را دارد تا هنگام ناراحتی، کودکتان به آنجا برود و کمی آرام شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا