خانه و کاشانه

چگونه در سه مرحله و به راحتی در خانه پله بسازیم؟

از نظر فنی ساخت پله ای با چوب برای داخل اتاق یا برای تزئین و یا در مکان هایی که بتوان از چوب استفاده کرد کار دشواری نبوده و هر کسی که تا حدودی پیش زمینه ای از نجاری داشته باشد به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.

پله ها قسمتی از ساختمان هستند که بیشترین رفت و آمد روی آن ها انجام می شود. زیرا برای بالا رفتن از جایی هیچ راه دیگری جز پله وجود ندارد. پس در ساخت آن باید نهایت اصول ایمنی رعایت شود. درست است که می خواهیم بسیار ساده و در منزل این کار را انجام دهیم، اما سعی می کنیم تمامی اصول و استانداردها را رعایت کرده و خطاها را در بین مراحل ساخت به صفر برسانیم. زیرا استفاده از پله بسیار متفاوت است. بعضی افراد ممکن است محکم گام برداشته و بعضی روی پله ها بدوند. بعضی با عصا و واکر روی آن ها قدم گذاشته و بعضی پله ها را دو تا یکی کنند. پس باید در کنار ظرافت، مقاومت هم در ساخت پله رعایت شود. به همین دلیل در ساخت آن به دنبال محاسبات دقیق می رویم. پس به سراغ محلی که می خواهید در آنجا پله بسازید، بروید. اندازه ها را دقیق محاسبه کنید و بر اساس طرحی که ما در اینجا ارائه می دهیم بهترین نوع پله را بسازید.

1 ساخت پله چوبی در سه مرحله

آناتومی اولیه ی پله ها

یک پله شامل سه بخش مهم است.

بخش اول: تراورس عمودی یا همان تیرک های عمودی که در واقع ستون های پله بوده و پله روی آن ها سوار می شود.

بخش دوم: کف پله که پا روی آن قرار می گیرد.

بخش سوم : تخته هایی که دو پله را از هم جدا می کنند و برای پله ارتفاع ایجاد می کنند.

برای اندازه زدن محل پله این نکته را هم در نظر بگیرید که هر چه تعداد پله زیادتر و ارتفاع کمتری داشته باشد بهتر بوده و وزن افراد را بیشتر می تواند تحمل کند.

همچنین گام برداشتن روی این پله ها نیز راحت تر انجام می شود. در ضمن تخته هایی که کف پله را تشکیل می دهند باید عریض تر از تخته هایی باشند که در زیر همین تخته ها قرار گرفته و آن ها را مرتفع می کنند، البته بعضی از پله ها این تخته ها را نداشته و برای ایجاد فاصله بین دو پله یعنی مرتفع کردن یکی از دیگری، از پایه هایی استفاده می کنند که اصلاً معمارها این روش را تأیید نمی کنند. این تخته های مرتفع کننده از تخته های کف پله محافظت می کنند و اجازه نمی دهند به راحتی شکسته شوند.

2 ساخت پله چوبی در سه مرحله

3 ساخت پله چوبی در سه مرحله

گام اول در ساخت پله:

محاسبه ی طول و عرض و تعداد پله

اولین مرحله در ساخت پله این است که ارتفاع و عرض تیرک هایی که ستون پله هستند را مشخص کنید. این تیرک ها هم در طرفین و هم در وسط پله قرار می گیرند و پله ها روی آن ها سوار می شوند. برای این کار تخته ای را با میزان شیب لازم در لبه ی محلی که اولین پله در آن جا قرار می گیرد، گذاشته و تا لبه ی آنجایی که آخرین پله باید باشد را روی تخته علامت بزنید. اکنون اندازه ی ستون پله ها مشخص شد. حال به سراغ تعداد پله ها و طول و عرض و ارتفاع هر پله رفته و با یک حساب سر انگشتی یعنی یک تقسیم بسیار ساده ابعاد پله ها را به دست آورید. بسته به اینکه چه تعداد پله را بخواهید در ستون بچینید، ابعاد پله متفاوت و به دلخواه خودتان خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید که اگر چه ذکر شد که هر چه تعداد پله ها بیشتر و ارتفاع آن ها کمتر باشد بهتر است، اما در این مرحله ابعادی غیر طبیعی به دست نیاورید که پله ها حالت طبیعی خود را از دست بدهند. بعد از اینکه ارتفاع و تعداد پله مشخص شد به دست آوردن عرض کف پله یعنی جایی که پا روی آن قرار بگیرد نیز بسیار آسان می شود. در اینجا نیز یادتان باشد که انداه ی کف پله حداقل باید دو برابر پای یک انسان بالغ باشد. اگر کوچک تر یا بسیار بزرگترشد باید در محاسبات دستی ببرید.

گام دوم در ساخت پله:

برش پله ها

اکنون تمامی اندازه ها را محاسبه کرده اید. بسته به اینکه پله هایتان تا چه حد عریض است تعداد ستون ها یا همان تیرک هایی که پله ها روی آن سوار می شوند متفاوت می باشد. مسلماً اگر پله عریض باشد به تعداد بیشتری ستون یا تیرک نیاز است. اگر عرض پله کم است تعداد ستون ها هم باید کم باشد. حال براساس این معیار، هر تعداد تخته که به عنوان ستون تهیه کرده اید را برش بزنید. به گونه ای که آن ها را که به شکل مستطیل هستند روی زمین بگذارید. عرض تخته را اندازه گرفته، نصف کرده و علامت بزنید. برای عرض دیگر تخته نیز همین کار را انجام دهید. حال دو نقطه را با خطی که دقیقاً موازی طول مستطیل است به هم وصل کنید. اکنون تخته دو نیم شده است که باید روی یک نیم آن برش های هفت هشتی یا مثلثی ایجاد کنید. یکی از ضلع های مثلث باید اندازه ی ارتفاع پله و دیگری باید اندازه ی کف پله باشد. تعداد مثلث ها هم باید به تعداد پله هایتان باشد. وقتی با یک خط کش دقیق اندازه گیری ها را انجام دادید و برش های هفت هشت ها را روی آن کشیدید، آن را برش بزنید. برای دیگر تخته ها نیز همین مراحل را تکرار کنید. فقط یادتان باشد تخته هایی را به عنوان تیرک و ستون پله ها انتخاب کنید که قطور باشند، زیرا ستون باید مقاوم بوده و هنگامی که روی پله رفت و آمد می شود به راحتی نشکند. نکته ای که در این مرحله بسیار باید به آن دقت شود این است که هنگام برش تخته ها باید ظرافت به خرج داده به طوری که تمامی تخته ها دقیقاً همانند هم برش بخورند و کوچک ترین تفاوتی در آن ها ایجاد نشود. زیرا همین تفاوت کوچک تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگ می شود. بعد از اینکه تمام تخته ها را برش زدید آن ها را کنار هم قرار داده و با یک تراز (مانند تصویر)، هم اندازه و هم شکل بودن آن ها را بسنجید. اگر مشکلی نبود کارتان را درست انجام داده اید. پس به سراغ مرحله ی بعد بروید.

7 ساخت پله چوبی در سه مرحله

8 ساخت پله چوبی در سه مرحله

گام سوم در ساخت پله:

نصب پله ها

هر تعداد ستون و تخته ای که بعد از برش آماده کرده اید را به محل مورد نظر برده، آن ها را بلند کنید به طوری که شکل پله به خود بگیرد. تخته ها باید با فاصله ای مساوی از هم در کنار هم قرار بگیرند. تنظیم کردن آن ها بستگی به محل مورد نظر، میزان پهنی و تعداد تخته ها دارد که کاملاً بسته به شرایط شخصی و سلیقه ای می باشد. می توانید با چسب های مخصوص یا پیچ و مهره این تخته ها را روی زمین و دیواری که به آن تکیه کرده است محکم کنید. که کاملاً اختیاری است. بعضی به این دلیل که دوست دارند پله متحرک بوده و در جای دیگر نیز از آن استفاده کنند، بست های موقت به آن می زنند. اما برای اطمینان بیشتر بهتر است محکم شود.

حال باید تخته هایی که کف و ارتفاع پله را پوشش می دهد را روی آن سوار کنید. اندازه طول وعرض پله ها را که از قبل مشخص کردیم. پس تخته های مربوط به آن را به تعداد پله ها برش بزنید و بعد روی ستون های پله گذاشته و با چسب، میخ، پیچ و مهره روی آن محکم کنید. این میزان محکم کاری حتماً نیاز است؛ زیرا رفت و آمد روی آن ممکن است باعث حرکت تخته ها شود. بهتر است تخته هایی که قرار است پا روی آن قرار بگیرد کاملاً سنباده خورده و نرم شوند. تخته هایی که ارتفاع پله را پوشش می دهند نیز به همین ترتیب با توجه به اندازه ها برش زده و به محل های مورد نظر نصب کنید. اکنون پله هایتان آماده است. برای زیبایی بیشتر می توانید آن ها را رنگ کرده و لذت ببرید.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> آموزش ساخت شومینه دکوری در منزل <<<

>>> چگونه سقف خانه را عایق صوتی و ضد صدا کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا

خیلی خوبه ممنون

هادی

نسبت به کارآمد بودنش طرز ساختش آسونه. مرسی

دکمه بازگشت به بالا