پوشاک

چگونه خودمان لباس‌هایمان را رفو کرده و به آن وصله بزنیم؟

دوخت پارگی کوچک روی لباس، به طوری که به آسانی قابل تشخیص نباشد را رفو کردن می‌ گویند. گاهی پارگی یک لباس آن قدر جزئی است که نه می‌ توان آن را به خیاط سپرد و نه می‌ توان از لباس دل کنده و دور انداخت. زیرا هنوز نو و قابل استفاده است. حتما این مورد برای شما هم پیش آمده، خصوصا در مورد شلوارهای جین که به احتمال زیاد از خود پرسیده‌ اید حال چه باید کرد؟ در چنین مواقعی دانستن چند اصول خیاطی می‌ تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر می‌ خواهید کارتان تمیز باشد، باید این اصول را به درستی به کار ببرید. پس با ما همراه باشید.

وصله زدن

1- پارچه‌ ای که برای وصله زدن انتخاب می کنید باید بیشترین شباهت را به لباس داشته باشد. تکه‌‌ پارچه‌ ی لباس‌هایی که می‌ دوزید را دور نیاندازید و در چنین مواقعی از آن ها استفاده کنید. اگر لباستان را از بازار خریده‌ اید و تکه‌ پارچه‌ ای از همان لباس ندارید، می‌ توانید از جیب یا تزئینات دیگر لباس برای وصله زدن استفاده کنید. در غیر این صورت به دنبال لباس‌های کهنه‌ ی خود رفته و پارچه‌ ای که بیشترین نزدیکی و شباهت را به لباس مورد نظر دارد، پیدا کنید.

1 رفو کردن لباس در منزل

2- لبه‌های ریش ریش شده‌ ی پارگی را قیچی کنید: لبه‌های ریش ریش پارگی، وصله زدن را با مشکل مواجه می‌ کند. و باعث می‌ شوند که وصله به صورت تمیز و اصولی روی لباس قرار نگیرد و بین وصله و لباس حجمی به وجود بیاید. پس آن ها را از بین ببرید ولی دقت کنید که پارگی را بزرگ تر نکنید.

2 رفو کردن لباس در منزل

3- پارچه‌ ی وصله را متناسب با اندازه‌ ی پارگی ببرید: پارچه‌ ی وصله باید تمام پارگی را پوشش داده و فقط دو و نیم سانتی‌ متر از خطوط پارگی بزرگ تر باشد. شکل برش پارچه باید دقیقا شکل پارگی باشد. مثلا اگر پارگی مستطیل شکل است، پارچه‌ ی وصله نیز باید مستطیل باشد یا اگر پارگی، به شکل گرد است، پارچه نیز باید گرد برش زده شود.

4- وصله را از داخل، به لباس بدوزید تا وقتی لباس را می‌ پوشید مشخص نباشد.

3 رفو کردن لباس در منزل

5- محل قرار گرفتن وصله را مشخص کنید: قبل از این که پارچه‌ ی وصله را بدوزید، در قرار دادن وصله روی پارگی نهایت دقت را به خرج دهید و مطمئن شوید که وصله دقیقا روی شکاف قرار گرفته و چهار طرف را پوشش می دهد. سپس با چند سوزن مرواریدی آن را روی لباس ثابت کنید تا هنگام چرخ کردن در محل پارگی ثابت بماند.

• ممکن است گوشه‌های پارچه به درستی روی لباس قرار نگیرند و جمع شوند، در این صورت نیاز نیست قبل از دوخت آن را اتو کنید. در چنین مواقعی سعی کنید با فشار دست پارچه را صاف نگه داشته و از اتو استفاده نکنید.

• همچنین می‌ توانید از چسب حرارتی یا چسب‌های زانفیکس استفاده کنید، وصله را روی لباس ثابت کرده و سپس چرخ کنید.

4 رفو کردن لباس در منزل

6- سوزن یا چرخ خیاطی را نخ کنید: می‌ توانید از چرخ خیاطی استفاده کنید و یا با دست آن را بدوزید. پس نخ همرنگ با پارچه را یافته و دست به کار شوید. نوع نخ را بر اساس نوع پارچه انتخاب کنید. مثلا پارچه‌های ظریف احتیاج به نخ‌های ظریف و باریک دارند. برای پارچه‌های ضخیم مثل جین و کتان از نخ‌های ضخیم‌ تر استفاده کنید. اگر با دست این کار را انجام می‌ دهید، می‌ توانید نخ را به صورت دولا در آورید.

5 رفو کردن لباس در منزل

7- لبه‌های پارچه‌ ی وصله را چرخ کنید: از لبه‌های پارچه یک و نیم سانتی‌ متر داخل شده و برای اطمینان بیشتر سه بار بخیه‌ های ساده بزنید. بعد از اتمام دوخت، سوزن‌های مرواریدی را جدا کنید. در هنگام دوخت حواستان باشد که سوزن‌های مرواریدی وارد چرخ خیاطی نشوند که به آن آسیب می‌ زنند.
در پایان نخ‌های اضافی را بریده و آن را تمیز کنید.

6 رفو کردن لباس در منزل

از وصله‌های آماده‌ی موجود در بازار استفاده کنید

1- محلی که می‌ خواهید به آن وصله بدوزید را مشخص کنید: وقتی می‌ خواهید وصله‌ ای را از رو، به لباس بدوزید، در درجه‌ ی اول باید به نوع لباس یعنی این که مناسب چه سنی است، در چه مکان‌هایی پوشیده می‌ شود و محلی که قرار است وصله به آن دوخته شود، توجه کنید. و نوع، اندازه و حتی جنس و از همه مهم تر راست و چپ بودن وصله را متناسب با لباس و پارگی آن انتخاب کنید.

7 رفو کردن لباس در منزل

2- وصله را با سوزن مرواریدی روی پارگی محکم کنید: بعد از این که وصله را تهیه کردید و در جای مناسب قرار دادید، به کمک چند سوزن مرواریدی آن را روی لباس تثبیت کنید. سوزن‌ها را نزدیک مرکز وصله و روی لبه‌های پارگی بزنید تا وصله هنگام دوخت ثابت بماند. می‌ توانید از چسب هم استفاده کنید.

8 رفو کردن لباس در منزل

3- سوزن چرخ را متناسب با ضخامت پارچه عوض کنید: وصله‌ های موجود در بازار اغلب ضخیم بوده و زمانی که روی لباس قرار می‌ گیرند ضخامتشان افزایش می‌ یابد. پس بسته به میزان ضخامت، سوزن و گاهی پایه را متناسب با پارچه انتخاب کنید تا دوخت راحت تر انجام شود. اغلب سوزن‌های شماره‌ی 90/14 برای این کار مناسب هستند.

برای دوخت با دست هم باید از سوزن‌های ضخیم استفاده کنید.

4- زیگزاک بدوزید: برای دوخت این وصله‌ها روی لباس بهتر است از دوخت زیگزاک استفاده شود. چون وصله از رو دوخته می‌ شود، دوخت زیگزاک لبه‌ های وصله را به صورتی زیبا و آراسته روی لباس وصل می‌ کند. پس دوخت باید هم روی وصله و هم روی لباس باشد. هرچه طول زیگزاک‌ ها کمتر بوده و دوخت ظریف‌ تر باشد بهتر است. سعی کنید بسیار آهسته دوخت را انجام دهید تا نتیجه‌ ی بهتری به دست آید.

بهتر است این وصله‌ ها را با دست ندوزید. زیرا نیاز به زمان و زحمت زیادی دارد و از طرفی وصله به طور صحیح روی لباس قرار نگرفته و صاف و هموار نمی‌ شود. پس با چرخ خیاطی به نتیجه‌ ی بهتری خواهید رسید.

9 رفو کردن لباس در منزل

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا