کودک

چگونه به کودکان دوقلو بیاموزیم خودشان بخوابند؟

به نظر می رسد آموزش خوابیدن به کودکان دوقلو دردسر و مشکلی فوق العاده بزرگ بوده که والدین دائماً از آن گله مندند. اما خوشبختانه با پیروی کردن از نکاتی در این رابطه می توان کاری کرد که کودکان در طول شب بخوابند. به عنوان والدین کودکان دوقلو، مهم ترین کاری که باید در این رابطه انجام دهید این است که، مطمئن شوید برنامه ی خواب دوقلوها مانند هم است. داشتن یک روال و روتین همیشگی قبل از خواب آن ها را تشویق می کند که خودشان بخوابند. برای آشنایی بیشتر با این نکات در ادامه مقاله با فن تریکس همراه باشید.


همچنین می توانید برای آشنایی با عوامل موثر در بارداری دوقلویی و مراقبت از جنین ها در بارداری دوقلویی به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> عوامل موثر در بارداری دوقلویی <<<

>>> مراقبت از جنین ها در بارداری دوقلویی <<<


آموزش خوابیدن به کودکان دوقلو

1- کودکان دوقلو را در تخت هایی جدا از هم بخوابانید.

با تخت های جداگانه کودکان نمی توانند همدیگر را بیدار کنند. تخت های دوقلو ها باید 1 تا 2 متر از هم دور باشد و با زاویه ای 90 درجه از یگدیگر قرار داشته باشند.

– اگر یکی از دوقلو ها خوابی بسیار حساس دارد، تخت او را به گونه ای (مثلاً در کنار در) قرار دهید که سریعاً بتوانید به او دسترسی یابید؛ تا زمانی که بیدار شد و نق زد دیگری را بیدار نکند.

– اگر هر دوی آن ها حساس هستند، تخت ها را در جهت مخالف اتاق قرار دهید تا بیدار شدن یکی از آن ها موجب بیدار شدن دیگری نشود.

1 آموزش خوابیدن به کودکان دوقلو

2- دوقلو ها را در یک زمان با هم بخوابانید.

حتی اگر یکی از دیگری بسیار خسته تر و خواب آلود تر است، هر دوی آن ها باید هم زمان بخوابند. این کار باعث می شود چرخه ی خواب یکسانی داشته باشند و به علاوه فرصت استراحت را به شما خواهند داد.

– حتی اگر یکی از آن ها چند دقیقه ای را در تخت خود بیدار است، این تمرین به آن ها می آموزد که چگونه خودشان بخوابند.

3- بدانید که آیا کودک خوابی حساس دارد یا نه

فردی که خواب حساسی دارد، به سختی به خواب رفته، به سختی بیدار می شود و به راحتی با کوچک ترین صدا از خواب می پرد و بد خواب می شود. اگر کودکتان این ویژگی را دارد، بدانید که به محیط خوابی ساکت تر و برنامه ی خواب منظم و پایدارتری نیاز دارد.

– برنامه ی خواب دوقلو ها را باید بر اساس برنامه خوابِ قُلِ حساس بگذارید.

– اگر یکی از قل ها نق نقو است، ابتدا قل آرام را در تخت گذاشته تا مطمئن شوید که توجه کافی را به او داشته اید.

2 آموزش خوابیدن به کودکان دوقلو

4- هر دو را با هم بیدار کنید.

این کار باعث می شود که کودکان برنامه خواب و چرت یکسانی داشته باشند. اگر یکی از قل ها زودتر بیدار شد، قبل از اینکه او را از تخت بیرون آورید قل دیگر را بیدار کنید. اگر یکی از قل ها بیدار شد و به دلیل گرسنگی گریه می کرد، قبل از اینکه به او غذا بدهید، قل دیگر را نیز بیدار کنید و همزمان به هر دو غذا بدهید.

– اگر یکی از قل ها زودتر از زمانی که باید بیدار می شد، بیدار شد، ولی نق نمی زد، او را تا زمان ساعت بیداری از تخت بیرون نیاورید تا برنامه ی منظم خواب و بیداریشان حفظ شود.

– دقت داشته باشید که اگر یکی از قل ها در طول شب نق نق و بی تابی می کند، در این شرایط نباید قل دیگر را بیدار کنید. مگر اینکه بخواهید به او غذا بدهید.

برای داشتن برنامه منظم و روتین کودکان‌‌

1- آموزش خوابیدن به کودکان دوقلو را از سن 4 تا 6 ماهگی شروع کنید.

در حدود سن 4 ماهگی کودکان می توانند خودشان را آرام کرده و خودشان به خواب بروند. این امر مخصوصاً در زمان هایی که شیردهی شبانه کاهش می یابد، بیشتر اتفاق می افتد.

– زمانی که کودکانتان در طول روز به اندازه ی کافی تغذیه می شوند، می توانید تغذیه ی شبانه را حذف کنید. همچنین در صورتی که شب هنگام بیدار شدند، اجازه دهید خودشان به خواب بروند.

2- هر چه زودتر، ساعت خواب روزمره و روتینی که دائماً رعایت شود، برای کودکان ترتیب دهید.

این کار شامل فعالیت های شبانه ای بوده که به کودکان می گوید وقت خواب است. هر روتین و روالی که برای این کار ترتیب دادید، به طور پیوسته دنبال کرده و به هیچ وجه مرحله ای از آن را حذف یا تغییر ندهید. همچنین هر شب در ساعت مشخصی آن را شروع کنید.

– مثلاً اگر دوقلو ها ساعت 7 می خوابند، برنامه خواب را از ساعت 6:30 شروع کنید. این روتین می تواند شامل عوض کردن پوشک، حمام کردن، شستن پاهایشان، دادن شیشه شیر به آن ها، خواباندن آن ها در جایی مشخص، خواندن لالایی یا پخش موزیکی خاص و بوسیدن و شب بخیر گفتن به آن ها باشد.

3- دوقلو ها را زمانی که خواب آلود بوده ولی بیدارند، در تخت خواب بگذارید.

این کار کمک می کند که هر چه زودتر به خواب بروند. به علاوه زمانی که در تخت خوابشان به خواب بروند، خواهند آموخت که چگونه خودشان را در تخت خواب بخوابانند.

3 آموزش خوابیدن به کودکان دوقلو

4- به هر کدام از بچه ها وسیله هایی مثل پستونک، پتو، عروسک پولیشی یا شیشه شیر داده که می دانید باعث خوابشان می شود.

این وسیله های آرام کننده، به کودکان کمک می کند که اگر نصف شب از خواب بیدار شدند، خودشان خود به خود به خواب بروند. فقط مطمئن شوید این وسیله مناسب سنشان بوده و خطرناک نیست.

– به یاد داشته باشید که هیچگاه پتو، اسباب بازی و وسیله ای را در گهواره کودکی که نمی تواند به پهلو برگردد نگذارید.

4 خواب به موقع در بچه های دو قلو

5- چند هفته ای می گذرد تا کودک بیاموزد وقتی نصف شب از خواب بیدار شد، به کمک پستونک یا اسباب بازی، مجدداً خودش بخوابد.

در طول این مدت هر شب از خواب بیدار می شود و گریه می کند. دقت داشته باشید که به سمت او بروید و او را آرام کرده و بخوابانید؛ ولی به هیچ وجه او را از تخت بیرون نیاورید و بلند نکنید.

– زمانی که کودک گریه می کند، چند دقیقه ای را به او فرصت دهید تا خودش آرام شود. اگر آرام نشد آرام و دزدکی به سمت او بروید و او را آرام کنید؛ تا قل دیگر را بیدار نکند.

– بعد از اینکه کودک آرام شد، به سرعت از اتاق خارج شوید؛ حتی اگر هنوز نق می زند و به خواب نرفته است. اگر مجدداً گریه کرد، 10 دقیقه صبر کنید و در صورتی که آرام نشد مجدداً به اتاق برگشته و آرامش کنید.

– هر بار که از اتاق خارج می شوید، 5 دقیقه به زمان بازگشت مجدد به اتاق بیفزایید. مثلاً اگر قرار شد برای بار سوم به اتاق برگردید این بار 15 دقیقه بعد، این کار را انجام دهید.

6- شیری که قرار است در طول شب به کودک بدهید را در تغذیه ی روزانه ی او بگنجانید.

با تغذیه ی بیشتر در طول روز، تغذیه ی شبانه را کم و کمتر کنید. مطمئن شوید که کودکان در طول روز به طور کامل تغذیه می شوند تا در طول شب بهتر بخوابند و کمتر اذیت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواب کودکان مقالات “خوابیدن به موقع کودکان در شب“، “افزایش مدت زمان خواب باکیفیت کودک” و “کنترل بداخلاقی کودک در زمان خواب” را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا