کودک

تفاوت بین آموزش توالت رفتن به کودکان دختر و پسر

آموزش توالت رفتن کودکان

هنگامی که سن کودکتان به حدی رسید که باید توالت رفتن را آموزش ببیند، حواستان به جنسیت فرزندتان باشد. اگر چه آموزش های توالت رفتن در قواعد اصلی و کلی برای کودکان دختر و پسر، مشابه است اما تفاوت های بزرگی بین آموزش توالت رفتن به دختران و پسران وجود دارد. این تفاوت ها را بدانید و آن ها را خوب درک کنید تا بتوانید به کودکتان کمک کنید تا با کمترین استرس توالت رفتن را یاد بگیرد.

2 آموزش توالت رفتن کودکان

زمان شروع آموزش توالت رفتن، بین دختر بچه ها و پسر بچه ها متفاوت است.

زمانی که می خواهید توالت رفتن (potty training) را به کودکتان یاد بدهید، مستلزم توجه به بسیاری از فاکتورها می باشید.

دختر بچه ها: دختر بچه ها نسبت به پسر بچه ها تمایل بیشتری در یادگیری توالت رفتن از خود نشان می دهند. برخی از دختران از سن 18 ماهگی، آمادگی لازم برای آموزش توالت رفتن را دارند. اما بعضی دیگر، حتی تا سن 4 سالگی هم برای این آموزش، کاملاً آماده نیستند.

پسر بچه ها: سن آماده شدن کودکان پسر برای آموزش توالت رفتن، نسبت به دختران، بیشتر است. آن ها به طور معمول، چند ماهی دیرتر از دختران، نسبت به آموزش توالت رفتن، تمایل نشان می دهند. برخی از آن ها تا سن دو سالگی هم به اندازه کافی، برای این کار آماده نیستند. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که هر بچه ای با بچه دیگر، متفاوت است. مثلاً پسر شما ممکن است از 18 ماهگی، توالت رفتن را یاد گرفته باشد، اما دخترتان تا سن دو سالگی، آمادگی کافی برای آموزش توالت رفتن را نداشته باشد.

بنابراین، هم در کودکان دختر و هم در کودکان پسر، به دنبال نشانه هایی از آمادگی کافی کودک، برای آموزش توالت رفتن باشید تا هم خودتان و هم کودکتان را از آسیب های روانی بعد از آن حفظ کنید.

تغییر تکنیک های آموزشی

ممکن است شما به پنج دختر خود، با موفقیت توالت رفتن را یاد داده باشید. اما حالا که نوبت به آموزش توالت رفتن به پسرتان رسیده تمام معادلاتتان به هم ریخته است.

دختر بچه ها: دختر بچه ها باید به گونه ای برای توالت رفتن آموزش ببینند که یاد بگیرند خودشان را از جلو به سمت عقب بشویند. آن ها معمولاً در طول آموزش توالت رفتن، صبورترند. همچنین دوست دارند روی توالت فرنگی خود بنشییند و با شما صحبت کنند.

پسر بچه ها: پسر بچه ها عجول ترند و در اوایل مراحل آموزش، فقط چند ثانیه می نشینند و سپس بلند شده و می گویند برای امروز کافی است. اگر کودک شما پسر است، خیلی لازم نیست روی نحوه شستن آن تمرکز کنید (مثل دخترها که باید خود را از جلو به سمت عقب بشویند)، اما باید به او یاد بدهید که هنگام دستشویی کردن، باید نوک آلتش به سمت پایین باشد.

همه توالت فرنگی های بچگانه مثل هم نیستند!

چه شما چند کودک داشته اید که به همه ی آن ها توالت رفتن را یاد داده اید، و چه بار اول است که می خواهید این کار را انجام دهید، باید صندلی یا توالت فرنگی متناسب با کودک خود را پیدا کنید.

دختر بچه ها: خرید صندلی توالت (توالت فرنگی) برای دختر بچه ها، کار خیلی سختی نیست و شما می توانید با خریدن یک صندلی راحت و رنگارنگ دخترتان را به این کار تشویق کنید.

پسر بچه ها: انتخاب توالت فرنگی مخصوص برای پسر بچه ها نیازمند دقت بیشتری می باشد. برای پسرها، بهتر است توالت فرنگی انتخاب شود که در قسمت جلوی آن، یک پوشش برای کنترل خروجی قرار داده شده که با نصب آن در جلو توالت از پاشیدن ادرار به بیرون جلوگیری می شود.

استفاده از وسایل کمک آموزشی

هرگاه احساس کردید که کودکتان آمادگی لازم برای آموزش توالت رفتن را دارد، می توانید از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید. این وسایل نیز در برخی موارد برای دختر بچه ها و پسر بچه ها متفاوت هستند.

دختر بچه ها: دختر بچه ها عاشق عروسک هستند. شما می توانید برای آن ها عروسک هایی بخرید که دستشویی می کنند (عروسک جیشی) و به کمک این عروسک و در قالب یک بازی، توالت رفتن را به آن ها یاد بدهید. همچنین می توانید از کتاب ها و دی وی دی های آموزشی در این زمینه نیز استفاده کنید.

پسر بچه ها: پسر بچه ها، به هر نوع عروسکی فقط به چشم عروسک نگاه می کنند، حتی اگر بتواند دستشویی کند و یا هر قابلیت دیگری داشته باشد. اگر چه پسرها نیز به فیلم و دی وی دی واکنش نشان می دهند، اما این نسبت در دختران بیشتر است.

پاداش دهی و تفاوت آن بین دختران و پسران

بیشتر والدین با پاسخی که کودکشان در برابر گرفتن جایزه به خاطر یادگیری توالت رفتن، دریافت می کنند آشنا هستند. این پاسخ در دختر بچه ها و پسر بچه ها متفاوت است.

دختر بچه ها: دختر بچه ها، قانع تر هستند و اگر توالت رفتن را یاد گرفته اند، می توانید با دادن تنها یک برگه برچسب یا یک شکلات خوشمزه، آن ها را خوشحال کنید.

پسر بچه ها: پسر بچه ها کمی بدقلق تر هستند و زود از نوع جایزه ی دریافتیشان خسته می شوند. اگر امروز به آن ها آبنبات دادید، فردا باید چیز دیگری بخرید.

والدین می توانند توالت رفتن را به صورت نمایشی به کودکان خود یاد دهند.

بیشتر بچه ها، هر کاری را که انجام می دهند حتماً از کسی الگو گرفته اند. برای همین، اگر توالت رفتن را در قالب یک نمایش یا بازی یا به صورت عملی به آن ها یاد دهید، آن را بهتر یاد خواهند گرفت.

دختر بچه ها: آموزش نمایشی یا عملی توالت رفتن به دختر بچه ها بر عهده مادران است.

پسر بچه ها: آموزش نمایشی یا عملی توالت رفتن به پسر بچه ها بر عهده پدران است.

تفاوت در میزان صبر و تمایل کودکان دختر و پسر در آموزش توالت رفتن

پسران و دختران در فرآیند یادگیری توالت رفتن تمایل و صبر متفاوتی از خود نشان می دهند. اما چون هر بچه ای با دیگری فرق دارد، این موضوع اصلاً مهم نیست. چیزی که باید در ذهن تان داشته باشید این است که آموزش توالت رفتن به کودکتان را به فرآیندی تبدیل نکنید که در ذهن کودکتان یک تجربه تلخ و منفی از آن باقی بماند.

دختر بچه ها: حتماً شما هم شنیده اید که دختران زودتر از پسران بالغ می شوند. برای همین، دختران مدت زمان بیشتری می توانند روی صندلی توالت بنشینند. چرا که دوست دارند یک دختر بزرگ و خانم به نظر برسند. به همین دلیل صبر و تمایل بیشتری نسبت به این کار از خود نشان می دهند.

پسر بچه ها: بسیاری از پسر بچه ها همیشه به این موضوع فکر می کنند که به جای نشستن روی صندلی توالت، کارهای بهتری برای انجام دادن دارند. ممکن است آن ها در روز اول، به این کار علاقه نشان دهند اما خیلی هم زود خسته شوند. بنابراین باید بتوان آن ها را مدیریت کرد.

به هر حال، گاهی ممکن است کودکتان خود را کثیف کند!

دختر بچه ها: اکثر دختران احساس کثیفی را دوست ندارند و اگر شلوارشان را کثیف کردند، خیلی زود یاد می گیرند که دیگر آن کار را تکرار نکنند، چون دوباره کثیف خواهند شد. دختر بچه ها با آموزش توالت رفتن، خیلی زود آن را به خاطر خواهند سپرد.

پسر بچه ها: پسر بچه ها اصلاً مثل دختر بچه ها نیستند! به دلیل اینکه آن ها دوست دارند چیزهای جدیدی را تجربه کنند. از این رو کثیف کردن شلوار و راه رفتن با آن، خیلی هم برای آن ها ناخوشایند نیست. بنابراین اگر فرزند پسر دارید و می خواهید به او توالت رفتن را یاد بدهید، از همین الان آماده باشید و لباس های زیادی آماده کنید.

به هر حال، صرف نظر از جنسیت فرزندتان، اگر کودکتان شلوارش را کثیف کرد، ناراحت نشوید و او را سرزنش نکنید. در غیر این صورت، یک تجربه منفی در ذهنش رقم می خورد و شما را چند مرحله در کارتان عقب می کشد.

دوره تکمیلی آموزش توالت رفتن کمی طولانی تر است.

شما نمی توانید یک ساعت با کودکتان کار کنید و انتظار داشته باشید در این یک ساعت فشرده، توالت رفتن را یاد بگیرد. آن ها توالت رفتن را به تدریج با عمل و با گذشت زمان یاد می گیرند.

سخن آخر: اگر چه برخی کودکان می توانند طی چند روز توالت رفتن را یاد بگیرند، اما متوسط زمان برای یادگیری کامل توالت رفتن برای هر کودک، حدود 3 ماه است. به گونه ای که حتی اگر خودش در خانه تنها باشد بتواند توالت رفته و خودش را کامل بشوید. فقط باید کودکتان را تشویق کنید و به آن ها به اندازه کافی توجه نمایید.

شما می توانید با مطالعه مقالات زیر در وب سایت آموزشی فن تریکس راحت تر به کودکانتان مهارت های بیشتری بیاموزید.

>>> آموزش مهارت ها به کودکان قبل از ورود به پیش دبستانی <<<

>>> آموزش مرتب کردن اتاق به کودکان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا