حیوانات و جانوران

چگونه حیوانات را خشک کرده یا تاکسیدرمی کنیم؟

تاکسیدرمی یک روش سنتی است که روی حیوانات انجام داده می شود. به صورتی که پس از مرگ طبیعی حیوان بدون بیماری خاصی و یا در برخی موارد غیر انسانی پس از کشتن حیوان، اعمالی را روی جسم حیوان انجام می دهند که بتوانند آن را حفظ و نگهداری کرده و در منزل و یا موزه ها و مجموعه های علمی استفاده کنند. پیش از هر چیز خواهش می کنیم که با رعایت حقوق حمایت از حیوانات و حفظ محیط زیست هرگز برای چنین کاری حیوانی را نکشید و اگر می خواهید چنین کاری انجام دهید حتماً از حیواناتی استفاده کنید که به طور طبیعی و بدون هیچگونه بیماری خاصی مرده باشند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به حیوانات علاقه دارید و می خواهید آن ها را به همان شکلی که هستند برای تزئین منزل و یا اهدا به موزه ها و مجموعه های علمی استفاده کنید، باید نحوه ی آماده سازی و مهارت های نگهداری و به طور کلی تاکسیدرمی را بلد باشید.

پس مراحل زیر را انجام دهید:

حیوان را آماده کنید

1- حیوان را تا زمانی که برای انجام تاکسیدرمی آماده شوید، فریز کنید.

پوست حیوان باید هر چه زودتر کنده شود، اما چیزی که اهمیت دارد این است که تا قبل از کندن پوست، از آن به خوبی محافظت کرده تا فاسد نشود. پس حیوان را فریز کرده تا در مدتی که در تدارک و آماده سازی وسایل دیگر هستید فاسد نشده و مشکلی پیش نیاید.

وسایلی که نیاز دارید:

چاقوی تیز
سوزن
گچ یا پلاستر
بوراکس یا الکل یا هر ماده ی محافظت کننده دیگر

1 نحوه تاکسیدرمی حیوانات

2- مجسمه ی حیوان را بسازید.

بسته به نوع حیوان، در این مرحله می توانید مجسمه یا فرم حیوان را با گچ بسازید و یا اگر در بازار موجود بود آن را خریداری کنید. برای حیوانات کوچک تر می توانید از چوب هم استفاده کنید و به اندازه ی پوست حیوان مورد نظر، با چوب قالب بزنید. اگر مجسمه ی گچی حیوان را نیافتید اغلب قالب آن ها در بازار یافت می شود که باید آن را تهیه کرده و در آن گچ بریزید و زمانی که محکم شد قالب را جدا کرده و با سنباده یا فرچه ای آن را تمیز کنید و دقیقاً به شکل حیوان در آورید.

اما اگر خود آن را بسازید دستتان باز است که فرم خود را با فرم اصلی حیوان مقایسه کرده و دقیقاً همان چیزی که هست را درست کنید. قبل از اینکه پوست حیوان را جدا کنید عکسی از آن گرفته و از موادی استفاده کنید که بتوان به راحتی آن ها را فرم داده و قابل دستکاری باشند (مثلاً می توانید از خمیر چینی استفاده کنید) تا به راحتی بتوانید با دستان خود با دقت و ظرافت طرح زده و فرم را اختراع کنید. ساخت پاهای پستانداران بسیار سخت است. پس اگر تبحر خاصی در ساخت آن ندارید و یا اولین بارتان است پیشنهاد می کنیم حتماً از مدل ها یا قالب های آماده استفاده کنید.

3- پوست حیوان را جدا کنید.

اگر حیوانتان سوسمار یا از گروه گربه سانان است، پروسه با جدا کردن پوست و نگهداری آن شروع می شود. فرآیند نگهداری از پوست حیوان بستگی به نوع حیوان دارد یعنی بستگی به این دارد که از کدام دسته ی پستانداران، خزندگان، ماهی ها و یا پرندگان باشد. نگهداری از پوست هر کدام از این حیوانات دستورالعمل خاصی دارد که توصیه می کنیم حتماً از قبل در مورد آن مطالعه و اطلاعات کافی را داشته باشید.

با استفاده از یک چاقوی بسیار تیز، درزی را روی شکم ایجاد کنید. حواستان باشد که به هیچ کدام از قسمت ها آسیبی وارد نشود که پوست را خراب می کند. چاقو را داخل درز کرده و به بغل بخوابانید و بین پوسته و گوشته بزنید تا فقط پوست جدا شود و اصلاً گوشته حتی خراش هم بر ندارد. تا مادامی که این کار را انجام می دهید، با دست دیگرتان پوست را به سمت عقب یعنی به سمت خودتان بکشید به طوری که انگار در حال درآوردن لباس حیوان هستید. ممکن است چربی هم به دنبال پوست برداشته شود اما حواستان باشد به هیچ وجه پوست را تکه تکه نکنید.

4- جدا کردن پوست سر در انواع حیوانات

برای پستانداران پوست سر را نیز باید مانند پوست دیگر اجزا جدا کنید. اما برای ماهی ها، پرندگان و سوسمارها باید فقط چشم ها، زبان و مغز حیوان را در آورده و سر را همان گونه دست نخورده باقی بگذارید. در مورد پرندگان هم باید گفت: فیزیولوژی بدن پرنده به گونه ای ست که نمی توان و اصلاً نباید منقار آن را جدا کرد. بنابراین فقط باید آن قسمت هایی را جدا کرد که می دانید فاسد شده و بوی بد می دهد.


برای اطلاع از “نحوه نگهداری اجزای بدن پرندگان برای مدت طولانی” اینجا کلیک کنید.


تاکسیدرمی کردن حیوانات کوچک تر بسیار سخت تر از حیوانات بزرگ می باشد. زیرا با ابزار و مثلاً یک چاقوی معمولی نمی توان این کار را انجام داد و احتیاج به ابزار ریز و ظریف دندان سازی دارد. دقت در پاره نشدن پوست و گوشت بسیار سخت است. به علاوه اینکه باید خیلی تمیز و با دقت زیاد همه ی اجزای فاسد شدنی حیوان را جدا کنید.

2 نحوه تاکسیدرمی حیوانات

نگهداری از پوست

1- پوست پستانداران را دباغی کنید.

نمک غیر ید دار را روی سطح طرف گوشتی پوست به ضخامت دو و نیم سانتی متر بپاشید و اجازه دهید 24 ساعت بماند. بعد از گذشت 24 ساعت نمک های کهنه را برداشته و این کار را مجدداً با نمک تازه تکرار کنید. پوست را در یک جای تاریک و خنک گذاشته و اجازه دهید خشک شود. اما مراقب باشید که بیش از حد خشک نشود که در این صورت نمی توان آن را بر روی قالب استفاده کرد.

بعد از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید و چند شب در محلول ضدعفونی بنزالکلراید به اضافه ی یک قاشق نمک بخیسانید. چندین بار مجدداً این کار را انجام دهید تا تمام نمک هایی که در آن نفوذ کرده است از بین برود. سپس آن را آویزان کرده تا خشک شود. دقت داشته باشید که در این مرحله باید هرگونه تکه گوشتی که روی پوست وجودارد از بین برود و پوست خالص باقی بماند.

روغن دباغی را کمی گرم کرده و روی پوست بمالید. اجازه دهید که چند ساعتی روی آن بماند. اکنون پوست آماده است. اما اگر هم اکنون نمی توانید آن را استفاده کنید می توانید آن را تا زمان استفاده رول کرده و در فریزر نگهداری کنید.

3 نحوه تاکسیدرمی حیوانات

2- برای حفاظت از پوست خزندگان از الکل استفاده کنید.

برای پوست خزندگان محلولی از گلیسیرین و الکل با نسبت مساوی تهیه کرده و پوست را به مدت دو هفته در آن بخیسانید. سپس در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید. بعد از اینکه آن را از محلول درآوردید آرام و با ملایمت با دست گلیسیرین اضافه را از آن پاک کنید تا خشک شود.

3- برای ماهی ها و پرندگان بوراکس را روی قسمت داخلی پوست بمالید.

داخل جعبه ی کفشی به مقدار زیاد بوراکس ریخته و پوست را از قسمت داخلی و گوشتی درون آن قرار دهید. ضخامت بوراکسی که روی پوست قرار می گیرد تقریباً باید نیم سانتی متر باشد. سپس آن را در مکانی سرد و خشک و تاریک به مدت 4 روز قرار دهید. بعد از اینکه آن را از بوراکس در می آورید سفت شده و بافتی مناسب دارد. آن را بشویید و استفاده کنید.

4 نحوه تاکسیدرمی حیوانات


با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس چگونگی جدا کردن پوست و گوشت حیوانات بعد از ذبح را فراگیرید.

>>> چگونگی جدا کردن پوست و گوشت حیوانات بعد ازذبح <<<


انجام تاکسیدرمی

1- به فرم حیوان لباس بپوشانید.

اگر مجسمه و فرم حیوان به درستی ساخته شده باشد پوشاندن پوست روی آن به راحتی پوشاندن لباس به عروسک است. پوست را به مجسمه ی حیوان بپوشانید. این کار را آرام انجام دهید تا همه ی فرو رفتگی ها و برجستگی ها با ظرافت پوشش یابد و به پوست هم آسیبی نرسد. پس قبل از اینکه آن را بدوزید از خوب بودن روند کار مطمئن شوید.

5 نحوه تاکسیدرمی حیوانات

2- شکاف را بدوزید.

شکافی که ایجاد کرده بودید را با یک نخ همرنگ حیوان بدوزید سعی کنید تا جایی که ممکن است دوختتان نامرئی باشد. برای زیبایی بیشتر و طبیعی بودن از چشمان مصنوعی و دندان های واقعی استفاده کنید.

6 نحوه تاکسیدرمی حیوانات

3- از تاکسیدرمی مراقبت کنید.

از حیوان خشک شده مراقبت کنید و آن را با خود به هر جایی که می روید نبرید؛ چرا که جای آن باید ثابت باشد و ممکن است پوست آن پاره شود. همچنین نباید آن را در زیر نور مستقیم آفتاب یا مکانی با آب و هوای بسیار خشک یا بسیار مرطوب نگهداری کرد. رطوبت بیش از حد آن را قلیایی کرده و باعث کپک زدن پوست می شود.

– همچنین خشکی بیش از حد نیز می تواند باعث پوسیدگی و ترک خوردن آن شود.

– در نهایت برای جذاب و زیبا بودن حیوان هم از تمیز کردن و گردگیری آن غافل نشوید.

7 نحوه تاکسیدرمی حیوانات

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
52 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
حسام

من به تازگی دم روباهی که دو سه روز بود مرده بود رو برداشتم. میخواستم بدونم چطور میتونم ازش نگهداری کنم بدون اینکه خراب بشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

علی

سلام من یک هد هد مرده پیدا کردم میخوام خشکش کنم چگونه این کار بکنم

کاربر ناشناس

سلام من نرگس هستم یک شغال خشک دارم می خواهم آن رابدون چه کار کنم که نرم شود که بدوزم

میررزایی

تاکسیدرمی خیلی جالبه. اما امیدوارم مردم همونطور که در متن گفته بخاطر تاکسیدرمی حیوونات رو شکار نکنن… بعضی ها کارشون شکار حیوونه که اونا رو تاکسیدرمی کنن. امیدوارم یکی هم هیمن شکارچی هارو شکار کنه و تاکسیدرمی کنه…

ندا

سلام وقتتون بخیر من ی دم روباه دارم چطور تاکسیدرمی کنم

فائزه

منم یک دم روباه دارم اگر شما اطلاع دازید به منم بگید

ناشناس

سلام دم روبا را آماده کنید و لای پوستی را برش بدهید و نمک روی پوست بریزید و بعد از بیست و چهار ساعت با الکل نمک هارا پاک کنید چند بار تکرار کرده و بعد برش را بدوزید

محمد

منم ميخوام دم روباهي ك زير ماشين اومده بود رو خشك كنم و نيگه دارم برايه دكور
چجوري ميشه راهنمايي كنيد

علی وظیفه دمیرچی

باسلام ودرود
باتشکرازشماکه واقعادرموردتاکسیدرمی اطلاعات باارزشی راقرارداده اید،ازشما بزرگوارمیخواستم درمورد تاکسیدرمی پرندگان زینتی توضیحات وآموزشهای زیادی بدهید واستفاده کنیم بنده مغازه فروش پرندگان زینتی دارم اکثرا پرندگانی که تلف میشوند راتاکسیدری کنم باتشکر

یلدا اقدامی

درود بسیا توضیحات جالبی بود.بنده طوطی عروسم رو که فوت شده در بیمارستان پرندگان و روحیه ی خیلی دا غونی دارم دادم برای تاکسی درمی لااقل یکم آروم بشم.

کاربر ناشناس

برادر من میتونید از رزین استفاده کنید از ابزار یراقی ها بگیرید رزین اپوکسی

mehrdad

سلام من یه خرچنگ دارم میخوام خشکش کنم باید چطور این. کار رو بکنم

محمدعلی

سلام منم یه خرچنگ داشتم که بعد نزدیک ۲ ، ۳ ماه گذاشتمش تو آفتاب ولی هنوز بو میده. یکی بهم گفت که باید اون رو بزاری تو الکل به مدت ۲ ،۳ ماه (حداقل) هنوز این کار رو نکردم و دارم دنبال راه خشک کردنش میگردم اگه تو راهش… بیشتر بخوانید.

علی پرواز

سلام/من یه عقرب سیاه گرفتم الانم تو الکله میخام از آینه ی ماشینم آویزونش کنم ولی قطعا نمیشه چون حرارت خورشید الکل رو منفجر میکنه شما راهکاری دارید ممنون میشم راهنماییم کنید

علی ربانی

سلام. فکر نکنم اگه الکل رو رقیق کنی اتفاقی براش بیفته یا بخواد منفجر بشه. البته مطمئن نیستم. ولی فکر کنم اگه یه باکس شیشه ای به شکل مکعب مستطیل پیدا کنی و الکل سفید رو رقیق کنی و داخلش بریزی فکر نکنم اتفاقی بیفته. ولی بازم تحقیق کن. این… بیشتر بخوانید.

سعید

این حیوانات میزان داخل یه مایع. اون مایع دقیقا چیه و چند درصده. بعضیها چند نوع الکل مختلف معرفی کردن بعضیها محلول الکل با مواد دیگه. میشه کمی راهنمایی کنید. ممنون

حیدر صالح

عقرب را داخل رزین پلیستر در قالب زیبا بزارید تا سفت شود

ناشناس

از شیشه ی دودی استفاده کنید

محمد

سلام بزار یک سال تو الکل باشه بعد از تو الکل درش بیار بعد برو رزین اپوکسی خوب بخر بزارش تو رزین به همین راحتی البته بدون رزین هم میشه استفاده کنی ولی چون عقرب خشک شده با یک ضربه کوچیک میشکنه و پودر میشه.

محمد فرهی

سگ کوچکم را میخواهم تاکسی درمی کنم راهنمایی کنید

محمدرضا

سلام .
فنچ مورد علاقه ام تلف شد . چگونه میتوان آن را نگه داری کرد بدون اینکه فاسد شود .

احسان

سلام دوستان یک جفت شاخ قوچ دارم،چطوری خشکش کنم که بو نگیره؟؟ ممنون میشم جواب بدید🙏

امیر

سلام دوستان من ی سنجاب خریده بودم اما نمیدونستم مریض بوده و بعد از دکتر بردن و خلاصه زنده نموند،الان میخوام تاکسی درمی کنمش کسی میدونه باید چطور این کارو کنم 🙏🙏

ناشناس

دوست عزیز لایه پوستی رو شکاف بره و گوشت را خالی کن ولی استخوان بی گوشت را جدا نکن و بعد بوراکس نمک را قاطی کنید و بعد از ۲۴ ساعت با الکل شستشو بده بعد چند بار تکرار کن بعد با پشم یا چیزه دیگه داخلش رو پر کن

محمد فرهنگ

سلام من یه دم روباه دارم میخواستم بدونم چطور میتونم داخل خونه خشکش کنم ممنون میشم اگه جواب بدید

پایدار تا پای دار

سلام دوست عزیز بالاخره اگر موفق به خشک یا هر روشی دیگر دم روباه رو درست کردید بگید ماهم انجام بدیم مرسی یو

Mohammad

سلام من حدودپنج روزدریه مکان تاریک وخنک اویزون کردم خشک شدوبعداشستشو دادم وسشوارگرفتم الان یه سالی هست دارمش وسالم مونده

naser

سلام.به مدت یک هفته با سرنگ الکل بالای ۷۰ درصد مابین ۲ سانت تزریق کنید و قسمت جداشده از بدنو هر روز بتادین بزنید

ایرج

سلام وقت بخیر همگی روباه مرده رو میشه خشک کرد داخل استخرافتاده

سجاد

سلام آقا یکی بگه دم روباه رو چجوری میشه تاکسیدرمی کرد تا نگهش داریم

ایرج

چطوری دم روباه رادرخانه خشک کنیم وچه فایده ای دارد

امیر حسین

سلام من یک قرقی خشک شده دارم میخواستم بفروشم

رضا شادیان

سلام خسته نباشید یک دم روباه دارم خواستم ببینم چجوری تاکسیدرمی کنم بعد جایی هست همینجوری بخرن ممنون

کاربر ناشناس

چند

کاربر ناشناس

یک فنچ دارو دیشب مرد کجا تاکسی درمی میکنند

محمدرضا

سلام منم یک فنچ دارم دیشب مرد ، چجوری و کجا تاکسیدرمی کردیش ؟ میشه به منم بگی ؟ فنچ مورد علاقه ام بود .

عبدالله

سلام خسته نباشین من یه بز کوهی دارم بد تاکسیدرمیش کردن فصل شکارش موقع م‌ست بودن شکار بوده الان بوی م‌ستی میده میشه راهنماییم کنید که چه جوری میتونم بوش رو از بین ببرم ممنونم میشم جواب رو به ایمیلم ارسال کنید ممنونم

Ali

سلام تکسی درمی تمساح دارم میدونی به کی میتونم بفروشم

سعید

سلام داداش چه قیمت میدی و چند سانته؟

کاربر ناشناس

سلام مطالبتان آموزنده. بود فقط یه سوال من یه بز کوهی خشک شده دارم روی تنش سوسک های ریزی ایجاد شده باید چکار کنم ک از بین برن؟ میشه کمکم کنید نمیخوام از بین بره

مسعود وطن خواه

سلام از نفتالین استفاده کنید برای این کار ! تمام حشرات ریز و مزاحم رو از بین می برد

علی

خیلی عالی بودممنون ازاینکه دانشتون رابادیگران به اشتراک گذاسته اید

حمیدرضا

سلام خسته نباشید یه دم روباه دارم میخوام اویزونش کنم جلو ماشین چکارش باید کنم که بو بد نده وخراب نشه ممنون

امیرعلی

سلام من یه پالتو از پوست آهو دارم که توخونه شستیم خشک شده اونو باچی بشورم درست میشه

دلبر طهماسبی

من دوتا مرغ عشق دارم خشکش کردم میخواستم بفروشمش

حاج مهتی

با سلام با چه موادی خشکشون کردی عزیز جان ؟

محمدرضا

سلام من فنچ دارم نه مرغ عشق میخواستم بدونم چجوری خشکش کردی ، چون قصد دارم فنچ مرده ام رو خشک بکنم .
لطفاً پاسخ بدید .

مینا عباسی

سلام خسته نباشید. من یه بزکوهی خشک شده دارم روی تنش سوسکهای ریز و همراه با تخم های سفید رنگ گذاشته. چیکار کنم هم سوسکها و هم تخمها از بین برن. بهم گفتن داخل فریزر بزارمش کسی اطلاعاتی داره؟

محمد

سلام نفتالین بزن درست میشه

عزیزی

سلام راهنمایی میخواستم برای خشک کردن جغد ممنون میشم

محمدرضا

سلام ، تونستید به راه حلی برسید ؟ چون من یک فنچ دارم که مرد دیروز و میخوام بدونم چجوری میشه خشکش کرد .اگر تونستید به من توضیح بدید چجوری. ممنون

ملکا

چرا واقعا جسدهای حیوانات رو بخاین خشک کنید و نگه دارید جسد مال زمینه همون‌طور که جسد آدما دفن میشه حیوانات هم باید دفن بشن نه خشک بشن

دکمه بازگشت به بالا