لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای جامع ایجاد لینک های سمبلیک و نمادین aka Symlinks در ویندوز

ویندوزهای 10، 8، 7 و ویستا، همگی از لینک های سمبلیک که با عنوان Symlinks نیز شناخته شده اند و به یک فایل یا فولدر روی سیستم اشاره دارد، پشتیبانی می کنند. شما می توانید این لینک های سمبلیک را با استفاده از پنجره کامند پرامپت (Command Prompt) یا یک ابزار شخص سوم (ترد پارتی) به نام لینک شل اکستنشن (Link Shell Extension) ایجاد کنید.

لینک سمبلیک چیست؟

اساساً لینک های سمبلیک، میانبرهای پیشرفته هستند. در واقع، لینک های سمبلیک نوع ویژه ای از فایل ها متنی بوده که به فایل یا پوشه هدف اشاره می کنند.

1 لینک سمبلیک

برای نمونه، مثلاً شما برنامه ای دارید که این برنامه به فایل های مربوط به خود در C:\Program نیاز دارد. در حالت عادی شما دوست دارید این دایرکتوری را در D:\Stuff ذخیره کنید، اما لازم است فایل های این برنامه در C:\Program باشند. در این حالت، شما می توانید دایرکتوری اصلی را از C:\Program به D:\Stuff جابه جا کنید و سپس یک لینک سمبلیک در C:\Program بسازید که به D:\Stuff اشاره می کند. زمانی که برنامه مورد نظر را مجدداً راه اندازی کردید، برنامه سعی می کند تا به دایرکتوری خود در C:\Program دسترسی پیدا کند. ویندوز به صورت خودکار آن را به سمت D:\Stuff هدایت می کند؛ و همه چیز طوری پیش می رود که انگار دایرکتوری اصلی در C:\Program باشد.

این ترفند می تواند برای خیلی چیزها مانند همگام سازی یک فولدر خاص با برنامه هایی نظیر Dropbox، Google Drive و OneDrive مفید باشد.

دو نوع لینک سمبلیک وجود دارند: لینک های سخت و لینک های نرم. لینک های نمادین نرم، تقریباً مانند میانبرهای استاندارد کار می کنند. زمانی که یک لینک سمبلیک نرم را برای یک فولدر باز می کنید، شما مسیر را به فولدری که فایل ها در آن ذخیره شده اند، هدایت می کنید. در حالی که لینک سخت، آن ها را نمایش می دهد؛ مثل اینکه این فایل یا فولدر، واقعاً در محل لینک سمبلیک وجود دارند. همین امر، سبب شده است لینک های سمبلیک سخت، در بیشتر مواقع مفیدتر باشند.

به این نکته توجه داشته باشید که ویندوز اصطلاحات یا عبارات “hard link” و “soft link” را اصلاً به کار نمی برد و از عبارات “hard link” و “symbolic link” استفاده می کند. یعنی به جای لینک های سمبلیک نرم، از همان اصطلاح لینک سمبلیک استفاده می کند. mklink command نوعی دستور در ویندوز است که می تواند هر دو لینک سمبلیک (نرم و سخت) را ایجاد کند.

راهنمای ساخت لینک های سمبلیک توسط mklink

شما می توانید با استفاده از دستور mklink در پنجره Command Prompt، لینک های سمبلیک را با دسترسی مدیر سیستم (Administrator) ایجاد کنید. برای باز کردن آن، یک میانبر Command Prompt را در منوی استارت خود پیدا کنید. سپس روی آن راست کلیک کرده و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.

در ویندوزهای 10 با آپدیت Creators، شما می توانید از یک پنجره نرمال Command Prompt استفاده کنید و نیازی به اجرا کردن آن به صورت یک مدیر سیستم نیست. با این حال، برای انجام این کار، باید Developer Mode را در سیستم فعال کنید. برای فعال کردن آن، از مسیر Settings > Update & Security > For Developers استفاده کرده و Developer Mode را انتخاب کنید.

2 لینک سمبلیک

بدون هیچ گزینه اضافی، mklink یک لینک سمبلیک را به یک فایل ایجاد می کند. با استفاده از دستور زیر می توانید یک لینک سمبلیک (یا همان لینک سمبلیک نرم) ایجاد کنید. در این قسمت، لینک به فایل هدف اشاره دارد:

mklink Link Target

زمانی که شما می خواهید لینک سمبلیکی ایجاد کنید که به یک دایرکتوری اشاره دارد، از دستور ذیل استفاده کنید:

mklink /D Link Target

هنگامی که شما می خواهید لینک سمبلیکی سخت ایجاد کنید که به یک فایل اشاره دارد، از دستور زیر باید استفاده کنید:

mklink /H Link Target

برای ایجاد یک لینک سخت که به یک دایرکتوری اشاره دارد یا حتی به عنوان یک اتصال دایرکتوری شناخته می شود، از دستور زیر استفاده کنید:

mklink /J Link Target

3 لینک سمبلیک

برای مثال، اگر شما می خواهید لینک سختی را در قسمت C:\LinkToFolder، ایجاد کنید که فولدر هدف آن، C:\Users\Name\OriginalFolder است، باید از دستور زیر استفاده کنید:

mklink /J C:\LinkToFolder C:\Users\Name\OriginalFolder

اگر در دستور شما به جای C:\LinkToFolder و C:\Users\Name\OriginalFolder از C:\Link To Folder و C:\Users\Name\Original Folder استفاده شده است (به فاصله بین کلمات دقت کنید)، حتماً باید هر دو عبارت را به طور جداگانه درون کوتیشن یا ” قرار دهید. در واقع دستور به صورت زیر تغییر خواهد کرد:

“mklink /J “C:\Link To Folder” “C:\Users\Name\Original Folder

4 لینک سمبلیک

اگر پیام “You do not have sufficient privilege to perform this operation” برای شما ظاهر شد، قبل از اجرای دستور، باید فرمان Command Prompt را با دسترسی مدیر سیستم راه اندازی کنید.

نحوه و راهنمای ساخت لینک های سمبلیک توسط یک ابزار گرافیکی Graphical Tool

اگر می خواهید این کار را با یک ابزار گرافیکی انجام دهید، باید Link Shell Extension را دانلود کنید. اطمینان حاصل کنید که پیش از دانلود لینک اصلی، بسته ی پیش نیاز مناسب آن را دانلود کرده اید. هر دوی آن ها را می توانید از طریق لینک بالا دانلود کنید.

پس از دانلود هر دو لینک، آن ها را نصب کرده و فایل یا فولدری که می خواهید یک لینک برای آن ها ایجاد شود را پیدا کنید. سپس روی آن راست کلیک کرده و در منوی باز شده گزینه Pick Link Source را انتخاب کنید.

5 لینک سمبلیک

سپس، شما می توانید با راست کلیک درون یک فولدر متفاوت، به منوی Drop As رفته و گزینه Hardlink را برای ایجاد یک لینک سخت به یک فایل انتخاب کنید. اگر از منوی Drop As، گزینه Junction را انتخاب کنید، یک لینک سخت برای یک دایرکتوری ساخته می شود. گزینه Symbolic Link، باعث ایجاد یک لینک نرم برای یک فایل یا دایرکتوری می شود.

6 لینک سمبلیک

چگونه لینک های سمبلیک را حذف کنیم؟

برای حذف یک لینک نمادین یا سمبلیک، شما به راحتی می توانید آن را مانند هر فایل یا دایرکتوری دیگری، حذف کنید. فقط در حذف آن دقت کنید تا فایل یا دایرکتوری مربوط به آن را حذف نکرده و فقط خودِ لینک را حذف کنید.

7 لینک سمبلیک

بد نیست مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

>>> چگونه آپدیت بهاره کریترز Spring Creators ویندوز 10 را دانلود و نصب کنیم؟

>>> نحوه حذف برنامه ها از لیست Open With در انواع ویندوزها

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مدیر فن تریکس

با سلام. درخواست شما بررسی شد و مشکلی از لحاظ کیفیت تصاویر و ناخوانا بودن تصاویر دیده نشد. برای نمایش تصاویر با وضوح اصلی و اندازه بزرگ بر روی تصاویر کلیک کنید.

pjf

سلام دست شما درد نکند فقط تصاویر وضوح ندارد مثلا تصویر cmd قابل مطالعه نیست

دکمه بازگشت به بالا