سلامت

چگونه از اپی پن Epipen یا تزریقگر خودکار استفاده کنیم؟

اپی پن یک دستگاه تزریق گر خودکار است که با استفاده از آن داروی اپی نفرین توسط خود فرد و به صورت خودکار تزریق می گردد. این تزریق معمولا برای درمان واکنش های شدید آلرژیک به نام آنافیلاکسیس (anaphylaxis) مورد استفاده قرار می گیرد. آنافیلاکسیس به طور بالقوه کشنده است و حتما باید درمانی برای آن صورت گیرد. اپی نفرین یک گونه ی دست ساز و مصنوعی از آدرنالینی است که به صورت طبیعی در بدن ساخته می شود. یک دوز از اپی نفرین اگر به صورت صحیح تزریق شود، خطر بسیار کمی دارد. به همین دلیل دانستن نحوه ی استفاده ی درست و به موقع اپی پن بسیار مهم است.

آنافیلاکسیس چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است کمی در مورد بیماری آنافیلاکسیس که از اپی پن به عنوان درمان آن استفاده می شود، دانسته و با علائم آن آشنا شوید.

1- آنافیلاکسیس زمانی اتفاق می افتد که فرد به طور ناگهانی در معرض یک ماده ی آلرژی زا قرار گیرد.

که گاهی ممکن است فرد به طور ناگهانی آلرژی شدیدی نسبت به ماده ای که قبلا هیچگونه حساسیتی به آن نداشته، پیدا کند و یا قبلا نیز به آن حساس بوده و نسبت به آن ماده آلرژی داشته است. در این صورت است که فرد دچار آنافیلاکسیس می شود. در برخی مواقع این آلرژی و حساسیت بسیار شدید بوده و می تواند جان فرد را به خطر اندازد.

برخی از علائم عبارت اند از:

– سرخ شدن پوست

– خارش بدن

– تورم گلو و دهان

– مشکل بلعیدن و صحبت کردن

– آسم شدید

– درد شکم

– تهوع و استفراغ

– افت فشار خون

– غش، از حال رفتن و افتادن ناگهانی

– گیجی، منگی و ایجاد حسی که گویی در حال مرگ است.

1 نحوه استفاده از اپی پن Epipen

2- اپی پن به عنوان اولین و اضطراری ترین درمان برای فردی است که دچار مشکل شده است.

پس لازم است همه ی افراد نحوه ی استفاده از اپی پن را دانسته تا اگر فردی احتیاج به کمک داشت، بلافاصله درمان اورژانسی که همان اپی پن است را برای او انجام دهند.

3- در صورتی که فردی را در اطراف خود دیدید که دچار آنافیلاکسیس است و علائم ذکر شده در او مشاهده می شود، چه اپی پن برای او استفاده شود چه نه، حتما با اورژانس تماس بگیرید.

– توجه داشته باشید که برای افرادی که از بیماری قلبی رنج می برند، نباید از اپی پن استفاده شود. مگر این که دکتر تجویز کرده باشد. پس اگر می خواهید اپی نفرین را برای کسی تزریق کنید، ابتدا از بی خطر بودن تزریق آن مطمئن شوید.

– اگر فردی هستید که بیماری آنافیلاکسیس دارید، دستور عمل استفاده از اپی پن را همیشه به همراه داشته باشید؛ تا اگر در موقعیتی خودتان نتوانستید از آن استفاده کنید، دیگران با مطالعه ی دستوالعمل بتوانند یاریتان کنند.

چگونگی استفاده از اپی پن یا تزریقگر خودکار

1- اپی پن را به صورت محکم در مشت خود نگه دارید.

به طوری که مشتتان دقیقا در وسط اپی پن باشد. حواستان باشد که دستتان به ضامن آن نخورده و در نرود زیرا اپی پن یک بار مصرف بوده و اگر ضامن باز شود، غیر قابل استفاده می شود. پس انگشتتان را روی سر و ته اپی پن فشار ندهید. در همان حالتی که اپی پن را در مشت دارید با دست دیگر درپوش آبی رنگ سر آن را جدا کنید.

2 نحوه استفاده از اپی پن Epipen

2- حال باید آن را روی ران تزریق کنید.

اپی پن را محکم روی ران زده و فشار دهید. سوزن وارد ران شده و تزریق صورت می گیرد. چند ثانیه نگه دارید تا تزریق به صورت کامل صورت گیرد.

– توجه داشته باشید که از اپی پن در جای دیگری از بدن استفاده نکنید. تزریق ناگهانی داخل وریدی آدرنالین، منجر به مرگ خواهد شد.

3 نحوه استفاده از اپی پن Epipen

3- بعد از چند ثانیه اپی پن را برداشته و محل تزریق را 10 ثانیه ماساژ دهید.

– سر اپی پن را نیز چک کنید. وقتی اپی پن از ران جدا شده و تزریق به صورت کامل انجام گیرد، پوشش نارنجی رنگ به صورت خودکار سوزن را پوشش می دهد.

4- عوارض جانبی احتمالی را در نظر داشته باشید.

زمانی که فردی تزریق اپی پن را انجام می دهد، ممکن است دچار احساس ترس و اضطراب و پارانوئیدی شود و یا ممکن است بدنش ناخودآگاه به لرزه بیافتد. نگران نباشید این عوارض دارو بوده و تشنج نیست و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت بر طرف می شود. فقط آرام باشید.

5- به بیمارستان مراجعه کنید.

20 % از آنافیلاکسیس های حاد معمولا بحران های دیگری را نیز به دنبال دارند که آنافیلاکسیس دو مرحله ای نامیده می شود. بنابراین به محض این که اپی پن را استفاده کردید؛ بدون هیچ معطلی به پزشک مراجعه کنید.

– مرحله ی دوم این بیماری ممکن است شدید یا خفیف باشد و اگر درمان نشود، منجر به مرگ می گردد.

– بحران دوم زمانی اتفاق می افتد که به نظر می رسد فرد بهبودی کامل یافته. بنابراین حتی اگر احساس بسیار خوبی هم داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونگی مراقبت و نگهداری از اپی پن

1- اپی پن را همیشه درون جعبه نگهداری کنید.

2- بیشتر اپی پن ها دارای جعبه مربعی شکل کوچکی هستند که شبیه پنجره بوده و محتوای درون آن دیده می شود.

وقتی به آن نگاه می کنید ماده باید کاملا شفاف باشد. اگر تیره شده و یا تغییر رنگ داده بود یعنی در معرض دمای شدید قرار گرفته و خراب شده است. به همین دلیل کارایی خود را از دست داده است. حتی اگر تاریخ انقضا داشته باشد. باید سریع آن را تعویض کنید.

4 نحوه استفاده از اپی پن Epipen

3- اپی پن باید در اتاق و در دمای 15 تا 30 درجه ی سانتیگراد نگهداری شود.

بنابراین آن را در معرض گرما و سرما قرار ندهید و اپی پن را در یخچال نگذارید.

5 نحوه استفاده از اپی پن Epipen

4- تاریخ انقضای اپی پن را در نظر داشته باشید.

اپی پن معمولا دارای عمر کمی است. پس همیشه تاریخ انقضای آن را در نظر بگیرید، تا هنگام نیاز به مشکل بر نخورید. اپی پن تاریخ گذشته کارایی خود را از دست داده و نمی تواند به بیمار کمک کند؛ اما در موارد اورژانسی بهتر از هیچ است. فقط در موارد اورژانسی از آن استفاده کرده و سریع به پزشک مراجعه کنید و در اسرع وقت اپی پن نو تهیه کنید.

6 نحوه استفاده از اپی پن Epipen

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا