سلامت

اطلاعات و آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال که به آن سونوگرافی ترنس واژینال هم می گویند برای اهداف تشخیصی و توسط پزشک صورت گرفته تا ساختار و اندام های داخلی لگن به طور دقیق تری مورد بررسی قرار گیرد. زمانی که پزشک در مورد سلامت باروری و بیماری زنان و زایمان به اطلاعاتی نیاز دارد، این نوع سونوگرافی را تجویز می کند.

برای انجام اکوگرافی واژینال ابتدا لازم است اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید.

1 آمادگی لازم قبل از سونوگرافی واژینال

1- بدانید که سونوگرافی یا اکوگرافی واژینال چیست

همان طور که گفته شد این نوع سونوگرافی برای مشاهده ی ارگان های داخلی ناحیه ی لگن انجام می شود. همچنین برای تشخیص بیماری های زنان مانند درد لگن، خونریزی های غیر طبیعی یا مشاهده ی مراحل اولیه ی حاملگی مورد استفاده قرار می گیرد.

در طی مراحل انجام این کار پزشک دستگاه الکتریکی که به اندازه ی اسپکولوم است را در داخل واژن قرار می دهد. این دستگاه امواج صوتی را منتشر کرده و به پزشک اجازه می دهد ارگان های داخلی را ببیند.

این نوع سونوگرافی ها بدون درد هستند، اما ممکن است در طول انجام این کار احساس فشار و ناراحتی به وجود آید.

2- زمان انجام این نوع سونوگرافی را بدانید.

هر زمان که لازم بود پزشک دهانه و گردن رحم، تخمدان ها و خود رحم را به طور دقیق تر بررسی کند، این سونوگرافی انجام می شود. همچنین برای نظارت بر بارداری و جنین هم از این نوع سونوگرافی استفاده می شود.

– درد ناشی از خونریزی، خونریزی و التهاب ناگهانی نیز نیاز به سونوگرافی واژینال دارد. زیرا می تواند تغییرات شکل و تراکم بافت های تولید مثل و همچنین جریان خون به ارگان های لگن را دقیق نشان دهد.

– برای نظارت بر فیبروئیدها، کیست تخمدان، رشد سرطان در اندام های لگن، تشخیص علت خونریزی و گرفتگی های رحمی سونوگرافی واژینال انجام می شود.

– به تشخیص مسائل نازایی یا ناهنجاری های مثانه، کلیه ها و حفره های لگن نیز کمک کند.

– در دوران بارداری می توان برای تشخیص مراحل اولیه حاملگی، نظارت بر رشد جنین، جلوگیری از حاملگی خارج از رحم و تشخیص چند قلویی، از این نوع سونوگرافی استفاده کرد.

3- برای انجام این نوع سونوگرافی برنامه ی زمانی لازم است.

این برنامه ی زمانی به دلیل و هدفی که شما این سونوگرافی را انجام می دهید، بستگی دارد.

– سونوگرافی واژینال در دوران بارداری می تواند 6 هفته بعد از لقاح صورت گیرد؛ اما معمولاً بین هفته ی 8 تا 12 بارداری انجام می شود.

– اگر پزشک برای تشخیص درد یا خونریزی غیر معمول در تلاش است، انجام این نوع سونوگرافی سریعاً و بدون تاخیر صورت می گیرد.

– اگر این نوع سونوگرافی برای تشخیص و درمان مسائل ناباروری است، احتمالاً پزشک آن را در طول زمان تخمک گذاری انجام می دهد.

– سونوگرافی واژینال می تواند در هر دوره ای از سیکل قاعدگی انجام شود، اما معمولاً بهتر است در روزهای 5 تا 12 سیکل صورت گیرد. زیرا در این روزها دیواره ی اندومتر به نازک ترین شکل ممکن است و اجازه می دهد تصاویر واضح تری از رحم دیده شود.

آمادگی لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینال:

1- قبل از ترک منزل برای انجام عمل سونوگرافی ، بهداشت و سلامت خود را مد نظر داشته و حتماً دوش بگیرید.

به خصوص اگر در دوران قاعدگی هستید، دقیقاً قبل از مراجعه برای سونوگرافی ، رعایت بهداشت کامل مربوط به این دوران ضروری است.

2- لباس های راحتی بپوشید که درآوردن و پوشیدن آن ها ساده و بی دردسر باشد.

از کمربند، کفش های بند دار و لباس های سخت این چنینی استفاده نکنید. گاهی لازم نیست تمامی لباس ها عوض شود و تنها قسمت پایینی بدن کافی است. بنابراین لباس هایی بپوشید که در طول سونوگرافی اذیت نشوید.

3- زمانی که پزشک این نوع سونوگرافی را برایتان نسخه می کند، حتماً از او بپرسید که برای انجام سونوگرافی ، مثانه باید خالی باشد یا نه.

معمولاً در سونوگرافی واژینال مثانه باید خالی باشد. 30 دقیقه قبل از انجام سونوگرافی حتماً از دستشویی استفاده کرده و چیزی ننوشید.

اما گاهی نیز مثانه باید پر باشد؛ زیرا روده ها را بالا آورده و به پزشک اجازه می دهد تا ارگان های لگنی را واضح تر ببیند. بنابراین حتماً از پزشک در مورد پر یا خالی بودن مثانه بپرسید؛ تا قبل از سونوگرافی با آمادگی کامل به پزشک مراجعه کنید.

فن تریکس در پایان مطالعه مقالات “تنظیم PH  واژن برای جلوگیری از عفونت واژن” و “درمان درد واژن در دوران پریودی” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا