سلامت

آمادگی های لازم برای بارداری بالای 40 سال

بسیاری خانم ها بعد از 40 سالگی تصمیم می گیرند که صاحب فرزند شوند. اغلب نیز موفق شده و فرزندان کاملاً سالمی را به دنیا می آورند. با این حال بارداری بعد از سن 40 سالگی خطرات و عوارض احتمالی را برای مادر و نوزاد در پی خواهد داشت. آماده سازی قبل از بارداری می تواند بدن را در شرایط بارداری موفق قرار دهد.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با سن مناسب برای بارداری سالم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> سن مناسب برای بارداری سالم <<<


حتماً با پزشک در تماس باشید.

1- حتماً قبل از تصمیم به بارداری تحت نظر یک پزشک قرار بگیرید.

هر چه سن بالاتر می رود، احتمال ابتلا به بیماری های شایعی مثل فشار خون بالا و دیابت افزایش می یابد. به علاوه احتمال کاهش باروری در خانم هایی با سن بالا، بیشتر است.

– آزمایش پاپ اسمیر و لگن ضروری است.

– شیوه و سبک زندگیتان را کاملاً صادقانه در اختیار پزشک قرار دهید. برای بارداری سالم تر، تغییر سبک زندگی با مشاوره ی پزشک، نقش بسیار زیادی دارد. به علاوه پزشک کمک کرده تا شانس ابتلا به بیماری ها را در بارداریتان کاهش دهید.

– اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید، حتماً در مورد ادامه ی استفاده و ایمن بودن بارداری و شیردهی با وجود این داروها با پزشک مشورت کنید.

– گاهی لازم است واکسیناسیون انجام شده که حداقل فاصله واکسن تا بارداری یک ماه است. بنابراین اگر قصد بارداری دارید، بسیار زود به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات مربوط به بارداری به موقع برایتان انجام شود.

2- حتماً از پزشک بخواهید خطر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون بالا در بارداری را در شما بررسی کند.

زیرا بروز این مشکلات با افزایش سن بالا رفته و احتمال اینکه در بارداری به آن مبتلا شوید، بسیار بالاست. ممکن است لازم باشد قبل از بارداری، برای کنترل این مشکل اقداماتی صورت گرفته و داروهایی در این مورد مصرف شود.

دیابت بارداری دیابتی است که تنها در بارداری رخ داده و احتمال آن در زنان سن بالا بسیار بیشتر است. دیابت بارداری باعث می شود نوزاد بسیار بزرگ تر از حد متوسط شود. بنابراین کنترل این امر با کنترل قند خون صورت گرفته که این کار با ورزش، رژیم غذایی و احتمالاً دارو صورت می گیرد.

3- در مورد گزینه های زایمانی که پیش رویتان است نیز باخبر باشید.

بسیاری از زنان بالای 40 سال می توانند به صورت طبیعی زایمان کنند، اما با توجه به افزایش خطر عوارض مرتبط با بارداری ، احتمال عمل سزارین با سن افزایش یافته و اغلب زایمان ها در سن بالای 40 سال سزارین است.
فشار مربوط به زایمان با افزایش سن بیشتر خواهد بود. به علاوه با افزایش سن مشکلات مربوط به فشارخون بالا و در پی آن مسائل مربوط به جفت در طول زایمان نیز بالا می رود. بنابراین زایمان در این سن به مراقبت های ویژه احتیاج دارد.

1 آمادگی لازم برای بارداری بالای 40 سال

4- در نظر داشته باشید که ممکن است برای موفقیت در بارداری، لازم باشد درمان باروری انجام داده و داروهایی را برای تحریک تخمک گذاری مصرف کنید.

مثلاً داروهای خوراکی کلومیفن سیترات یا داروهای تزریقی گنادوتروپین ها و آمپول هورمون اچ سی جی HCG داروهایی هستند که برای افزایش باروری در زنان مسن استفاده می شوند. نرخ چند قلو زایی نیز در زنانی که این داروها را مصرف کرده و در سن بالا باردار می شوند، بالاست. توجه داشته باشید که گاهی برای درمان آسیب های موجود در سیستم تولید مثل به جراحی نیز نیاز است تا مشکل برطرف شده و بارداری سالم اتفاق بیوفتد. پس از این نظر نیز خود را آماده کنید.

تغییر سبک زندگی

برای داشتن یک بارداری موفق در سن بالای 40 سال ، با تغییر سبک زندگی، خود را آماده کنید.

1- اگر عفونت های واژینال دارید، حتماً آن ها را درمان کنید. همچنین با تغییر سبک زندگی در رابطه با مراقبت های بهداشتی از خود و روابط جنسی، از ابتلای مجدد به آن ها پیشگیری کنید.

اگر در معرض کم کاری تیروئید باشید، با تغییرات در سبک زندگی و مصرف دارو که توسط پزشک تجویز می شود، باید آن را کنترل کنید.

2- رژیم غذایی سالم تری را شروع کنید.

تغییرات غذایی در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد؛ زیرا شما در دوران بارداری به افزایش مقدار مواد مغذی خاصی نیاز دارید. اطمینان حاصل کنید که برای یک رژیم غذایی سالم آماده هستید.

– بیش از نیمی از غلاتی که در طول روز مصرف می کنید، باید غلات کامل باشد. یعنی سیریل های غلات کامل، برنج قهوه ای، پاستای غلات کامل و نان تهیه شده با آرد گندم کامل.

– همچنین باید تلاش کنید که پروتئین بیشتری دریافت کنید، ترجیحاً به شکل گوشت کم چرب، آجیل، تخم مرغ و حبوبات. ماهی یک منبع خوب تغذیه و پروتئین بالا است، اما توجه داشته باشید که از خوردن ماهی دارای جیوه اجتناب کنید.

– محصولات لبنی در دوران بارداری به علت کلسیم و ویتامین D موجود در آن ها مهم هستند. اما اگر نمی توانید در این سن لبنیات را هضم کنید، می توانید در مورد مکمل های کلسیم با پزشک خود صحبت کنید.

– میوه و سبزیجات تازه را فراوان مصرف کرده و مصرف کافئین در سه ماهه ی اول بارداری را کاهش دهید.

2 آمادگی لازم برای بارداری بالای 40 سال

3- حفظ وزن ایده آل

اگر وزنتان کم باشد و یا اضافه وزن داشته باشید، حتماً قبل از بارداری آن را به محدوده ی سالم رسانده و وزن سالم را حفظ کنید. پزشک نحوه ی رسیدن به وزن ایده آل برای بارداری سالم در سن شما را با رژیم غذایی و ورزش مشخص خواهد کرد. پس قبل از اقدام به بارداری، در مورد ورزش، تغذیه و تغییراتی که باید برای رسیدن به وزن سالم در سبک زندگیتان ایجاد شود با پزشک مشورت کنید.

– داشتن اضافه وزن در دوران بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون بالا را افزایش می دهد. کمبود وزن نیز می تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس را افزایش داده و بدن شما ممکن است برای حمایت از جنین و بارداری به اندازه کافی قوی نباشد.

4- ورزش کنید.

ورزش در دوران بارداری ایمن بوده و حتی انجام آن نیز توصیه می شود. انواع مختلفی از تمرین های بارداری ایمن را باید قبل و در دوران بارداری خود داشته باشید. پیاده روی، استفاده از دوچرخه ثابت، شنا و کار با وزنه ورزش هایی ایمن برای زنان باردار می باشد. با این حال بارداری ها متفاوت است. در این رابطه و در مورد نوع و کیفیت ورزش حتماً با پزشک مشورت کنید.

خطرهای مربوط به بارداری در سن بالای 40 سال را در نظر داشته باشید:

1- میزان تولد نوزاد دارای نواقص کروموزومی از مادران بالای 40 سال بیشتر است.

زیرا احتمال رخ دادن آنوپلوئیدی یا تعداد غیر معمول کروموزوم در سن بالا بیشتر بوده و موجب ایجاد ناهنجاری هایی مثل سندرم داون می شود. تخمک هایی با کروموزوم های سالم، در سن های پایین تر آزاد می شوند و تخمک های آزاد شده در سن بالای 40 سال از نظر کروموزومی غیرنرمال ترند. بنابراین از این خطرها آگاه باشید و تست های کروموزومی مربوطه را حتماً انجام دهید.

3 آمادگی لازم برای بارداری بالای 40 سال

2- خانم های بالای چهل سال در معرض بیشتر مرده زایی و سقط جنین هستند.

نظارت کامل بر جنین در دوران بارداری و در این سن بسیار مهم است.

– در 40 سالگی میزان سقط جنین به 33٪ افزایش یافته و این عدد با بالا رفتن سن بیشتر می شود.

3- صبور باشید.

بارداری در خانم های بالای 40 سال بسیار دیرتر اتفاق می افتد؛ زیرا تخمک های خانم های مسن مانند تخمک های خانم های جوان قابلیت باروری را نداشته و حتی بارداری ممکن است تا 6 ماه بعد از اقدام به آن نیز اتفاق نیوفتد. البته اگر بعد از 6 ماه هنوز هم باردار نشدید، با پزشک در مورد روش های کمک بارداری مشورت کنید.

در پایان با مطالعه مقالات “بارداری طبیعی بعد از عمل IVF” و “تاثیر بارداری بر مغز زنان حامله” در وب سایت فن تریکس اطلاعات کامل تری در رابطه با بارداری بدست آورید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا