سلامت

آمادگی های لازم قبل از عمل ترمیم رباط صلیبی یا ACL

کشش بیش از حد یا پاره شدن رباط صلیبی قدامی در زانو، باعث آسیبی می شود که به عمل ACL نیاز دارد. درد آن بسیار شدید بوده و اغلب طی انجام فعالیت های فیزیکی مثل ورزش اتفاق می افتد. راه رفتن با زانوی آسیب دیده یا ایستادن روی آن بسیار دشوار بوده و در بیشتر مواقع، جراحی تنها راه چاره ی بازیابی مجدد این زانوی آسیب دیده است. برای ترمیم رباط صلیبی ، لازم است تاندونی از جای دیگر بدن برداشته شود و به دو رباط صلیبی پاره شده متصل گردد. البته اگر آسیب تنها در حد کشیدگی یا پارگی خفیف باشد، اغلب درمان هایی غیر از جراحی مثل فیزیوتراپی جواب می دهد.

اقدامات لازم قبل از عمل ترمیم رباط صلیبی یا ACL

اقدامات لازم قبل از جراحی برای بهتر انجام شدن روند کار، کمتر شدن درد و بهبودی سریع و آسان بسیار اهمیت دارد.

1- قبل از جراحی چیدمان منزل را تغییر دهید.

چند هفته مانده به جراحی، وسایل و چیدمان خانه را به گونه ای بچینید که پس از جراحی بتوانید به راحتی بنشینید، بخوابید و بلند شوید. همچنین به هر جا و هر وسایلی به راحتی دسترسی داشته باشید و حدالامکان لازم نباشد از پله ها بالا و پایین شوید یا زیاد راه بروید.

2- مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا همان مسکن ها را چند هفته قبل از جراحی قطع کنید.

این داروها خون را رقیق کرده و می تواند باعث خونریزی پس از جراحی یا در طی جراحی شود. در صورت نیاز از داروهای ناپروکسن، ایبوپروفن و موترین استفاده کرده که عوارض کمتری دارند.

3- از آنجایی که مصرف دخانیات و تمامی محصولات توتون و تنباکو در بهبودی بعد از عمل تاثیرات منفی داشته و می تواند موجب عفونت شود، 4 هفته قبل از عمل ترمیم رباط ، مصرف آن ها را به طور کلی قطع کنید.

1 آمادگی قبل از عمل ترمیم رباط صلیبی

6- یک هفته قبل از عمل ترمیم رباط صلیبی ، در مورد قطع مصرف داروهای منعقد کننده ی خون با پزشک صحبت کنید.

به احتمال زیاد، برای جلوگیری از تشکیل لخته های خونی، 7 روز قبل از جراحی این داروها باید قطع شوند. پس در مورد آن ها حتماً با پزشک صحبت کنید.

ورزش و نرمش کنید.

1- بدانید که ورزش قبل از عمل به تسریع در بهبودی ACL کمک می کند.

تاریخ جراحی به گونه ای برنامه ریزی می شود که زمان کافی برای آماده شدن و انجام نرمش های روتین را به شما بدهد. ورزش قبل از جراحی، عملکرد زانو را بازیابی خواهد کرد و اطمینان حاصل می شود که زانوی شما به اندازه کافی برای جراحی قوی است.

– اهداف اصلی از نرمش، تقویت ماهیچه ها، عضلات و بهبود حرکت پا تا حد امکان است.

– تمرین باید به تدریج افزایش پیدا کند. حواستان به درد باشد که نشانه ی فشار بیش از حد روی پا است. زمانی که دردی حس شد تمرین را متوقف کرده و شدت آن را کاهش دهید.

– برای ورزش و نرمش پای آسیب دیده، توصیه می شود حتماً با فیزیوتراپیست در ارتباط باشید.

2- حرکت پل باسن در 3 ست 12 تایی باعث تقویت عضلات پشت ران، زردپی و عضلات باسن می شود. 6 ثانیه حرکت را زده و 10 ثانیه استراحت کنید.

2 آمادگی قبل از عمل ترمیم رباط صلیبی

3- انجام حرکتی که در تصویر می بینید، یعنی بلند شدن با کمک آرنج هایی که 90 درجه روی زمین است و انجام حرکت به مدت 6 ثانیه با استراحت 10 ثانیه ای، باعث تقویت ماهیچه های سرین شده که در باز و بسته شدن و چرخش پا بسیار اهمیت دارند. این حرکت را نیز در 3 ست 12 تایی انجام دهید.

3 آمادگی قبل از عمل ترمیم رباط صلیبی

4- 3 ست 12 تایی از این حرکت، باعث تقویت عضلات پشت ران می شود.

در این حرکت، حوله ی نرمی را برای زانوی آسیب دیده پهن کرده و موقع خم و راست کردن پا، آن را با دست بگیرید تا ناراحتی و درد آن کمتر شود.

4 آمادگی قبل از عمل ترمیم رباط صلیبی

5- برای تقویت عضلات ساق پا، حرکت بلند شدن روی پنجه پا را، 3 ست 12 تایی و به مدت 6 ثانیه انجام دهید. برای راحت تر شدن حرکت، پشت صندلی بایستید و از آن کمک بگیرید.5 آمادگی قبل از جراحی رباط پا

6- انجام حرکتی که در تصویر می بینید باعث تقویت عضلات چهارسر ران می شود. این حرکت را برای هر پا 5 تا 10 بار انجام داده و 5 ثانیه آن را نگه دارید.

6 آمادگی قبل از جراحی رباط پا

7- برای جلوگیری از تورم زانو بعد از انجام هر حرکت، از کمپرس یخ استفاده کرده و زانو را باند پیچی کنید.

اگر متوجه شدید که بعد از تمرین، درد و تورم افزایش یافت، زانو را باند پیچی کرده، آن را بالا بگیرید و روی آن 15 تا 20 دقیقه کمپرس یخ بگذارید.

– به زانو استراحت داده و در مورد برنامه ی ورزشی تان با فیزیوتراپیست در ارتباط باشید.

8- در صورت نیاز و تجویز پزشک، از عصا استفاده کرده و از لنگیدن که باعث آسیب بیشتر به زانو می شود جلوگیری کنید.

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با آمادگی های لازم قبل از عمل برداشتن رحم، سونوگرافی واژینال و الکترولیز آشنا شوید.

>>> آمادگی های لازم قبل از عمل برداشتن رحم <<<

>>> آمادگی های لازم قبل از سونوگرافی واژینال <<<

>>> آمادگی های لازم قبل از الکترولیز <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا