سلامت

جراحی آلوئوپلاستی فک چیست و چه زمانی انجام می شود؟

آلوئوپلاستی یکی از شیوه های جراحی فک بوده که با کمک آن و بعد از کشیدن یا افتادن دندان، سطح استخوان های ایجاد شده را صاف، و ناهمواری ها و تیزی های آن را از بین می برند. این کار را قبل از جایگزین کردن دندان و جهت آماده کردن شکاف خالی دندان و قالب گیری از فک برای ساخت دندان انجام می دهند. قسمتی از فک که دندان را در بر می گیرد، آلوئو (alveolus) نام داشته و کلمه ی پلاستی (plasty) نیز به معنی قالب گیری است.

اما چرا انجام این جراحی نیاز بوده و چه کسی باید آن را انجام دهد؟

زمانی که دندانی کشیده می شود، سوکت (حفره ای که دندان در آن قرار داشته است) طی چند هفته بهبود می یابد. با این حال پس از بهبودی، ممکن است این نقطه برای جایگزین کردن دندان به روش هایی مانند پروتز، پل یا ایمپلنت آماده نباشد. در واقع این ناحیه ی بهبود یافته ی بدون دندان که شکافی خالی بوده و یک حفره ی دندانی یا “edentulous ridge” نامیده می شود، ممکن است ناهموار بوده و اجازه ندهد دندان جایگزین، به صورتی عالی و مناسب در محل جای گیرد. مرتب کردن و از بین بردن تیزی ها و ناهمواری های این حفره ی دندانی که به اصطلاح آلوئوپلاستی نام دارد، دهان را برای قرار دادن موفقیت آمیز دندانی جدید آماده می کند.

آلوئوپلاستی چه زمانی انجام می شود؟

این نوع جراحی فک، هم می تواند در زمان کشیدن دندان و هم بعد از بهبودی کامل محل دندان کشیده شده صورت گیرد. زمانی که فرد برای کشیدن دندان یا دندان هایش آماده می شود، دندانپزشک فک را بررسی کرده و در مورد انجام یا عدم انجام آلوئوپلاستی، نحوه و زمان انجام آن تصمیم می گیرد.

اغلب دندانپزشکان، آلوئوپلاستی را بلافاصله بعد از کشیدن دندان انجام داده تا استخوان فک را به گونه ای شکل دهند که بهبودی را آسان تر کند. اما با این حال می توان آن را بعد از بهبودی کامل حفره ی دندان و قبل از قرار دادن دندان مصنوعی نیز انجام داد؛ تا مطمئن بود که شکل استخوان فک و حفره، دندان جدید را ساپورت می کند.

مراحل انجام آلوئوپلاستی چگونه است؟

در مدت زمان انجام عمل آلوئوپلاستی ، بیمار تحت بیهوشی موضعی قرار می گیرد. دندانپزشک برشی روی لثه ایجاد کرده تا استخوان فک زیر لثه نمایان شود. سپس با استفاده از مته و ابزار مخصوص، آن را به شکل دلخواه در می آورد. بعد از آن لثه را بخیه کرده و اجازه می دهد تا به شکل صحیحی بهبود یابد.

همچنین دندانپزشک دستورالعمل های لازم در مورد چگونگی مراقبت از دهان بعد از جراحی، مثل خوردن غذاهای نرم و آبکی و… را نیز به بیمار ارائه می دهد. بهبودی کامل معمولاً چند هفته طول می کشد. زمانی که آلوئوپلاستی بلافاصله بعد از کشیدن دندان انجام می شود، مدت زمان انجام عمل تا بهبودی کامل و جایگزین کردن دندان مصنوعی تقریباً 23 روز طول می کشد. اما اگر بین کشیدن دندان و انجام آلوئوپلاستی فاصله باشد، مدت زمان عمل تا جایگزینی دندان، نزدیک به 65 روز طول خواهد کشید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> نحوه از بین بردن تیزی دندان شکسته <<<

>>> اصول استفاده از دندان مصنوعی تکه ای <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
colgate




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا