خانه و کاشانهمهارت های فنی

هر آنچه باید در مورد رنگ های اِنامل بدانید

آشنایی با رنگ های اِنامل

رنگ های اِنامل رنگ هایی شبیه به لاک ناخن بوده که بسیار سخت و براق هستند. این رنگ ها اغلب در مقادیر کم و برای وسایل کوچک استفاده می شوند. در صنایع دستی نیز از این رنگ ها برای ایجاد رنگ هایی براق، زیبا و همچنین ایجاد دوام روی کار استفاده می شود. هدف اصلی استفاده از این نوع رنگ ها ایجاد لایه ی نهایی براق و قابل لمس رنگ روی کار بوده که برای انواع وسیله با سایزهای مختلف استفاده می شود. اگر به دنبال رنگی می گردید که مانند کالبد و حفاظی روی کارتان قرار گرفته و در کنار زیبایی، محافظی قابل اعتماد برای کارتان باشد، رنگ انامل تنها گزینه برای رسیدن به هدفتان است.

1 آشنایی با رنگ انامل

رنگ انامل چیست؟

کیفیت رنگ انمال بسیار بیشتر از محتویات و مواد سازنده ی آن شناخته شده و از اهمیت بالایی برخوردار است. به معنای وسیع تر، رنگ انامل، رنگ پایه حلالی است که پس از خشک شدن، پوششی سفت و شیشه ای ایجاد می کند. رنگ های پایه حلال رنگ های روغنی نیز نامیده شده و در مقابل رنگ های پایه آب قرار می گیرند.

نام انامل از دو کلمه ی “smelt” یا “melt” به معنی ذوب گرفته شده است و این موضوع به این خاطر است که انامل واقعی، پوششی شیشه ای است که در حرارتی بسیار بالا گداخته یا ذوب شده و روی فلز یا سرامیک زده می شود. ولی با این حال این نوع انامل هیچ شباهتی با رنگ های انامل مورد بحث ما ندارد. زیرا در این رنگ ها، شیشه ای وجود ندارد. در حقیقت رنگ های اناملی که در هوا خشک می شوند، بسیار نرم تر از انامل ساخته شده در کوره هاست. در واقع کلمه ی انامل به طور مشترک برای جدا کردن همه ی رنگ های پایه حلال با رنگ های پایه آب استفاده می شود.

از رنگهای انامل در چه مواردی و چگونه استفاده می شود؟

برای پروژه های خانگی که به دوام و براقیت و درخشندگی بسیار بسیار بالایی احتیاج نیست، می توان از این رنگ استفاده کرد. می توانید رنگ انامل را با فرچه، غلطک و اسپری روی اینگونه سطوح بزنید. رایج ترین موارد استفاده از این رنگ ها عبارت اند از:

– براق کردن گریل باربیکیو

برای این کار سطح باربیکیو باید به طور کامل تمیز شود. تمامی سینی و توری های باربیکیو جدا شده و سطح باربیکیو با رنگ مقاوم به گرما دوبار پوشش یابد. هم می توان از انواع اسپری و هم انواع قوطی این رنگ را استفاده کرد.

– رنگ کردن چارچوب در

چارچوب های در از جمله وسایلی هستند که به راحتی رنگ های آن کنده شده و خراشیده می شوند. لذا به رنگ هایی بسیار مقاوم نیاز بوده که تمیز کردن و نظافت آن نیز بسیار آسان باشد. رنگ های انامل بهترین گزینه برای این کار است. برای زدن رنگ به چارچوب، آن را با تری سدیم فسفات تمیز کرده و اطراف آن را چسب بزنید؛ تا رنگ به در و دیوارها نخورد. سپس با فرچه دو پوشش از رنگ با کیفیت انامل را به چارچوب بزنید.

– بازسازی مبلمان در فضای باز

مبلمانی که رنگ و لعاب آن از بین رفته است را می توان براحتی و با کمی آب و فرچه کاملا تمیز کرد. زمانی که مبلمان شما کاملا خشک شد، با زدن یا اسپری کردن دو لایه رنگ انامل، رنگ و لعابی تازه به آن داده و آن را مانند روز اول نو کرد.
یکی از ویژگی های برجسته ی رنگ های انامل، سازگاری با طیف وسیعی از مواد بوده و می توان آن را برای شیشه، آلومینیوم، فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، چوب، پلاستیک، ظروف چینی و سرامیک استفاده کرد.

مزایا و معایب رنگ های انامل:

مزایا:

– پوشش نهایی یک دست و یک نواخت
– مقاومت در برابر آسیب
– دارای سطح براق و زیبا
– حفظ غلظت و شفافیت رنگ و مقاومت در برابر رنگ پریدگی
– مقاوم در برابر زرد شدن
– ایجاد سطحی صاف و صیقلی
– کاهش اثر قلمو
– سطحی سخت مانند کالبدی محافظ
– استفاده از رنگ انامل برای طیف وسیعی از سطوح

معایب:

– بوی قوی و تند
– مخلوط شدن سخت و دشوار
– نیاز داشتن به حلال برای رقیق شدن

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا